۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۴۳۲۵۰۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

اخلاص برترین ره آورد روزه داری است

حجت الاسلام حاجی زاده گفت: برترین ره آورد روزه داری اخلاص است و از رهگذر خلوص در اعمال است که انسان به خداوند تقرب می یابد.
اخلاص

حجت‌الاسلام‌ جواد حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان اینکه ماه رمضان ماهی بزرگ و ارزشمند است، گفت: در روایات آمده است که اگر مردم اهمیت ماه مبارک رمضان را بدانند آرزو می‌کردند که کل سال رمضان باشد.

 

وی ادامه داد: ماه رمضان ماه طهور، ماه پاکی و تطهیر از دنس و پلیدی‌های گناه است، ماه رمضان ماه مغفرت و رحمت الهی است، در این ماه با استغفار از درگاه الهی بنده خود را از آلودگی‌های ذنوب تطهیر می‌کند و به خداوند تقرب پیدا می‌کند.

 

امام‌جمعه اهر با بیان اینکه ماه رمضان ماه نیل به اخلاص و بندگی است، تصریح کرد: ماه رمضان ماه تمحیص است، یعنی ماه اخلاص از گناهان و پاکی از ناخالصی‌های گناه است، این ماه آزمایش مخلصانه بندگی و عمل به امر الهی است.

 

وی فلسفه حقیقی نماز را رسیدن به اخلاص و تعبد به اوامر الهی دانست و ابراز داشت: تحقیق در حکمت و فواید احکام مطلوب است اما باید دانست که عمل به فرمان‌ها الهی باید از روی تعبد باشد نه حکمت، چراکه اعمال با نیت الهی ارزش می‌یابند.

 

عضو شورای استانی حوزه علميه استان آذربایجان شرقی اخلاص را شرط صحت عبادت و ریا در آن را حرام و موجب بطلان عمل دانست و افزود: ریا توأمان با شرک است، یکى از مهم‌ترین آفات توحيد، ریا و شرک است، ریاکارى یک نوع نفاق است.

 

وی ادامه داد: عمل فرد از عقيده و انگیزه‌اش جدا است، چنين فردى هرگز کار خوب را براى رضاى خدا و یا علاقه به عمل پسندیده و یا به‌قصد خدمت به خلق انجام نمی‌دهد، بلکه صرفاً براى مردم‌فریبی و جلب‌توجه و ستایش آنان است.

 

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده با اشاره به گناه سمعِ ادامه داد: سمعِ عبارت است از اینکه انسان عملى نيک همچون اطعام به دیگران و خواندن نماز اول وقت به جماعت در مسجد را نه براى خدا که براى شنيدن مردم و مشهور و عزیز شدن نزد آنان، انجام دهد.

 

امام‌جمعه اهر ابراز داشت: تفاوت سمعِ با ریا آن است که ریا انجام دادن عمل به انگيزه دیدن مردم هست ولی سمعِ جهت شنيدن است، مقصود نهایی عبد را خدا داست، بنابراین در ماه رمضان با تمرین اخلاص باید به خداوند نزدیک شد.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه استان افزود: ماه رمضان ماه قیام است، ماه رمضان را ماه قیام گفتند برای آن است که نماز مستحبی در شب‌های آن بسیار خوانده می‌شود و مشهور در روایات افزون از نمازهای مستحبی که در هر شب باید خواند چنان‌که بسیاری از علما فرموده‌اند؛ خواندن هزار رکعت نماز در شب‌های آن مستحب است.

 

وی فرصت سحرخیزی را مغتنم دانست و اذعان داشت: سحرخیزان و روزه‌داران از این فرصت بهره گیرند و از نماز شب غفلت نکنند، نماز شب یکی از سفارش‌ها مؤکد دینی است که انسان را به قرب الهی نزدیک‌تر می‌کند./302/854/ب1

ارسال نظرات