اگر مسؤولان حمایت نکنند فاتحه هنر اصیل را باید خواند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاشی هفت رنگ یکی از هنرهای اصیل اسلامی است که قدمت بسیار طولانی دارد ولی شکوفایی این هنر را می توان به عصر صفویه نسبت داد .کاشی های هفت رنگ که اکثرأ در مساجد، عبادت گاهها و مقبرهها بکار میرود که از شهرت بسیار خوبی برخوردار است این نوع کاشی از کاشیهای خشت یعنی چهار گوش نشأت گرفته و معمولاً از قطعاتی به ابعاد ۱۵×۱۵ و۲۰×۲۰ و برای مناره و گنبد ۱۵×۷٫۵ یا ۲۰×۱۰ سانتیمتر به رنگ سفید تهیه شده، در کنار هم چیده شده و با طرح یا خط تهیه شده، روی کاغذ سمبه شده، با گرده ذغال برروی کاشی کپی میشود و به وسیله اکسید منگنز، قلمگیری میشود و بعد با رنگهای مختلف امّا حرارت پایینتر از رنگ اول کاشی رنگ آمیزی میگردد و دوباره به کوره رفته وآماده نصب میشود.
هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزهای، قرمز، زرد و حنایی که در آبدات تاریخی و اماکن متبرکه از این نوع کاشیها زیاد استفاده شدهاست.
البته اکنون این هنر از حال و روز خوبی برخوردار نیست به در استان قم که روزی یکی از مهدهای کاشی هفت رنگ کشور به شمار می رفت تنها یک استاد کار کاشی هفت رنگ حضور دارد.
استاد احمد کبیری که کاشی کاری هفت رنگ را در کارگاه پدر خود آموخته است تنها استاد کاری است که با وجود همه بی مهری هایی که نسبت به این هنر صورت گرفته است هنوز آتش کوره های کاشی پزی خود را خاموش نکرده است و چراغ کم فروغ این هنر را همچنان در استان قم روشن نگه داشته است.
چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم فرصت خوبی را فراهم ساخت تا پای درد دل این هنرمند بزرگ بنشیم و با این هنر اصیل اسلامی بیشتر آشنا شویم.
استاد احمد کبیری هنر کاشی هفت رنگ را اینگونه معنا کرد که هفت رنگی، هنر انعکاس آیات قرآن از روی کاغذ بروی کاشی و ثبت شدن و ضبط شدن و دایمی شدن به دیواره های مساجد، سردرها، گمبد و محراب و گلدسته ها است.
وی با بیان اینکه بنده هفت رنگی را از کودکی در کارگاه پدرم آموختم و از سال 1362 به صورت مستقل وارد این هنر شدم، بیان کرد: زمانی در استان قم بیش از 200 استاد کار هفت رنگ حضور داشت ولی بدلیل بی مهری هایی که نسبت به این هنر صورت گرفته است اکنون بنده تنها استاد کار کاشی هفت رنگ در قم هستم و البته کسانی نیز هستند که کارهای آماده را از سایر استان ها خریداری می کنند و به نام قم به دیگر استان ها ارائه می کنند.
وی با بیان اینکه کار هنرمند کاشی هفت رنگ همانند کیمیا گری است، تصریح کرد: هنرمند کاشی پز باید با ظرافت خاصی برروی این کاشی ها نقش نگاری کند و گاهی ممکن است یک کار هفت رنگی بیش از 20 روز به طول بیانجامد.
کبیری با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایلی که به فراموشی این هنر کمک کرده است، مشکلات اقتصادی است، بیان کرد: متاسفانه استاد کاران ما از هوش بالای اقتصادی برخوردار نیستند و نمی توانند برای محصولات خود بازرایابی انجام دهند و از این رو متخصصان این کار باید به کمک آن ها بیایند.
استاد کار کاشی هفت رنگ با اشاره به ضرورت توجه مسؤولان به هنرهای اصیل اسلامی که در حال فراموش شدن در جامعه هستند، تصریح کرد: ما از مدیران میراث فرهنگی توقع داریم که اجازه ندهند هنری که با اسما جلاله و قرآن کریم ارتباط مستقیمی دارد فراموش شود و حمایت های لازم را برای بازار این محصولات انجام دهد.
وی ادامه داد: امروز بنده این هنر را دارم که شاگردانی تربیت کنم که در هنر کاشی کاری هفت رنگ بتوانند بهترین آثار تاریخی را مرمت کنند ولی برای بعد اقتصادی نیازمند حمایت مسؤولان هستیم.
حمایت مسؤولان از هنرهای اصیل اسلامی یکی از دغده هایی شد که ما را با سید رسول موسوی نژادیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم همکلام کرد که وی در این گفت و گو از آمادگی این سازمان برای حمایت از هنرهای در حال فراموش شدن خبر داد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان فرهنگی هنری متولی اصلی میراث فرهنگی نیست ولی برای حمایت از هنرهای اصیل اسلامی بزودی بازارچه فرهنگی در استان قم راه اندازی خواهد شد تا هنرمندان قمی بتوانند تولیدات و هنر خود را به مردم استان و حتی سایر شهرهای کشور ارائه کنند./858/پ201/س