۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۴۱۷
مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد:

انقلابی اندیشیدن شرط اثربخشی حرکت علمی و معنوی حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر جمله رهبری مبنی بر اینکه انقلابی بیندیشیم و انقلابی عمل کنیم و انقلابی بمانیم، گفت: این یک شعار و حرف سیاسی نیست بلکه شرطی لازم جهت اثر بخش بودن حرکت علمی و معنوی در حوزه های علمیه است که نیازمند آگاهی و هوشمندی کافی است.
حجت الاسلام مصباح عاملی مصباح عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید مدرسه علمیه عباسقلی خان که پیش از ظهر امروز در محل نمازخانه این مدرسه و با حضور تنی چند از مسؤولان حوزوی برگزار شد، با بیان اینکه انتظاراتی که مقام معظم رهبری از همه طلاب و روحانیان حوزه های علمیه دارند نیازمند نقشه راه جهت پاسخگویی به انتظارات ایشان است، به چهار ویژگی ضروری جهت نقشه راه در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: اینکه نظام سازی و برنامه سازی به صورت ستادی در مرکز مدیریت حوزه علمیه  انجام می شود این کافی نیست بلکه فلسفه و ویژگی هایی دارد که نیازمند یک حرکت مومنانه و مخلصانه است.

 

وی در ادامه به ویژگی های آینده حوزه های علمیه پرداخت و افزود: ویژگی اول آینده حوزه های علمیه بحث علم عمیق است و به تعبیر رهبری مجتهد پروری وظیفه حوزه علمیه بالاصاله است و باید به سمت اجتهاد و فقاهت حرکت کرد.


حوزه های علمیه پاسخگوی پرسش های دینی به صورت استدلالی باشند


مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ذهنیت و فضای حاکم بر حوزه علمیه فضای اجتهاد و فقاهت است و آنچه که با بحث تخصصی کردن حوزه ارتباط پیدا می کند، اظهار داشت: حوزه های علمیه باید پاسخگوی پرسش های دینی به صورت استدلالی و آنچه که جامعه اسلامی در حوزه دین و نظام دینی دارد حرکت کنند.


وی با تاکید بر اینکه تخصص ها باید در حوزه های علمیه اولویت بندی شوند، خاطر نشان کرد: صرف تخصص افتخار برای حوزه نیست، افتخار حوزه علمیه زمانی است که شیخ مفیدها، امام خمینی و... تحویل جامعه بدهد.


حرکت به سمت اجتهاد محوری در حوزه های علمیه است


حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: آنچه که در نقشه راه و کلام رهبری است مجتهد پروری است و آن چه که حرف اول را می زند محور است و آنچه که در حوزه های علمیه محور است حرکت به سمت اجتهاد و فقاهت است.


وی در ادامه بر لزوم بازتعریف و شناساندن هویت حوزه، طلبه، مدرّس، مدیر، مبلّغ، مجتهد، فیلسوف، متکلّم و نظریه‌پرداز تأکید و حرکت به سمت شکل عالی این مفاهیم را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: طلاب در انتخاب‌ها و مدیران در برنامه‌ریزی‌ و جهت‌گیری‌های خود به صورتی هدفمند، تحول در حوزه علمیه را در نظر بگیرند.


شاهد حرکتی نظام ساز در حوزه های علمیه خواهیم بود


مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه هویت در حوزه های علمیه باید تعریف شوند و هویت در حوزه را باید شناخت، اظهار داشت: تخصص های مرتبط در حوزه های علمیه هر کدام هویت بخش و قسمت وسیعی از حوزه بزرگ دین می تواند باشد و باید به آن سمت حرکت کرد که محور در حوزه های علمیه است.


وی تصریح کرد: در اولویت بندی هایی که شورای عالی حوزه علمیه خراسان خواهد داشت امیدواریم حرکتی نظام ساز در آینده ای نه چندان دور در حوزه علمیه را شاهد باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی ویژگی دوم آینده حوزه های علمیه را نقشه ای با اصالت تاریخ و ماهوی حوزویان و اینکه کمتر از علم عمیق نیست بلکه تزکیه عمیق است، دانست و خاطر نشان کرد: در طول تاریخ علمایی داشتیم که دنبال تزکیه عمیق بودند و کسانی بودند که توانستند در جامعه و جهان به عنوان حصون اسلام بدرخشند و همچون دژهای محکم در برابر همه تهاجم هایی که مکتب های الحادی التقاطی با دشمنان سیاسی و اعتقادی در طول تاریخ به سمت اسلام هجوم آوردند بایستند و دفاع کنند که دلیل و علت اصلی آن تزکیه عمیق و خودسازی بوده است.


حرکت علمی و معنوی تحقق بخش همه تلاش های علمی باشد


وی ویژگی سوم آینده حوزه های علمیه را علم نافع دانست و اظهار داشت: از بین همه نظریات و علومی که متعارف است آن علم و نظریه ای را انتخاب کنیم که سود دهی و منفعتی داشته باشد.


مدیر حوزه علمیه خراسان ویژگی آخر آینده حوزه های علمیه را جهت گیری و هدفمندی دانست و خاطر نشان کرد: امروز در شرایط فعلی جهت گیری حرکت علمی و معنوی باید به سمت و سویی باشد که تحقق بخش همه تلاش های علمی که فراگرفتیم باشد و نتیجه بدهد.


انقلابی اندیشیدن شرطی لازم جهت اثر بخش بودن حرکت علمی و معنوی در حوزه های علمیه


وی با تاکید به جمله رهبری مبنی بر اینکه انقلابی بیندیشیم و انقلابی عمل کنیم و انقلابی بمانیم، اظهار داشت: این یک شعار و حرف سیاسی نیست بلکه شرطی لازم جهت اثر بخشی بودن حرکت علمی و معنوی در حوزه های علمیه است که نیازمند آگاهی و هوشمندی کافی است.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی رسالت حوزه های علمیه را مقابله با کفر و شرک و استعمار دانست و خاطر نشان کرد: امروز اسلام ناب و اصیل تمام قد در برابر هر آنچه که شرک و کفر و نفاق و استعمار است، ایستاده است. 


وی در ادامه ویژگی مهم، معنا دار، تحقق بخش، مصداق همه مفاهیم، تلاش ها و فعالیت های را  انقلابی اندیشیدن دانست و افزود: انقلابی اندیشیدن یک فهم عمیق دینی، اعتقادی و سیاسی است که سرمایه حرکت در مسیر صحیح اجتهاد و فقاهت است.


مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو پیشانی و وجهه حوزه علمیه خراسان است


مدیر حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو را پیشانی و وجهه حوزه دانست و عنوان کرد: هر چند که تحول در حوزه‌های علمیه مسئله‌ای فراگیر است، اما برنامه‌های تحولی قبل از هر مکان دیگری، بايد خود را در این مدارس نشان دهد


وی با اشاره به اینکه تحول علمی و نرم افزاری صرفا قائم به مدیر  و برنامه های او نیست نیست بلکه عزم و جزم خود طلبه ها نیز در این امر جدی و ضروری است، افزود: تحول، به این معنا نیست که گذشتگان کاری صورت نداده‌اند، بلکه تحول یعنی فعالیت‌ها و اقدامات باقیمانده زیاد و بسیار است.


خاطر نشان می شود در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو که در محل سالن نمازخانه این مدرسه علمیه برگزار شد، از زحمات چهار و نیم ساله حجت الاسلام محمد علی خیرآبادی مدیر سابق این مدرسه علمیه نیز تقدیر و تجلیل شد./201/859/ب1

ارسال نظرات