عوامل سلب نعمت از دیدگاه اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در سخنرانی برنامه سحرگاهان امروز که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه در ساحت اعتقادات و مبانی دین عناصری هستند که مقدمه سلب نعمت از انسانها میشود، اظهار کرد: ظلم به مردم از اولین مصادیق سلب نعمت از جوامع انسانی است؛ این در حالی است که ظلم در جوامع اجتماعی در شئون مختلف آن جایگاهها و تعاریف متفاوت دارد بر این اساس ظلم یک مرد در خانه به همسرش میتواند از مصادیق ظلم به شمار آید.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در یکی از روایت ها زشتترین و بدترین ظلم به صورت خاصی تعریف شده است، گفت: امام باقر می فرمایند«من افحش الظّلم ظلم الكرام یعنی از زشتترين ستمها ستم به كريمان و مردمان بلند مرتبه است.»
استاد حوزه علمیه قم ترک امر به معروف و نهی از منکر را دومین عنصر مهم بازدارنده نعمت در نگاه دین مبین اسلام توصیف کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از عناوینی است که پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی بسیار از عواقب ترک آن امت اسلام را بر حذر داشته است.
وی افرود: حضرت رسول اکرم(ص) در یکی از روایت ها به صراحت می فرمایند«مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَليُغَيِّرهُ بِيَدِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِقَلبِهِ و َذلِكَ أضعَفُ الإيمانِ یعنی هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغيير دهد، كه پایينترين درجه ايمان همين تغيير قلبى است.»
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی کفران نعمت را سومین عنصر بازدارنده در ساحت نعمات دین دانست و گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع) در جایی فرمودند«أَنَّهُ قَالَ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ الْعَامِلُ فِیمَا أَنْعَمَ بِهِ عَلَیْهِ بِالشُّكْرِ و َأَبْغَضُهُمْ إِلَیْهِ الْعَامِلُ فِی نِعَمِهِ بِالْكُفْرِ یعنی محبوب ترین مردم نزد خداوند، بندگان شاكری هستند كه با استفاده درست و خداپسندانه از نعمت های خدا شكر آن را به جا می آورند و مبغوض ترین مردم نزد خدا مردمی هستند كه با استفاده نامشروع از نعمت های خدا كفران نعمت و ناسپاسی می كنند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ترک شکر نعمت را از مصادیق کفران نعمت و بازدارنده نعمات دین توصیف کرد و گفت: خداوند متعال به انبیاء خود صراحتاً میفرماید که شاکر باشید چرا که یکی از مهمترین اهداف شیطان ترک شکر بندگان است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه شکر زبانی را از شایع ترین مصادیق شکر در ساحت ادبیات دینی دانست و گفت: امام سجاد(ع) در روایتی می فرماید« وَ أَمَّا حَقُّ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً ثُمَّ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى مُكَافَاتِهِ يَوْماً كَافَيْتَه یعنی حق كسى كه به تو نيكى كرده، اين است كه از او تشكر كنى و نيكى اش را به زبان آورى و از او به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه دعا كنى هرگاه چنين كردى بى گمان در پنهان و آشكار از او تشكر كرده اى . سپس اگر روزى توانستى نيكى او را جبران كنى؛ جبران كن.»
استاد حوزه علمیه قم شکر قلبی را گام عمیقتر و دومین مصداق شکر گذاری دانست و گفت: شکر قلبی به این معناست که انسان نعمتها را فقط از جانب خدا بداند و نعمتی را مدیون خود نباشد؛ این در حالی است که شکر عملی بالاترین جایگاه شکر گذاری را در ادبیات عقیدتی دین مبین اسلام دارد.
وی در آخر افزود: شکر از عوامل ترقی و رشد در ساحت دین شناخته شده است و ترک آن عواقب جدی برای دنیا و آخرت مسلمانان خواهد داشت./۸۳۷/پ202/ی