۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۳۹۲۲۵
در فرهنگسرای اندیشه؛

نشست نقد و بررسی کتاب «غرب چگونه غرب شد» برگزار شد

هشتاد و دومین نشست کتاب و اندیشه با موضوع نقد و بررسی کتاب غرب چگونه غرب شد در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
نشست کتاب و اندیشه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سجاد نوروزی کارشناس مسائل سیاسی در هشتاد و دومین نشست کتاب و اندیشه با موضوع نقد و بررسی کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» که شامگاه چهارشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با اشاره به کتاب مذکور که تالیف صادق کلام است، گفت: این کتاب دارای پیش فرض هایی است که از سوی وقایع تاریخی توضیح داده شده است.

 

وی افزود: کتاب یک نگاه سیستماتیک به پدیده ای به نام غرب دارد، البته این مساله دارای تئوری و مفهوم مشخصی است، شاید بتوان گفت علوم سیاسی نمی تواند بگوید که غرب چگونه غرب شده است ولی کتاب که به فلسفه طعنه می زند می تواند جواب این سوال را بدهد.

 

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: برای شناخت بیشتر نویسنده می تواند کتاب سنت و مدرنیته را مطالعه کنیم زیرا کتاب انسان را از منابع گذشته بی نیاز می کند، اگر قرار باشد در به این سوال که غرب چگونه غرب شد پاسخ دهیم باید به مساله غرب و مدرنیته توجه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: به نظر می رسد تفکر میانی در این کتاب مورد غفلت واقع شده است، در زمان مشروطه این اتفاق افتاد که بزرگان ارجاع به مشروطه داده و برخی از بزرگان به مشروطه مشروعه دعوت می‌کردند.

 

کارشناس مسائل سیای با بیان اینکه باید برای پاسخ به سوال به گذشته خود و کشور نگاه کنیم، گفت: ممکن است شخصی سوال کند که اگر غرب خوب شد چرا جنگ جهانی ایجاد شد و ماهیت جنگ بین الملل چیست، چرا آلمان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای فلسفی به هیتلر لبیک گفت.

 

وی افزود: باید توجه شود که غرب های مختلف داریم و نه یک غرب، دیپلماسی خوبی در سویس داریم و همچنین می بینیم که برخی فرانسوی ها نیز به داعش می پیوندند.

 

نوروزی با اشاره به محتوای کتاب غرب چگونه غرب شد، ابراز داشت: کتاب در پی این نیست که غرب را خوب معرفی کند و کتاب می خواهد نشان دهد غرب چگونه غرب شده است و چه چیز سبب پیشرفت و بیداری آن شده است، که ممکن است به دو کلمه پیشرفت و بیداری مورد چالش واقع شود.


بخشی از این غرب ستیزی به معرفی غرب به مخاطبان برمی گردد، البته قرابت هایی میان برخی مسائل عقلانی با غرب وجود دارد، بهتر بود مساله ای مانند کودتای 28 مرداد در این کتاب بهتر پرداخته شود زیراکه بیشتر روشنفکران آن زمان عضو حزب توده بودند و غرب ستیزی الزاما در چهارچوب دستوری علما نبوده و یک سنت روشنفکری بوده است.


وی ادامه داد: در گذشته مذهبیون تیپ مشخصی داشتند که غرب را مخالف تیپ و نگرش خود می دیدند.

 

نوروزی با اشاره به کتاب این موضوع مورد نقد است که نمی توان همیشه وضع موجود کشور با با غرب مقایسه کرد زیرا که در زمان ناصرالدین شاه روحانیان از وضع موجود ممکلت ابراز نگرانی می کردند که البته با آنان مخالفت می شد.

 

وی افزود: باید سوال کنیم که چرا در دهه بیست مردم به اندیشه حزب توده لبیک می گویند و نسبت به این تفکر اقبال نشان می دهند، به نظر می رسد وجود مشکلاتی سبب این اقبال شده است، همچنین در ایران با این مساله مواجه هستیم که برخی واکنش افراطی در برابر غرب داشتند، و نیز برخورد متعادل وجود دارد از سوی علامه نایینی که به اجرای شریعت در کشور تاکید داشته و با تفکر متهجرانه مخالفت می کند، به نظر می رسد بخش عمده ای از غرب ستیزی در ارتباط با گذشته ایران قابل درک است.

 

نوروزی، گفت: چگونه است که حقوق انسان بما هو انسان در عصر حاضر تغییر کرده و تیتر یک رسانه های خارجی کشتار 300 شهروند عراقی نمی شود و می بینیم در فاصله چند روز تیتر یک تمامی رسانه ها به کشته های فرانسوی اشاره می کند و حقوق را فقط به این افراد متعلق می داند./202/811/ب1

ارسال نظرات