۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۴۴۰۸۵۱
کارشناس مسائل مذهبی:

ولایتمداری شیعه با اطاعت و پیروی از دستورات امام صادق اثبات می شود

حجت الاسلام جمال امام صادق(ع) را مؤسس واقعی حوزه های علمیه دانست و گفت: امام صادق(ع) حدود 4 هزار شاگرد با گرایش های متفاوت و در رشته های مختلف داشتند، کسی که خود را شیعه امام صادق(ع) می داند باید ولایت ایشان را داشته باشد و داشتن ولایت در اطاعت و ‏پیروی از سیره ایشان است.
شهادت امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن جمال، کارشناس مذهبی حوزه علمیه، جمعه شب در مراسم شهادت امام صادق(ع) که در مسجد ‏امام هادی(ع) شاهین شهر برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) هشتمین معصوم از چهارده معصوم(ع) هستند و مذهب کنونی ما به مذهب شیعه جعفری معروف است، ایشان در سال 83 هجری قمری متولد شدند و در سال ۱۴۸ قمری به وسیله منصور عباسی مسموم و شهید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند.

 

وی ادامه داد: پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) و مادرشان ام فروه دختر قاسم فرزند محمد ابن ابی بکر است، محمد ابن ابی بکر در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) به شهادت رسید و قاسم  پسرخاله ‏امام سجاد(ع) و از علما و فقهای وارسته  شیعه در زمان خود بود.‏

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: ‏ امام صادق(ع) در ۳۱ سالگی به امامت رسید و دوران امامتش ۳۴ سال طول کشید، ایشان در دورانی به امامت رسید که حکومت اموی ضعیف شده بود و گروه‌های مختلف دست به قیام می‌زدند، اما امام صادق(ع) این گروه‌ها را تایید نمی‌کرد چرا که آنان می‌خواستند خود، حکومت را به دست گیرند، نه آنکه خواهان زدودن بدعت و زنده کردن دین خدا باشند.

 

حجت الاسلام جمال بیان داشت: ‏ امام صادق(ع) در آن شرایط، نشر فقه آل محمد(ص) و علوم اهل بیت را مقدّم ‌شمرد تا آن اندازه که امروزه بیشتر احادیث شیعه از امام صادق(ع) است و شیعه به نام جعفریه شناخته می‌شود.

 

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) حدود 4 هزار شاگرد با گرایش های مختلف داشتند که در رشته های مختلف نظیر فقه، کلام، عقاید، شیمی و سایر علوم ‏تربیت ‏شدند، جابرابن حیان در شیمی و هشام ابن حکم در کلام و عقاید از جمله شاگردان ایشان هستند.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: در واقع مؤسس حوزه های علمیه امام صادق(ع) هستند و آن چه که امروز با نام حوزه های علمیه وجود دارد و همه علمای حوزه با دستاوردهای فراوان همه مدیون امام صادق(ع) هستند، ایشان حداکثر استفاده را از دوران سیاسی زمان خود بردند تا با شرایط ایجاد شده معارف دین خدا را از خطر نابودی حفظ کنند.

 

‏حجت الاسلام جمال در پایان گفت: وظیفه ما شیعیان این است که امام ششم خود را به خوبی بشناسیم و به دستورات ایشان عمل کنیم، حداقل باید بدانیم که ایشان واجب الاطاعه هستند و کسی که خود را شیعه امام صادق(ع) می داند باید ولایت ایشان را داشته باشد و داشتن ولایت در اطاعت و پیروی از سیره است./869/202/ب2

ارسال نظرات