۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۴۳۴۵۲۳
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

علم نباید سبب غرور و تکبر در انسان شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: نباید علم سبب غرور و تکبر در انسان شود و به واسطه آن خودمان را بالاتر از دیگران ببینیم، اگر انسان به واسطه بهره‌مندی از علم، متکبر شود، به مسیری اشتباه رفته و این علم هیچگاه برای انسان مفید نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عصر امروز در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به خلاصه‌ای از مبحث جلسه گذشته، اظهار کرد: امام علی (ع) فرمود وَ قَوِّهِ بِالْيَقينِ یعنی دلت را نیرومند و قوی کن، اگر دلت ضعیف بماند همانند اهل نفاق مریض می‌شود.

 

وی در ادامه با بیان راهکارهایی برای رسیدن به یقین، افزود: خدای متعال فرموده آنقدر عبادت کنید تا به عبادت برسید و یقین را در عبادت جستجو و پیدا کنید، نماز، ذکر و روزه جزء اعمال عبادی محسوب می شوند.

 

امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه اگر بدون معرفت به ذات باری‌تعالی اعمال عبادی انجام شوند، به یقین دست پیدا نخواهیم کرد تصریح کرد: اگر ذکر و اعمال عبادی را به خوبی درک کنیم و پای معرفتی که از این راه به دست می‌آوریم، بایستیم، به طور قطع به یقین دست پیدا خواهیم کرد.

 

اگر ذکر‌ها را درک کنیم به معرفت دست پیدا می‌کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر ذکر‌ها را به خوبی درک کنیم به معرفت دست پیدا خواهیم کرد و انسان با تکیه بر این نگاه معرفتی به یقین دست پیدا می‌کند و به مرور زمان صاحب دلی نورانی، عقلی روشن و فهمی عمیق می‌شود.

 

وی با بیان این‌که یقین به سه نوع علم‌الیقین، عین‌الیقین، حق‌الیقین تقسیم می‌شود، افزود: عین الیقین مرحله‌ای است که حضور خدا را بفهمیم و درک کنیم و قیامت را به طورکامل باور کنیم و در مرحله نهایی باید رابطه مان با خدا، قیامت و وحی صمیمانه‌تر شود و صمیمانه‌تر یعنی به مرحله حق الیقین برسیم.

 

مؤمن باید خود را در آتش عشق خدا قرار دهد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه مؤمن باید خود را در آتش عشق خدا قرار دهد گفت: با این کار حرارت عشق الهی، منیت مومن را ذوب می‌کند، جهل و نادانی او را می‌سوزاند، ریا و تظاهر را از بین می‌برد و در نهایت بنده‌ای خالص می‌شود و این همان مرحله حق الیقین است و ما همواره باید به دنبال این معنا باشیم.

 

خطیب جمعه قزوین در ادامه اضافه کرد: اگر خودمان را در مسیر حق‌الیقین قرار دادیم، هر قدمی که بر می‌داریم قلبمان قوی‌تر و شوق قدم‌های دیگر در ما به وجود می‌آیند.

 

حکمت چراغ مورد نیاز دل است

وی اظهار کرد: امام علی (ع) در ادامه فرموده‌اند نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ، پس از مرحله یقین انسان نیازمند نور است، چراغ مورد نیاز دل، حکمت است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: علم به معنای دانش است، دانش همانند کتابی است که انسان آن را می‌خواند و علم پیدا می‌کند، این علم خیلی خوب است اما انسان از این راه به نقطه کمال دانش و علم دست پیدا نمی‌کند.

 

علم آکادمیک، می‌تواند مفید و یا مضر باشد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: علم آکادمیک، می‌تواند مفید و یا مضر باشد، اگر علم همیشه مفید بود و هیچ ضرری برای انسان به همراه نداشت، هیچ‌گاه نمی‌گفتند العلم هو الحجاب الاکبر یعنی خیلی وقت‌ها علم بزرگ‌ترین حجاب است یعنی خیلی وقت‌ها علمی که قرار است فهم ما را زیاد کند، برای ما حجاب ایجاد می‌کند.

 

وی اظهار کرد: اگر علم همه جا مفید باشد، به ما نمی‌گفتند دعا کنید و بگویید اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لا يَخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لا يَنْفَعُ یعنی خدايا به تو پناه می آورم از نفسى كه سير نمی‌شود و از دلى كه بيم برنمی‌دارد و از علمی كه سود نمی‌بخشد.

 

علم نباید موجب غرور و تکبر در انسان شود

امام‌جمعه قزوین گفت: نباید علم سبب غرور و تکبر در انسان شود و به واسطه آن خودمان را بالاتر از دیگران ببینیم، اگر انسان به واسطه بهره‌مندی از علم، متکبر شود، به مسیری اشتباه رفته و این علم هیچگاه برای انسان مفید نخواهد بود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: امام علی (ع) در خطبه 87 نهج البلاغه علما را به دو دسته تقسیم می‌کند، یک دسته عالمان ربانی هستند، حضرت تأکید می‌کنند که همه ما به وجود آن ها نیازمند هستیم.

 

محبوب‌ترین بندگان نزد خدا کسانی هستند که سوار بر نفس خود هستند

وی خاطرنشان کرد: محبوب‌ترین بندگان نزد خدا کسانی هستند که سوار بر نفس خود هستند، نفس از نعمت‌های خداست اما زمانی می‌تواند برای انسان مفید واقع شود، که انسان بر آن مسلط شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: امام علی(ع) در قسمت دیگری از خطبه 87 می فرماید گروه دیگری هم داریم که خود را عالم می‌دانند اما عالم نیستند. عالمان ربانی صاحب حکمت هستند اما این گروه از حکمت بی‌بهره‌اند و این موضوع سبب می‌شود خود را بالاتر از دیگران بدانند، آن‌ها جهالت‌ها و ضلالت‌ها را در خود جمع کرده‌اند و بندگان خدا را به دام می‌اندازند.

 

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند فرموده است کسانی که دوست دارند فحشا و بدی در بین مؤمنان رواج پیدا کند، دچار عذابی دردناک در دنیا و آخرت خواهند شد و آن‌ها در همین دنیا نیز دچار گرفتاری می‌شوند و خداوند به آن‌ها مهلت نمی‌دهد.

 

وی در پایان گفت: علمی که از حکمت است، نورانیت، هدایت و تأثیرگذاری در دل‌ها را در خود دارد اما علمی که از حکمت فاصله دارد از این حقایق بویی نبرده است./873/201/ب3

 

 

ارسال نظرات