۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۴۳۲۸۷۹
درس هایی از قرآن(۹)

مقاومت در برابر توقعات ضد دینی و اخلاقی فرزندان خدمت به آن ها است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم رضوی با اشاره به اهمیت و انواع خدمت به دیگران، گفت: مقاومت در برابر برخی توقعات فرزندان که به اخلاق، سلامتی و دینشان صدمه می زند، خدمت به آن ها است.
درس هايي از قرآن در حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، شب گذشته در برنامه درس هایی از قرآن کریم در حرم مطهر رضوی با اشاره به انواع چگونگی خدمت، اظهار کرد: خدمت به خدا، قانون خدا، اولیای خدا، خدمت به خلق خدا، خدمت به خانواده، دوستان، اقوام، همسایه خدمت مستضعفان و محرومان، خدمت به نسل آینده از مصادیق خدمت است.

 

وی افزود: خدمت دارای شرایطی است اول این که همراه با تکریم و احترام باشد، به بیان قرآن کریم برای صدقه ای که به کسی می دهید آن را با منّت گذاشتن و اذیت کردن او باطل نکنید.

 

این مفسر قرآن کریم به ماندگاری خدمت تأکید و اشاره کرد: مثال آن کاروانسرایی است که شاه عباس بین مشهد و کربلا ساخت و پس از چهارصد سال هنوز کاروانسرای شاه عباس برپا است.

 

یاری کردن علاقه مندان به تحصیلات حوزوی

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: چندین میلیون  نفر با تحصیلات دانشگاهی در جامعه است که بیکار هم هستند، در حالی که طلبه و اسلام شناس بسیار کم داریم، چنان چه فرزندان علاقه به تحصیل در حوزه علمیه دارند، خانواده ها با کمک و حمایت، به آن ها خدمت و آن ها را وقف امام زمان(ع) کنند.

 

وی با اشاره به این که تبدیل نوع خدمت ممنوع است، عنوان کرد: تغییر کاربری نیات واقف از جمله ساخت دانشگاه به جای زمینی که برای ساخت بیمارستان وقف شده است و حتی به جای یک مزرعه کشاورزی نمی توان حوزه علمیه ساخت.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد: اگر از دست کسی کاری ساخته است، برای خدمتگزاری کاندید شود، همانند حضرت یوسف که با توجه به تدبیر و توانایی که در خود می دید، پیشنهاد حکومت مصر در زمان قحطی را به پادشاه آن جا داد.

 

وی با اشاره به تسریع بخشی در خدمت کردن، بیان کرد: اگر قول یا نیت خدمتی را دارید آن را هرچه سریعتر  اجرایی کنید، در کار خیر باید عجله کرد، چنان که با «حی علی الصلاة» ما را برای شتاب در اقامه نماز ترغیب می کنند.

 

ایجاد رقابت از سوی مسؤولان

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ایجاد رقابت صحیح را مصداق دیگری از خدمت برشمرد و افزود: حضرت سلیمان برای زودتر آوردن تخت بلیقیس بین خدمه هایش رقابت ایجاد کرد در واقع یکی از کارهای مسؤولان ما نیز ایجاد رقابت بین کارمندان است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت تغییر نام خدمت در بعضی از مواقع، عنوان کرد: ممکن است برخی با دادن زکات به آن ها ناراحت شوند، بنابراین با داشتن نیت ضمنی پرداخت زکات در ذهن، تحت عنوان هایی مثل هدیه یا عیدی دادن، زکات خود را پرداخت کنید.

 

مقاومت در برابر توقعات مضر فرزندان

وی با بیان این که گاهی تصور و گمان می کنیم که در حال خدمت هستیم، بیان کرد: پدرانی که با فراهم آوردن هر نوع امکانات گمان می کنند به خانواده خود خدمت کرده اند، خریدن ماهواره و آشنا کردن فرزندان با فضاهای منحرف کننده و گناه ساز است خدمت نیست همچنین فراهم کردن شرایط تحصیلات برای فرزندان در حالی که مانع ازدواج آن ها شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: مقاومت در برابر برخی توقعات و انتظارات فرزندان خدمت به آن هاست اگرخواسته فرزندانتان به ضرر اخلاق، سلامتی و دینش است از برآورده کردن آن اجتناب کنید.

 

آموزش مهارت؛ بهترین خدمت به نسل

رییس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: آموزش مهارت بهترین نوع خدمت به نسل است با توجه به این که چندین میلیون تحصیل کرده بدون مهارت در جامعه داریم، آموزش هنر به جوانان از جمله نجاری، مکانیکی، خیاطی، گلدوزی و امثال آن خدمت به نسل است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: تعلیم دادن نوعی خدمت است مشروط به این که عوام بفهمند و خواص بپسندند، طولانی و خسته کننده نباشد، ضرورت ها بیان شود، مطرح کردن برخی از مسائل نه منجر به تخریب و نه باعث آبادی می شود، بنابراین ضرورتی ندارند.

 

گفتنی است، برنامه درس هایی از قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22 در صحن جامع رضوی اجرا می شود./1308/201/ب2

 

ارسال نظرات