۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۳۳۹۱۹
استاد حوزه علمیه:

نفس، اصیل‌ترین دشمن فرد است

رییس بنیاد فارِس المومنین با اشاره به همکاری نفس و شیطان گفت: نفس مقدمات تسلط شیطان را برای تسطل کامل بر انسان فراهم می‌کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه ظهر چهارشنبه دوم تیر ماه در مسجد امیر(ع)، گفت: فرد حریص به دنیا هر چقدر بیشتر حرص بزند همانند کرم ابریشمی است که دور خود را تنیده است. در این خصوص امام علی(ع) فرموده‌اند؛ «با فرد حریص هرگز نباید مشورت کرد زیرا این فرد انسان به ظلم و ستمگری می‌کشاند».

 

وی افزود: قوای انسانی پیر می‌شود اما به موازات آن 2 چیز هرگز پیر نمی‌شود، این دو مورد حرص و آرزو است.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین تاکید کرد: انسان همیشه دنبال رفاه است و از رنج بسیار متنفر است، زیرا فرد در ذات خود از سختی و رنج گریزان است. به طور کل لذت طلبی در ساختار انسان یک اصل است و قرآن کریم نیز در آیات مختلف به این موضوع اشاره کرده است.

 

وی یادآور شد: لذت طلبی نکوهیده همان اصل دنیا طلبی است، امام علی(ع) نیز فرمودند؛ کسانی که امور دنیوی را هدف خود قرار دهند، قطعا در نهایت متضرر می‌شوند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص توبه، بیان داشت: راه اصلی قبولی توبه این است که فرد از گناه متنفر شود، مادامی که فرد از گناه متنفر نشود و لذت گناه را از خود دور نکند، به استمرار توبه موفق نخواهد شد.

 

وی تصریح کرد: نفس بدترین حجاب میان انسان و خدا است، خداوند در سوره قاف می‌فرماید که از رگ گردن به افراد نزدیک تر است، اما افراد متاسفانه نزدیکی خداوند به خود را حس نمی‌کنند و حضور پرودگار را درک نمی‌کنند و فرایض دینی را نیز به صورت عادت‌وار انجام می‌دهند.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید؛ «هیچ حجابی وحشتناک تر و ظالمانه‌تر از نفس بین انسان و خدا وجود ندارد» در آیات قرآنی نیز تصریح شده است که نفس حتی می‌تواند در ذهن فرد جای خدا را بگیرد.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: آخرین شیوه دشمنی نفس این است که نفس زمینه را برای مسلط کردن شیطان بر فرد ایجاد می‌کند، از این طریق هر دو با هم به گمراه کردن افراد می‌پردازند. در واقع اصیل‌ترین دشمن انسان را می‌توان نفس دانست./856/202/ب3

ارسال نظرات