امام صادق برترین معلم احکام نبوی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مرتضی مدنی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) که در مسجد و حسینه امام حسن عسگری(ع) شهرضا برگزار شد با اشاره به آیه «وَ الذین کفروا بأیات الله و لقائه اولئک یئسوا من رحمتی و اولئک لهم عذاب الیم» عنوان کرد: تعلیم و تربیت از جمل مهمترین ارکان هدایت یک جامعه است بدین معنا که تا زمانی که مردم یک جامعه آداب و سلوک صحیح عمل را نیاموزند نمیتوان ادعا کرد که گام مهمی در هدایت آنان به سوی خیر و صلاح برداشته شده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ارکان تعلیم و تربیت جامعه، آموزش خداشناسی و شیوه سلوک در برابر خداوند است و از این جهت مشاهده میکنیم که بخش مهمی از تعالیم پیامبران و اهل بیت(ع) درباره آداب عباداتی است که در ادیان مختلف و از آن جمله در دین اسلام وارد شده است؛ بدون این تعالیم اساس نهضت علما یعنی دعوت به توحید بی معناست و اگر توحید در ادیان مختلف نا دیده انگاشته شود در حقیقت به معنای این است که اصلاً دینی آورده نشده است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: افراد اجتماع در برخورد با تعالیم انبیا به شیوههای مختلفی برخورد کردند، گروهی از آنان ایمان آوردند، گروهی منکر شدند و گروهی پس از ایمان منکر شدند؛ در تمام آیات قرآن و روایات ائمه سرنوشت بسیار بدی برای سومین گروه یعنی انسانهایی که پس از ایمان کافر شدند ذکر شده است زیرا این افراد پس از درک حجت بالغه الهی از راه راست منحرف شدند.
حجت الاسلام مدنی تأکید کرد: خداوند در این آیه بیشتر افرادی را مخاطب قرار داده که پس از ایمان به آیات الهی کافر شدهاند، زیرا افرادی که از بدو رسالت انبیا با آنان مخالفت کردند در بیشتر موارد بدون آنکه وارد جزئیات شوند پیامبر و دعوت او را تکذیب کردند اما در این آیه افرادی مدّ نظر هستند که در جزئیات رسالت یعنی لقای پروردگار و آیات او تردید کرده و به این امور کافر میشوند.
وی با اشاره به آیه «فما کان جواب قومهی الا ان قالو اقتلوه او حرقوه فانجه الله من النار ان فی ذلک لأیات لقوم یؤمنون»، گفت: تکفیر یک پیامبر به این معناست که او و سخنانش را انکار کنند، تمامی انبیا در طول دوران رسالت خود را این مسأله مواجه شدند، حتی برخی از آنان به دست اقدامی که برای تبلیغ و هدایت آنان برانگیخته شده بودند، کشته شدند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: معاد یک ضرورت است، نبود معاد در عالم هستی به منزله آن است که چرخه خلقت و طبیعیت در یک دور باطل متولد شده و روزی مرگ آنان را از ادامه فعالیت باز میدارد، حال اگر افرادی معاد را منکر شوند این افراد رد حقیقت با شأن و جایگاه همه مخلوقات توهین کردهاند، از طرف دیگر ممکن است افرادی که مهمترین عناصر حیات بشری مثل مبدأ و معاد را منکر شوند با انتشار افکار خود سبب انحراف گروه بیشتری نیز بشوند.
اعتقاد حقیقی به معاد با اعتقاد به رحمت الهی همراه است
حجت الاسلام مدنی تأکید کرد: اعتقاد واقعی به معاد با اعتقاد به رحمت الهی همراه است به این معنی که افرادی که در زندگی مادی خود دائماً از رحمت و غضب الهی در خوف و رجا بوده و از ترس غضب الهی به دیگران ستم نمیکند و امور دینی خود را به درستی انجام میدهند به لطف و کرامت الهی هم امیدوار خواهند بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) این روز را منزله فرا پایان مهمترین دورات حیات علمی جهان اسلام برشمرد و افزود: امام صادق(ع) بزرگترین مفسر کلام الله و برترین معلم احکام نبوی بودند که در زمان قبل و بعد از شهادتشان منشأ مهمترین خدمات به عالم اسلام و جهان تشیع شدند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آنچه که بعدها باعث ایجاد تحولات گسترده در جهان اسلام و اینجاد نهلههای فکری مختلف شد بر اساس تعالیمی بود که در مکاتب علمی امام صادق(ع) عرضه میشد؛ آن حضرت حقیقت معارف الهی را به گونهای شیوا و واضح بیان میکردند که زمینه پرورش استعدادهای گوناگون را فراهم ساخت، این روش تعالیم و تربیت در سایه اعتقادات اسلامی در خصوص لزوم آزاد اندیشی علمی و احترام به تفکر علما باعث شد، بزرگترین نهضت علمی جهان بشری ایجاد و گسترش یابد.
شیعیان مروج آزاد اندیشی علمی در جهان بودند
حجت الاسلام مدنی با اشاره به آیه «أَحَسِبَ الناس أن یترکوا آن یقولوا آمنا و هم لا یفتنون» عنوان کرد: امام صادق(ع) و سایر ائمه(ع) تعالیم قرآنی را برای مردم عرضه کردند و در این راه هیچ گونه استثنایی قایل نشدند و همه را در معرض تفاسیر و تعالیم قرآنی قرار دادند اما برخی از افرادی که شاگردی محضر آنان را تجربه کرده بودند به اخلاق اسلامی پایبند نبودند تا جایی که مکاتب جدیدی در برابر مکتب تشیع ایجاد کردند.
وی تصریح کرد: بررسی مکاتبی که بزرگان آنان در محضر امام صادق(ع) تربیت شده بودند نشان میدهد این افراد قصد ایجاد مکتب جدیدی نداشتند بلکه تفکرات و برداشتهای خود را بیان کردهاند اما این مسأله بعدها با اقداماتی تبدیل به ایجاد یک مکتب جدید شد؛ اساساً آزاد اندیشی علمی در جهان معلول تفکر شیعه و اعتقاداتی است که شیعیان به دیگران تعلیم دادند اما هدف از آزاد اندیشی علمی ایجاد یک مذهب جدید نبوده است.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم آموزش اصولی فقه تشیع در دانشگاههای حقوق و الهیات اظهار کرد: افرادی که متون درسی این دانشکدهها را تنظیم میکنند باید با استفاده از آخرین اصول تعلیم و تربیت دانشگاهی موازین فقهی را به دانشجویان این رشتهها آموزش دهند، آموزش تفاوتهای فقه اثنی عشری مبتنی بر تعالیم امام صادق(ع) با فقه سایر مکاتب اسلامی نیز نکته مهمی است که زمینه تقویت پایههای علمی دانشجویان و نیز اعتقادات دینی آنان را فراهم میکند.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم حاضران همراه با مداحان اهل بیت عصمت و طهارات، به عزاداری پرداختند./202/868/ب1