۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۳۶۰۳۱
مدیر حوزه علمیه خراسان:

اعتکاف نقش مهمی در حرکت به سوی سازندگی نظام دینی دارد

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی هدف اعتکاف را تحول درونی دانست و گفت: در اتاق‌های فکر، افراد دور هم می‌نشینند و تلاش می‌کنند تا با یک فکر جمعی، یک عمل بیرونی را که شدیداً به آن نیاز است، حل و فصل کنند و در اعتکاف نیز این اتفاق با تحول درونی صورت می‌پذیرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، روز گذشته به همراه جمعی از مسؤولان حوزه علمیه خراسان در جمع طلاب معتکف در حرم رضوی حاضر شد و ضمن بازدید از وضعیت برگزاری این مراسم معنوی، به تبیین و توضیح جایگاه والای اعتکاف در دین اسلام پرداخت.


وی اعتکاف را دستمایه‌ای برای حرکت عملی در مسیری که خداوند از ما خواسته است، دانست و در تمجید از توجه دین به نیازهای انسان اظهار کرد: دین سبکی جامع برای زندگی مادی و معنوی انسان‌هاست و به همه شئون روحی و جسمی و همه ابعاد فردی و اجتماعی آن‌ها توجه داشته و چیزی را فروگذار نکرده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی وجود نقشه راه را در طی کردن صحیح مسیر زندگی و دستیابی به اهداف والای انسانی ضروری برشمرد و با مطرح کردن روایت «العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی غیر الطریق و الا یزیده سرعة السیر الا بُعداً» از امام صادق (علیه‌السلام)، عنوان کرد: کسی که نقشه راه ندارد و بدون شناخت از راه، پای در جاده می‌گذارد، قطعاً وارد بیراهه خواهد شد.


وی اضافه کرد: عبارت «و الا یزیده سرعة السیر الا بُعداً» در این روایت به ما می‌گوید که حرکت، شتاب، سرعت و تلاش ما در صورتی که توأم با معرفت و شناخت صحیح از مسیر نباشد، هیچ دستاوردی در پی نخواهد داشت.


مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به کامل بودن دین اسلام در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، تعلیمی، تربیتی و نظام‌سازی، تأکید کرد: اسلام در هر عرصه‌ای برای رسیدن انسان به نقطه مطلوب، نقشه راهی را ارائه داده و تمام حدّ و حدود را برای رسیدن انسان به اهداف والای خویش مشخص کرده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود، اعتکاف را از سه زاویه مورد بررسی قرار داد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در این رابطه تحول در فکر، دل و تزکیه نفس را، زوایای گوناگون مسئله اعتکاف خواند و تصریح کرد: برخی به اشتباه فکر می‌کنند که معتکف زمانی که وارد مسجد می‌شود، فکر و عقل را تعطیل می‌کند و در ماوراء ممحض می‌شود، در صورتی که اعتکاف، بدون داشتن پشتوانه فکری و عقلی محقق نیست؛ اصلاً اعتکاف خود یک اتاق فکر است.


وی افزود: اگر در اعتکاف هر یک از مصداق‌های تحول در فکر، دل و تزکیه نفس در انسان ایجاد نشود، تحول جامع و کاملی که مورد نظر بوده است، محقق نشده است، اما اگر معتکف این سه را در خود ایجاد کند، تحول همه‌جانبه، سرمایه‌ای قوی و غنی و یک انرژی متراکم در تمامی ابعاد زندگی را در خود ایجاد کرده است.


مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنة؛ ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است»، اظهار کرد: چنین روایاتی حقیقت بسیار مهم و ارزنده‌ای را به ما گوشزد می‌کنند که پشتوانه و ارزش و اثرگذاری هر عمل، به میزانی که تفکر در آن وجود داشته باشد، ارتقا می‌یابد.

 

وی هدف اعتکاف را تحول درونی دانست و اضافه کرد: در اتاق‌های فکر، افراد دور هم می‌نشینند و تلاش می‌کنند تا با یک فکر جمعی، یک عمل بیرونی را که شدیداً به آن نیاز است، حل و فصل کنند و در اعتکاف نیز این اتفاق با تحول درونی صورت می‌پذیرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی خاطرنشان کرد: اعتکاف در مسجد تمام نمی‌شود؛ اعتکاف اول راه است و فرد معتکف با توجه به دستمایه‌ای که پیدا کرده است، باید حرکتی تحولی در فضای بیرونی را آغاز کند.


وی در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که طلاب باید به دنبال تحقق آرمان‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب باشند، تصریح کرد: اعتکاف، جایگاه و نقشی مهم در ایجاد حوزه انقلابی و حرکت در مسیر سازندگی نظام دینی دارد.


یادآور می‌شود یازدهمین مراسم اعتکاف طلاب که از سه روز پیش در مسجد گوهرشاد و مسجد صدیقی‌های مشهد و با حضور حدود 800 نفر از طلاب جامعة المصطفی و هم‌چنین طلاب حوزه علمیه خراسان آغاز شده بود، امروز به پایان می‌رسد./101/859/ب1


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان

ارسال نظرات