۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۳۴۲۱۸
آیت الله مصباح یزدی:

حیات دنیا بدلی است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اگر انسان حقیقت را ببیند متوجه می شود که دنیا چیزی نبوده و کالعدم است، گفت: دنیا چیزی نیست که انسان به آن دل ببندد بلکه به اندازه ای که برای آخرت نیاز است باید از آن استفاده کرد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: هیچ نسبتی بین متناهی و نامتناهی وجود ندارد.

 

وی افزود: نسبت دنیا به آخرت از بسیاری از محدودها کمتر است چون دنیا محدود بوده و آخرت نامحدود است، دنیا نسبت به آخرت امری بدلی است؛ امام سجاد(ع) می فرمایند همه آنچه خورشید به آن تابیده و می تابد در نظر کسی که به خداوند معرفت دارد همانند سایه می ماند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دنیا همانند سایه ای است که انسان تصور می کند حقیقت است، اظهار داشت: آیا می ارزد انسان حیات باقی را که زوال ندارد به خاطر یک مهمانی عاریه ای رها کند، امیرمؤمنان می فرمایند همه مردم دنیا وقتی چیزی از دست شان می رود ناراحت می شوند اما چرا وقتی نعمت های اخروی بسیاری از دست می دهند ناراحت نمی شوند.

 

وی ادامه داد: دنیا چیزی نیست که انسان به آن دل ببندد بلکه به اندازه ای که برای آخرت نیاز است باید از آن استفاده کرد، زمانی که امام حسین(ع) می خواستند به سمت کوفه حرکت کنند ابن عباس ایشان را قسم داد که این کار را نکنند.

 

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: امام حسین(ع) فرمود که پدرم گفت در مزرعه فدک پس از این که به حضرت زهرا(س) منتقل شد کار می کردم، در حالی که بیلی دستم بود زن زیبایی دفعتا جلوی من ظاهر شد و گفت اگر با من ازدواج کنی به سلطنت می رسی؛ این زن دنیا بود که مکاشفه ای برای انسان به شمار می رفت.

 

وی عنوان کرد: امام علی(ع) خطاب به دنیا فرمود برو شوهری دیگری پیدا کن که من با تو کاری ندارم، من رغبتی به سلطنت دنیوی ندارم و به روزی که خداوند برای من مقدر کرده راضی هستم تو برو با کسانی که اهل جنجال و فریب خوردن هستند مذاکره کن.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آخرت اصیل بوده و دنیا بدلی است، مروارید بدلی قیمتی ندارد اما کوچکترین مرواید حقیقی قیمت زیادی دارد؛ مادر برای انسان وجودی اصیل است که حیات انسان به او بستگی دارد اگر مادر نباشد برای انسان دایه می گیرند که مادر بدلی است؛ مادر اصیل انسان آخرت است.

 

وی اضافه کرد: دنیا همانند مادرخوانده می ماند و حیاتی بدلی است، دنیا همانند سایه است که بدلی به شمار می رود، سایه ای که همراه انسان است چیز جدایی نیست؛ از این رو نمی توان گفت سایه موجودی است که در کنار انسان حرکت می کند؛ اگر انسان حقیقت را ببیند متوجه می شود که دنیا چیزی نبوده و کالعدم است./1323/پ201/ج

ارسال نظرات