۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۳۲۵۱۵

کتاب «تاریخ قریش» منتشر شد

شرح حال خاندان رسول اکرم(ص) و پیدایش اسلام از موضوعاتی است که در کتاب «تاریخ قریش» به آن پرداخته شده و بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی آن را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
معرفی کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب شریف «تاریخ قریش» نوشته دکتر حسین مونس، دانشمند مصری است که سالیان دراز در کشور اسپانیا موسسه ای برای تبلیغ اسلام تاسیس کرده بود.

 

این کتاب به موضوعاتی همچون تاریخ قوم عرب، شرح حال خاندان رسول اکرم(ص)، پیدایش اسلام و ادامه خاندان آن حضرت تا عصر حاضر پرداخته و آن را به دو بخش، قریش پیش و بعد از اسلام تقسیم کرده است.

 

در بخش نخست، مولف سخن خود را از پیدایش عرب و تقسیم آن به سه بخش: عرب بائده، عرب عاربه و عرب مستعربه آغاز کرده، سپس به ویژگی های عرب مستعبره پرداخته است.

 

نویسنده بحث هایی را به صورت مفصل در این اثر بیان کرده که دانستن آن ها در شناخت نسب رسول خدا(ص) بسیار مفید است. این بحث ها در 7 فصل آورده شده است. خواننده با مطالعه این فصل ها، با رابطه قریش با اسلام پیش از هجرت و پس از هجرت آشنا می شود.

 

پیدایش قریش و آغاز تاریخ آن، ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی قریش، قریش و اسلام در مکه، فتح مکه و اسلام آوردن قریش و به دست گرفتن رهبری امت اسلامی، روی آوردن قریش به اسلام، خیزش خاندان علوی و زنده کردن قریش و مهم ترین دولت های اموی و عباسی و... از عناوین فصل های این کتاب است.

 

بخش دیگر مطالب این کتاب، در خصوص، حوادث اسلامی و زندگی رسول اکرم(ص) در مکه و پس از هجرت در مدینه است که  از جمله آن ها می توان به تدابیر حکیمانه و صلح آمیز رسول خدا(ص) با اهل مکه، پیش از فتح مکه و پس از آن اشاره کرد.

 

از جمله مطالب مهم این اثر، گرایش بنی هاشم به اسلام و حمایت دائمی آن­ها از اسلام است.

 

کتاب «تاریخ قریش» ترجمه حمیدرضا شیخی است و کار ویراستاری این اثر را سید جلال قیامی میرحسینی بر عهده داشته است.

 

کتاب حاضر در شمارگان یک هزار نسخه در قطع وزیری به چاپ رسیده است و علاقه مندان به مطالعه و تهیه این اثر می توانند به فروشگاه های کتاب بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مراجعه کنند./102/1308/ب1

ارسال نظرات