۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۳۴۵۶۲

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

آغاز عملیات عمرانی بقعه بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه، برتر شناخته شدن غرفه اوقاف خراسان رضوی در نمایشگاه قران و عترت مشهد و ویژه برنامه های صدای خراسان رضوی در لیالی قدر، عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی صداوسیمای خراسان رضوی،  صادقی در دیدار مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی به همراه مدیر کل امور اجتماعی استانداری و رئیس ستاد اقامه نماز استان در رسانه استانی گفت: شایسته است در تهیه برنامه ها با محوریت نماز، سه گروه مرجع معلمان و دبیران –اساتید دانشگاه و پزشکان توجه شود و برجستگان این اقشار از جامعه در ترویج فرهنگ نماز، رسانه ای شوند.

 

وی اقدامات مشوق در بین عموم مردم در مساجد را زمینه گسترش معنویت و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی دانست و تأکید کرد: در موضوع نماز باید از کلیشه ها فاصله گرفت و با خلق آثار بدیع هنری در نهادینه کردن نماز در فرهنگ عمومی بکوشیم؛ چرا که هنر ترویج مدیریت رسانه ای نماز، از جمله توانمندی های صدا و سیما است.

 

مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی هم با اشاره به رویکرد رسانه استانی به این مهم، تلاش مضاعف در ترویج شعائر دینی و پرداخت مستقیم و غیر مستقیم به نماز را در دستور کار برنامه سازی صدا و سیما عنوان کرد.

 

محسن نصر پور پیگیری پوشش تصویری نماز های جماعت، برنامه های ارشادی –تبلیغی در قالب طرح های جذاب و متنوع و همچنین همت دست اندرکاران برنامه ساز در حوزه های سیما، صدا و خبر از سوی معاونت های مرکز را به عنوان گوشه ای از تلاش های مرکز نام برد و تأکید کرد: رسانه استانی در عمل به رسالت خود که همانا حفظ و تبیین ارزشهای دین مبین اسلام تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری، از هیچ کوشش فرو گذار نیست.

 

رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی نیز در این جلسه در باره جایگاه رفیع صدا  سیما در بین رسانه های فرهنگی گفت: نقش صدا و سیما به لحاظ فراگیری و اقبال مخاطب در فرهنگ سازی بر کسی پوشیده نیست، از این رو انتظار می رود در این رسانه قدرتمند در باب نماز و خانواده و نقش نماز در کاهش آسیب ها، به برنامه سازی مهندسی شده بیش از پیش همت بورزد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تهیه برنامه های نماز محور با بهره مندی از منویات رهبری معظم که شامل راهبرد، سیاست و الگو است یاد آور شد و افزود: فرهنگ سازی غیر مستقیم نظیر دیدار ائمه جماعات با هنرمندان در موضوع نماز، مخاطب پسند و دارای بازدهی مؤثر تر است.

 

وی بهره گیری از استمداد هنرمندان و کارشناسان رسانه ای در تولید آثار فاخر را خواستار شد و گفت: ستاد اقامه نماز استان در این مسیر یاریگر و همکار رسانه استانی خواهد بود.

 

مراسم احیای لیالی قدر  در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع)

 شبکه استانی صدا وسیمای خراسان رضوی در لیالی قدر با پخش مستقیم و زنده  دعای جوشن کبیر از بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت رضا (ع) شب زنده داران  را به زمزمه این دعا دعوت می کند.

 

 در مراسم عزاداری های شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم سخنرانی و مراسم احیا حجج اسلام رئیسی ، رفیعی  و میرباقری  از حرم ثامن الحجج(ع) برای پخش از شبکه استانی و سراسری  در نظر گرفته شده است.

 

 مراسم احیا، پخش قرائت دعای پر فیض جوشن کبیر،  مراسم به سر گذاشتن  قران، مداحی و دیگر مناسک مذهبی از بخش های  مختلف برنامه های شب های قدر صدا وسیمای خراسان رضوی  است.

 

« پرواز در محراب» در سوگ  امام متقیان

 به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) و دراستانه  سوگواری امام اول شیعان جهان  در روز 21 رمضان ویژه برنامه «پرواز در محراب » به روی انتن شبکه استانی صدای خراسان رضوی از ساعت 9 تا 11 به تهیه کنندگی حسین عابدی می رود.

 

در این برنامه ازسخنان  کارشناس مذهبی حجت الاسلام تقوی  ومداحی  مداحان اهل بیت  وبرنامه های   اقشار مختلف مردم  در عزاداری ها و سوگواری های این روزها که نمادی از ولایت محوری  است ،بهره مند می شویم.

 

 گفتار، کارشناس، گزارش، تلفن و پیامک و ارتباط با حرم مطهر رضوی  و مراکز استان ها  از بخش های مختلف این برنامه است.

 

وقف 282 جلد قرآن کریم در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

با خاتمه نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، 282 جلد قرآن کریم از سوی خیرین در غرفه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان وقف مجالس ومحافل قرآنی شد.

 

حجت الاسلام حسین حوصله، مشاور وقف غرفه اداره کل اوقاف با بیان اینکه استقبال خوبی از طرف مردم برای وقف قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی وجود دارد تصریح کرد: طی 7 شب برگزاری نمایشگاه 282 جلد قرآن کریم وقف مجالس و محافل قرآنی شد.

 

وی با اشاره به اینکه در این غرفه علاوه بر وقف  قرآنی، به بازدیدکنندگان مشاوره وقف داده می شد، افزود: مردم ما، مردمی خیر هستند اما تنها با مشاوره نمی توانیم این فرهنگ را ترویج دهیم.

 

مشاوره وقف اداره کل اوقاف در ادامه با بیان اینکه مشاوره وقف تنها  می تواند در خصوص شفاف سازی و توضیحاتی در خصوص وقف بیان کند، گفت: مردم باید عمل به وقف را در جامعه لمس کنند و هنگامی که جامعه ببینند به نیت واقفین عمل می شود به وقف اموال خود ترغیب و تشویق می شوند.

 

حوصله افزود: در چند سال اخیر کارهای خوبی در حوزه فرهنگی و اجرای نیت واقفان نیک اندیش توسط اداره کل اوقاف استان صورت گرفت و این می تواند به تشویق مردم به ایجاد وقف جدید موثر باشد.

 

استقبال کم نظیر مردم از غرفه اوقاف/غرفه اوقاف، غرفه برتر نمایشگاه قران و عترت مشهد

با پایان یافتن نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، غرفه اداره کل اوقاف خراسان رضوی به عنوان، غرفه برتر این نمایشگاه شناخته شد.

 

بر اساس این گزارش اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با ارائه مشاوره وقف، معرفی مراکز فرهنگی و قرآنی امامزادگان و بقاع متبرکه و فعالیت های آن، ثبت نام در طرح ملی حفظ قرآن کریم، برپایی غرفه کودک وغرفه طب سنتی از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام با استقبال کم نظیر مردم مواجه شد.

 

مردم در ابتدای ورود به غرفه اوقاف با نبات تبرک امامزادگان پذیرایی می شدند.

این گزارش می افزاید طی 8 روز برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت بیش از 1750 کودک به همراه خانواده های خود از برنامه ها و فعالیت های این غرفه بهره مند شدند.

 

در غرفه مشاوره وقف نیز علاوه بر مشاوره وقف به بازدید کنندگان، 282 جلد قرآن کریم توسط خیرین وقف مجالس و محافل قرآنی شد.

 

همچنین 221 نفر با حضور در غرفه اوقاف در طرح ملی حفظ قرآن کریم ثبت نام کردند و 162 نفر در غرفه طب سنتی از دیدگاه قرآن حضور یافتند.

 

گفتنی است، مراکز فرهنگی، قرآنی بقاع متبرکه امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر، امامزاده یحیی(ع) میامی مشهد، امامزادگان ناصر و یاسر علیهما السلام طرقبه، امامزاده سیدمحمد علوی(ع) مشهد حضور موثری در برپایی غرفه اداره کل اوقاف در نمایشگاه بین المللی قران و عترت مشهد داشتند.

 

آغاز عملیات عمرانی بقعه بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه

حجت الاسلام محسن لطفی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه تربت حیدریه اظهار کرد:  بر اساس طرح جامع گسترش بقعه متبرکه که به تائید کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی رسیده است، فاز اول پروژه احداث رواق ها و سر درب ورودی بقعه متبرکه بی بی حسنیه(س) آغاز شده است.

 

وی تصریح کرد: این فاز از پروژه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال از محل درآمدهای موقوفه و کمک خیرین و نیکوکاران تربت حیدریه تا پایان فصل تابستان به بهره برداری می رسد.

 

مدیر اوقاف و امور خیریه تربت حیدریه اذعان کرد: فاز دوم این طرح شامل کاشی کاری و معرق کاری و نما کاری سردرب و رواق های بقعه متبرکه نیز بطور همزمان در دست اقدام است و مقرر شده بلافاصله پس از اتمام فاز اول با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال از محل اعتبارات موقوفه و کمک خیرین نیز تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

 

لطفی در تشریح طرح جامع بقعه متبرکه بی بی حسنیه افزود: این طرح با تائید کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  و پیمانکار مرحله به مرحله در حال اجرا و احداث است و اصلاح گنبد و گلدسته ها و همچنین کاشی کاری و احداث پارکینگ و زائر سرا در مراحل بعدی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

گفتنی است در شهرستان تربت حیدریه در محله ای به نام حُسنی، بقعه مبارکه و مزار شریف بی بی حسنیه(س) بانوی دانشمند وبا فضیلتی است که 10 سال شاگرد وخدمتگذار امام صادق (ع) و پس از شهادت آن حضرت، محضر امام کاظم (ع) وامام رضا (ع) را نیز درک کرده است.

 

مزار این بانوی بزرگوار که زائران و مجاوران زیادی گرد ایشان جمع می شوند در گذشته دارای گنبد کوچکی بوده که به همت مردم خیر و اداره اوقاف شهرستان بنای قبلی تخریب و بنای جدید با وسعت 15 هزار مترمربع ساخته و هم اکنون در حال بازسازی است./930/303/ب2

ارسال نظرات