۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۳۵۳۹۱
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

منشأ گناهان انسان شهوت و غصب است

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که منشأ بسیاری از گناهان انسان شهوت و غضب است، گفت: انسان وقتی گرسنه و تشنه باشد غضب و شهوت او کاهش پیدا می کند و درجه آن دو پایین می آید، زمانی که ریشه گناه خشکیده شود آمار گناه نیز کم خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به آیه 183 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه به مؤمنان می فرماید بر شما همانند پیشینیان روزه واجب شده است، وقتی همه روزه می گیرند تحمل سختی هایش آسان تر می شود.

 

وی افزود: ممکن است روزه حال حاضر با توجه به زمان و مکان گذشته با آن زمان تفاوت هایی داشته باشد، روایت داریم که روزه سپری برای آتش است؛ در ماه مبارک رمضان فساد کاهش پیدا می کند حتی در زمان طاغوت نیز شهربانی ها می گفتند در رمضان به دلیل این که گرایش مذهبی مردم بالا می رود فساد کم می شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که  منشأ بسیاری از گناهان انسان شهوت و غضب است، اظهار داشت: انسان وقتی گرسنه و تشنه باشد غضب و شهوت او کاهش پیدا می کند و درجه آن دو پایین می آید، زمانی که ریشه گناه خشکیده شود آمار گناه نیز کم خواهد شد.

 

وی ادامه داد: قرآن می فرماید تعداد روزهایی که انسان باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند کم است و یک دوازدهم سال است، همچنین قرآن تبصره می زند کسانی که طاقت روزه داری ندارند می توانند روزه خود را بخورند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: برخی می گویند چون رنگ بچه ما زرد و ضعیف می شود که نشان می دهد که طاقت روزه داری  ندارد اما چنین چیزی درست نیست ضعیف شدن به معنای طاقت نداشتن نیست؛ مثل این است که گفته شود اگر بچه ما بدود به نفس نفس می افتد پس نباید بدود؛ یک سری چیزها قابل تحمل است.

 

وی عنوان کرد: اگر روزه داری ضرر داشته باشد و پزشک متدینی اعلام کند اشکالی ندارد، برخی راحت روزه می خورند و به دیگران نیز توصیه روزه خواری می کنند؛ از این رو اگر پزشک متدینی چنین تشخیصی داد اشکالی ندارد اما به بهانه های گوناگون نباید روزه را از دست داد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: اگر کسی یک روزه از روزه های ماه مبارک رمضان را عمدی بخورد باید روزه بگیرد، از این جا معلوم می شود که 60 روزه غیر ماه رمضان کار یک روزه ماه رمضان را می کند و روزهای بسیار مهمی است که نباید از دست داده شود.

 

وی اضافه کرد: قرآن کریم مجددا تبصره می زند که اگر انسان مریض یا مسافر بود می تواند روزه خود را بخورد و سپس قضا کند، در اسلام تکلیف مالایطاق نیست و این دین بن بست ندارد؛ اگر انسان توجه داشته باشند که با روزه داری می تواند به بهشت و رضابت خداوند و اولیای الهی برسد سختی های آن را تحمل خواهد کرد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات