۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۴۳۵۱۵۵
آیت الله مصباح یزدی:

کلید همه خوبی‌‌ها بی‌‌رغبتی به دنیا است

آیت الله مصباح با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: حضرت می فرمایند اگر انسان نسبت به دنیا بی رغبت بود می تواند همه خوبی ها را داشته باشد اما اگر دلبسته به دنیا باشد خوبی ها را یک به یک از دست می دهد یعنی کلید همه خوبی ها بی رغبتی به دنیا است.
 آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: یکی از اوصاف امیرمؤمنان دوست داشتن و یاری فقرا بود.

 

وی افزود: غالبا هرکس به مقامات معنوی می رسد توجه به فقرا را بیشتر خواهد کرد، پیامبر اسلام نصایح و سفارشاتی به ابوذر کردند که فرمودند هرکس نسبت به دنیا بی رغبت باشد خداوند حکمت را در دل او ثابت می کند یعنی محبت به دنیا با حکمت جمع نمی شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت فرمودند که دلبستگی به دنیا انسان را از عیوب آن بی راه می کند، اظهار داشت: کسانی به دارالسلام بهشت می روند که سالم از عیوب باشند، پیامبر می فرماید افراد به اندازه ای که دلبستگی به دنیا دارند دچار کوردلی می شوند.

 

وی ادامه داد: اگر انسان به دنیا دلبسته نباشد کوردلی در او از بین می رود، بصیرت پیدا می کند و می تواند راه سعادت را در پیش بگیرد، امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند کسی که نسبت به دنیا بی رغبت باشد و در امور دنیا رقابت نکند خداوند او را بدون هدایتگری مخلوق هدایت می کند.

 

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) در زمینه زهد در دنیا ابراز داشت: اگر انسان به اندازه نیاز از دنیا استفاده کند راحت می تواند دست پیدا کند اما اگر بیشتر از نیاز باشد و از روی هوس شود هر اندازه داشته باشد سیر نمی شود.

 

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند اگر انسان نسبت به دنیا بی رغبت بود می تواند همه خوبی ها را داشته باشد اما اگر دلبسته به دنیا باشد خوبی ها را یک به یک از دست می دهد یعنی کلید همه خوبی ها بی رغبتی به دنیا است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: زهد بی رغبی نسبت به دنیا است، روایات در تفسیر زهد می فرماید زهد از دوکلمه استفاده می شود اگر چیزی از دنیا از دست انسان رفت ناراحت نباشد و اگر نعمتی دنیوی به انسان رسید نباید خیلی خوشحال شود، انسان باید نعمت های دنیوی را ابزاری برای آزمایش بداند.

 

وی اضافه کرد: گاهی مردم به کسی ابراز محبت می کنند که انسان نباید دل ببنند و همچنین نسبت به اعراض آن ها نیز نباید ناراحت باشد بلکه باید وظیفه خود را انجام دهد، زاهد اگر نعمتی از دنیا به او برسد خیلی سراغ آن نمی رود چون می داند دنیا وسیله امتحان و ابتلا است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام رضا(ع) می فرماید زاهد از حرام به دلیل عقوبت و از برخی حلال ها به دلیل ترس از ابتلا اجتناب می کند، گفت: پیامبر می فرمایند علامت زاهد این است که ملاک و حب و بغض آن خواست خداوند متعال باشد.

 

وی افزود: زاهد از حلال دنیا به سختی استفاده می کند و اصلا به حرام اعتنا نمی کند، زاهد نسبت به همه مسلمانان مهربان است و برای آن ها خیرخواه و دلسوز است، چنین شخصی از حرف زدن اجتناب می کند یکی از ویژگی های امام راحل نیز در حالات عادی به غیر از درس و موعظه همین بوده است؛ آرزوهای انسان زاهد کوتاه است./1323/پ201/ج

ارسال نظرات