مبنای احسان به والدین انسانیت است/ دگرخواهی در پرتو خدا خواهی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در ادامه تفسیر سوره لقمان در مسجد گوهرشاد حرم رضوی با اشاره به آیه 14 سوره لقمان «وَ وَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ» انسان را نسبت به والدینش توصیه و امر میکند، گفت: این نه تنها یک دستور اسلامی بلکه دستوری انسانی است و در آن تمام انسان ها و بشر مورد خطاب و سفارش قرار گرفته اند.
وی ابراز کرد: خداوند آنقدر به جایگاه و نقش پدر و مادر اهمیت و رفعت میدهد که در قرآن کریم بلافاصله پس از صحبت از عبودیت و بندگی خداوند، احسان نسبت به والدین را مطرح می کند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: احسان تنها به معنای انفاق و کمک مادی نیست بلکه به معنای شاد کردن دل والدین است که انفاق یکی از شاخص های آن است، برخی از والدین با انفاق و کمک های مادی، برخی با سفر و برخی تنها با حضور فرزندانشان شاد میشوند.
وی با اشاره به نقش برجسته مادر تبیین کرد: نقش پدر و مادر هر دو مهم است اما علت برجسته شدن نقش مادر در قرآن، حمل انسان در دوران بارداری و شیرخوارگی است که در این دوران فرزند شیره و تمام توانایی مادر را میگیرد و ضعف جسمانی بر مادر مستولی میشود.
استفاده به جا از نعمت ها
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه حق خداوند و شکرگزاری از خداوند بر حق و شکرگزاری از والدین مقدم است، ابراز کرد: شکر الهی سه جلوه زبانی، قلبی و عملی دارد که در شکر قلبی انسان حقیقتاً از ذات الهی شاکر است و در شکر عملی نیز رفتارش جلوه شکر الهی است.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اینکه انسان هر نعمت الهی را در جای خود استفاده کند شکر الهی محسوب میشود، به عبارتی صحیح و در راه رضای خدا استفاده کردن از جوانح و جوارح، عمر و ثروت شکر محسوب میشود.
وی با تأکید براینکه تشکر از والدین نیز باید در همین سه جلوه شکرگذاری اعمال شود، گفت: اینکه انسان به ویژه مادر وظیفهای که به او سپرده شده است را انجام دهد به معنای عدم سپاسگذاری از او نیست بنابراین نباید گفت زحماتی که مادر متحمل شده جزء وظایف و طبیعت وجودی و خلقت اوست چراکه انجام وظیفه هم میتواند همراه با شکر گذاری و تشکر باشد.
دگرخواهی در پرتو خدا خواهی
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ولایت حق از آنِ خداوند است با این وجود ولایت پدر و مادر، مرتبه نازلِ ولایت الله است و خود خداوند در عین بینیازی ما را به خلق الله و گره گشایی از کار آن ها به ویژه به والدین و احسان به آن ها ارجاع داده است؛ به عبارتی توجه به دیگران برای خدا، توجه به خداوند و دگرخواهی در پرتوی خدا خواهی، توحید است.
وی به عبارت «إِلَيَّ الْمَصِيرُ» در این آیه اشاره و بیان کرد: این روش قرآن کریم است در هرجا که توجه به امر دیگری میشود، در پایان آن آیه با بیان نکتهای توجهات را به توحید و هدف صحیح جلب میکند؛ در اینجا نیز خداوند یادآوری میکند با وجود اهمیت احسان به والدین و دیگران، مسیر و هدف نهایی انسان ربّانی و سالک به سوی خداوند است.
اثر وجود حجت خدا بر نظام تکوینی
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تنها پدران ما نیستند که بر ما حق پدری دارند، بلکه پدران معنوی ما یعنی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بر گردن ما حق دارند و مبادا مورد عاق آنها قرار بگیریم یا اجرشان که مودّت اهل بیت(ع) است را نپردازیم و یا از نزدشان بگریزیم
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: اهل بیت(ع) جزء والیانی هستند که حق هدایت و ولایت بر جامعه دارند که بالاترین حق و نعمتی عظیم هستند که خداوند برای آن بر ما منت نهاده است و اگر این نعمت و حجت خداوند در زمین نباشد، نه تنها نظام اجتماع بلکه نظام تکوین مختل میشود.
یادآور می شود، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، هر روز در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./202/1308/ب1