۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۳۴۱۷۱
آیت الله مهدوی در پاسخ به شبهات وهابیت:

استعانت از خداوند به معنای حذف واسطه‌‌ها نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از رفتار و گفتار اهل بیت(ع) این مسأله فهمیده می شود که توحید در استعانت یعنی کمک خواستن باید از یک مرجع باشد چرا که همه چیز به آن مرجع یعنی خداوند برمی گردد ولی این به معنای حذف واسطه ها نیست.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: از رفتار و گفتار اهل بیت(ع) این مسأله فهمیده می شود که توحید در استعانت یعنی کمک خواستن باید از یک مرجع باشد چرا که همه چیز به آن مرجع یعنی خداوند برمی گردد ولی این به معنای حذف واسطه ها نیست.

 

وی در ادامه مباحث روزهای گذشته که در مورد مبحث وسیع توکل بود، افزود: در زمینه مبحث توکل به لطف خداوند موضوع های متنوعی بررسی شد که برخی از این موضوعات پایه های اعتقادی یک انسان مسلمان را تشکیل می داد، بحثی که امروز قصد توضیح در مورد آن را دارم، تنافی ظاهری است که در قرآن، ادعیه ها و روایات معصومین(ع) با آن برخورد می کنیم.

 

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: همان طور که در روزهای گذشته گفتیم، انسان ها به یکدیگر احتیاج دارند و به سبب همین احتیاج با یکدیگر تعامل برقرار می کنند، و گفتیم این احتیاج نوعی سنت الهی بوده و خواست خداوند است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستانی تشریح کرد: زمانی که محمد بن اجلان به خاطر فقر و تنگدستی راهی مدینه می شود تا از حاکم مدینه درخواست کمک کند، در راه با محمد بن عبد الله که یکی از نوادگان امام سجاد(ع) روبرو می شود و داستان فقر خود را برای او بازگو می کند.

 

وی ادامه داد: محمد بن عبد الله با نقل روایتی از پیامبر(ص) با این مضمون که خداوند در حدیثی قدسی فرموده، به عزت و جلالم سوگند اگر کسی به غیر از من دل ببندد من امید او را قطع می کنم و او را در آتش جهنم می افکنم و از لطف و تفضل خودم دورش می کنم، محمد بن جلان را از مراجعه کردن به حاکم مدینه منصرف می کند.

 

آیت الله مهدوی با مطرح کردن چند سؤال ابراز کرد: می خواهیم بررسی کنیم اگر مراجعه کردن به غیر از خداوند با توجه به این که بدانیم همه کاره خداوند است، اشکالی ندارد، پس چرا محمد بن عبد الله با بیان روایتی از معصوم(ع) محمد بن اجلان را از کمک گرفتن از حاکم مدینه منصرف کرد؟ آیا بهتر نبود که محمد بن عبد الله به محمد بن اجلان بگوید، برو به سراغ حاکم مدینه و از او کمک بگیر ولی توکل تو بر خدا باشد؟.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تناقض ظاهری برخی از فرازهای دعای ابوحمزه ثمالی و آیات قرآن افزود: برخی از فرازهای دعای ابوحمزه ثمالی نیز بر این که انسان نباید به هیچ کس غیر از خداوند رجوع کند، اشاره دارد ولی در آیه«اذظلموا انفسهم» برخی از مردم گناهکار برای آمرزش گناهانشان به پیامبر(ص) رجوع می کرده اند و پیامبر(ص) هم برای آمرزش گناهانشان استغفار می کردند، آیا رجوع به غیر خداوند برای برآوردن حاجات درست است یا غلط؟

 

وی تأکید کرد: اگر رجوع به غیر خداوند اشکال دارد، چرا اهل بیت(ع) مبالغ هنگفتی را به سائلان فقیر می دادند و نمی گفتند خودتان بروید و بدون واسطه از خداوند مطالباتتان را درخواست کنید؟.

 

آیت الله مهدوی در ادامه ابراز  کرد: از رفتار و گفتار اهل بیت(ع) این مسأله فهمیده می شود که توحید در استعانت یعنی کمک خواستن باید از یک مرجع باشد چرا که همه چیز به آن مرجع یعنی خداوند برمی گردد ولی این به معنای حذف واسطه ها نیست.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با بیان مثالی شیرین توضیح داد: اگر فرض کنیم برق کل کشور از یک منبع تولید می شود و بقیه چیزها مثل کابل، تیر برق و پریز واسطه هستند، هرگز به اشتباه نمی گوییم روشنایی لامپ به خاطر وجود پریز است.

 

وی با بیان نکته ای لطیف ادامه داد: متأسفانه بسیاری از انسان ها اصالت خداوند را در امور عالم درک نمی کنند و به همین سبب اهل بیت(ع) در روایات و ادعیه های مختلف برای تثبیت توحید در وجود مردم کمک گرفتن بدون واسطه را از خداوند تبیین می کنند، این مهم ترین دلیلی است که می تواند این تنافی ظاهری را برطرف کند.

 

آیت الله مهدوی ابراز کرد: اگر در نماز استغاثه به امام زمان(عج) سفارش شده صد بار بگوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و یا این این که سفارش شده قبل از خواندن دعای زیارت جامعه کبیره صد مرتبه الله اکبر بگوییم به خاطر این است که ما اصالت خداوند به عنوان مرکز توحید را فراموش نکنیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در تبیین یکی از عبارات زیارت جامعه کبیره که می فرماید، اذا ذکر الخیر کنتم اظهار کرد: اگر فرد ناآگاهی این دعا را بخواند به برخی از مبانی اعتقادی شیعه شک می کند و با خودش می گوید اگر اهل بیت(ع) اول خیر، آخر خیر، معدن خیر باشند، پس وجود خداوند چه می شود؟.

 

وی در جواب پرسشی که خودش مطرح کرد، ادامه داد: باید بدانید همان گونه که محل صدور نوشته ها در ذهن ما است و محل ظهور آن در دست ما، خداوند محل صدور همه خیرها بوده و اهل بیت(ع) محل ظهور همه خیرها هستند.

 

آیت الله مهدوی به بحث توکل بازگشت و اظهار کرد: پس این که اهل بیت(ع) این همه تأکید می کنند که فقط خداوند، برای سوق دادن ذهن و قلب ما به سوی مرکز توحید است و گرنه خودِ اهل بیت(ع) هم برای مسائلی به دیگران مراجعه می کرده اند.

 

مجتهد گرانقدر با ابراز تأسف از سخنان برخی افراد که استفاده از ابزار یا واسطه قرار دادن دیگران را شرک می دانند، افزود: اعتقادات وهابیان ملعون را در جامعه گسترش ندهید، ما که ابزار و واسطه ها را در کنار خداوند قرار نمی دهیم که به ما می گویید مشرک.

 

وی با تشریح رفتار آقای نخودکی اصفهانی عارف کم نظیر قرون اخیر ادامه داد: وقتی فرد گرفتاری به آقای نخودکی اصفهانی مراجعه می کرد، ایشان به او می گفتند به چهارده سیّد به نیت چهارده معصوم(ع) خدمت کن، انشاء الله مشکلت برطرف می شود، آیا ایشان مشرک بوده اند؟ آیا افرادی که برای بخشوده شدن گناهانشان پیامبر(ص) را واسطه قرار می داده اند، مشرک بوده اند؟ اگر مشرک بوده اند، چرا پیامبر(ص) برایشان استغفار می کردند؟.

 

آیت الله مهدوی در توضیح سخنان محمد بن عبد الله برای منصرف کردن محمد بن اجلان زمانی که می خواست به حاکم مدینه مراجعه کند، گفت: به دلیل ظالم بودن حاکم مدینه و فضای خفقانی که در آن زمان در جامعه حاکم بوده، محمد بن عبد الله راه دیگری برای منصرف کردن محمد بن اجلان نداشته است، او می خواسته با این سخنان ارتباط محمد بن اجلان را با ظالم قطع کند و گرنه هرگز چنین روایتی را بیان نمی کرد./867/201/ب3  

 

ارسال نظرات