۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۴۳۳۳۴۳
آيت‌الله سیدان:

کار برای خدا عبادت است

آیت الله سیدان ضمن تأکید بر انجام کارهای دنیوی برای رسیدن به رضایت خالق، گفت: هر کار دنیوی که سبب رضایت الهی است و خدا را خشنود می‌کند دیگر کار دنیوی نیست و آخرتی است. 
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مشهد ضمن بررسی مسائل مربوط به مَثَل در قرآن کریم به استفاده از امکانات بی‌ثبات دنیا برای بهره‌مندی بیشتر از آخرت تأکید کرد و افزود: اگر همه امکانات در جهت حق قرار گیرد به آخرت ختم خواهد شد.

 

وی در ادامه ابراز داشت: دنیای مذموم یعنی کارهایی که سبب می‌شود از یاد خدا باز بمانیم. دنیا و آخرت با یکدیگر مقابل و دشمن هستند، هر کار دنیایی که سبب رضایت خداست و خدا را خشنود می‌کند دیگر کار دنیایی نیست و آخرت است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن برشمردن فواید دنیا تصریح کرد: زمانی که گفته می‌شود دنیا پوچ است تصور نکنید که کار و کسب را باید کنار گذاشت.

 

وی به ارزش کار و فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و افزود: در احادیث آمده است کاری که برای بی‌نیازی از دیگران و امرار معاش خانواده باشد عبادت است. بنابراین دیگر کار دنیایی محسوب نمی‌شود.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه یادآور شد: از طرفی باید گفت بعضی از کارها ظاهر معنوی دارند اما در باطن، بسیار دنیوی هستند، مانند ریاضت‌های غیرشرعی که بعضی افراد تحمل می‌کنند تا به مقام‌های دنیوی برسند یا ریا در عبادات نیز سبب دنیوی شدن آن‌ها می‌شود.

 

آیت‌الله سیدان موضع اسلام را نسبت به لذت‌های دنیا چنین بیان کرد: اسلام انسان را از لذت‌ها منع نکرده است، زیرا دوگونه لذت وجود دارد؛ لذت‌های مشروع و لذت‌های نامشروع و انسانی که به دنبال آخرت باشد از لذت‌های مشروع استفاده می‌کند.

 

وی در ادامه بیان داشت: فردی که از دنیا استفاده می‌کند اما به آن دل نبسته است دارای دو نشانه است؛ اگر از چشم مردم بیفتد ناراحت نیست زیرا برای خدا کار کرده است، دیگر آن‌که به دنبال شهرت و قدرت نیست./202/862/ب1

ارسال نظرات