۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۳۲۱۰۷
آیت الله مصباح یزدی:

امروز به نام حمایت از دین و اسلام اساس اسلام را از بین می برند/ فعل اکثریت ملاک حق نمی شود

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دشمن خود کشی را به مسلمانان تعلیم داد، گفت: امروز به نام حمایت از دین و حمایت از اسلام، اساس اسلام را از بین می برند، قضیه داعش و امثال آن ها همین است و می گویند می خواهند دولت اسلامی تشکیل دهند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: معمولا موارد فاسد در قرآن کریم در موارد اجتماعی است، سعادت آخرت برای کسانی است که به دنبال برتری طلبی بر دیگران نیستند و اراده فساد ندارند.

 

وی افزود: لازمه برتری طلبی فساد است، اگر کسی دنبال هوای نفس باشد به فساد کشیده می شود نه تنها خودش بلکه دیگران را نیز فاسد می کند، در قرآن از بنی اسرائیل به عنوان قومی که از طرفی بر دیگر قوم ها برتری داده شده و از طرف دیگر بدترین تعبیرات درباره بنی اسرائیل صورت گرفته یاد شده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان می تواند از نعمت های الهی استفاده کرده و به عالی ترین مقام ها برسد، اظهار داشت: همچنین می تواند از نعمت ها سوء استفاده کرده و به بدترین درجات سقوط کند، هوای نفس بنی اسرائیل را به جایی رساند که حتی پیامبر خدا را به قتل برسانند، ابتدا انبیا را تکذیب می کردند و زمانی که می دیدند کار انبیا در حال پیشرفت است آن ها را به قتل می رساندند.

 

وی ادامه داد: پیروی از هوای نفس انسان را به جایی می رساند که نه تنها با انبیا مخالفت می کند بلکه آن ها را به قتل می رساند، قرآن کریم می فرماید که حق با هوای نفس با یکدیگر جمع نمی شوند، اگر بنا بود حق تابع هوای نفس مردم باشد سبب فساد جهان می شد.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که جریانات اخیری که در عالم اتفاق می افتد نشان می دهد این مسائل واقعیت است، ابراز داشت: آدمی به حد و مرزی راضی نمی شود، داستان دهه اخیر خاور میانه که عمدتا پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد مؤید این موضوع است، اوایل کسانی که نور الهی داشتند مثل حضرت امام و مقام معظم رهبری اشاراتی می کردند که کسی دقیق متوجه نمی شد اما امروز متوجه می شویم که درست بوده است.

 

وی عنوان کرد: دشمنان آن زمان به این نتیجه رسیدند که رقیب فرهنگ الحادی غرب در آینده به ویژه پس از فروپاشی شوروی اسلام است از این رو تصمیم گرفتند جلوی اسلام را بگیرند، دشمن به منابع بسیار مسلمانان توجه داشت و نمی توانست از آن ها چشم پوشی کند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: دشمن خاورمیانه را بهترین بازار برای خود می دانست تا تسلیحات خود را بفروشد، اگر بنا باشد که اسلام مستقل بوده و رقیب فرهنگ الحادی شود کار برای آن ها مشکل می شد و شکست می خوردند از همین رو تصمیم گرفتند با تمام قوا به جنگ اسلام بیایند.

 

وی اضافه کرد: دشمن تصمیم گرفت مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازد تا از ثروت، قدرت و پیشرفت علمی آن ها جلوگیری شود، یک راه این است که خودشان لشکر کشی کنند اما هزینه و بدنامی داشت، از این رو مسلمانان را به جان یکدیگر انداختند تا با پول و امکانات خود مسلمانان دیگر را به قتل برسانند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دشمن خود کشی را به مسلمانان تعلیم داد، گفت: خود کشی یعنی مسلمان کشی و همین کاری که در افغانستان، عراق، سوریه و یمن اتفاق می افتد، این نقشه را کسانی که تابع هوای نفس بودند اجرا کردند چون دلشان می خواست بر عالم تسلط داشته باشند.

 

وی افزود: امروز به نام حمایت از دین و حمایت از اسلام اساس اسلام را از بین می برند، قضیه داعش و امثال آن ها همین است و می گویند می خواهند دولت اسلامی تشکیل دهند حتی در برخی جاها واقعا مردم را فریب دادند چون باور کردند خداوند به این کار پاداش خواهد داد.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر هوای نفس ملاک قرار گیرد جای سالمی در عالم باقی نمانده و فساد جهان گیر می شود، اظهار داشت: از این رو از ابتدا در مسائل گوناگون باید جلوی هوای نفس را گرفت، این که اکثریت کاری را انجام دهند ملاک حق نمی شود، به اندازه ای نقشه های شیطانی در فساد رمزآلود و عمیق است که همه را فریب می دهد.

 

وی ادامه داد: اهل طائف خدمت پیامبر آمدند ما حاضریم با شما عهد و میثاق ببندیم و مسلمان شویم، شرط کنیم که هرکه با شما جنگید با او بجنگیم و جان و مال ما در اختیار شما است فقط یک خواهش داریم که سجده نماز را از ما نخواهید، نماز می خوانیم اما شأن ما نیست که روی خاک بیفتیم و سجده کنیم، آیه نازل شد که نزدیک بود همین عرب ها تو را از مسیر حق منحرف کنند، اگر نبود که ما تو را ثابت قدم نگه داشتیم کار آن ها کارساز بود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: به عنوان مثال اگر انسان در موقعیتی مثلا به عنوان وزیرخارجه باشد و برای مذاکرات برد برد با کشوری مهم شرکت کند که به نفع هر دو طرف باشد، آن ها بیایند پیشنهاد ساده ای کنند که ما نماز می خوانیم و جان خود را می گذاریم فقط سجده نباشد تصور می کنم امثال بنده سریع قبول می کردیم و می گفتیم پیشنهاد خوبی است که بدون جنگ ومشکلی خودشان آمدند و می گویند ما همه جورکمکی می کنیم اما سجده نماز را بیخیال شوید.

 

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید که ما اجازه ندادیم این کار را انجام دهی و تو را تثبیت کردیم اما اگر این هدایت نبود همه در دنیا و هم در آخرت دو برابر استحقاق تو را عذاب می کردیم و در مقابل ما هیچ کس توان کمک کردن به تو نداشت، خداوند می فرماید اگر در تبلیغ یک حکم ما کوتاهی می کردی و می گفتی نماز بدون سجده هم قبول است در برابر بردن آن ها که جان و مال خود را در اختیار تو گذاشتند تو را اینگونه عذاب می کردیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن رمان نیست قصه دارد اما همه آن ها از حکمت برخوردار هستند، خداوند این داستان را در قرآن بیان کرده چون روزی جامعه اسلامی به چنین موقعیتی مبتلا می شود در که در آن پیشنهادهایی می کنند تا اندکی کوتاه بیایید، این را نگویید و آن کار را انجام ندهید تا ما همه گونه کمکی کنیم.

 

وی اضافه کرد: تا جایی که بنده مراجعه کردم پنج آیه به این مضمون با اندکی تفاوت در الفاظ وجود دارد، به پیامبر وحی و دستوراتی می شود که به وسیله آن مردم را هدایت کند حال ممکن است مردم با برخی از آن ها موافق نباشند، دلشان نخواهد و سخت شان باشد، در جامعه ما که چنین چیزی وجود ندارد همه احکام شرع به دل خواه ما است، نیست؟ خیابان ها نشان می دهد که ما چه اندازه با احکام شرع موافق بوده و دلهایمان همراه است.

 

آیت الله مصباح یزدی گفت: خداوند به پیامبر می فرماید اگر از دل خواه مردم تبعیت کرده بودی و بنا را بر این می گذاشتی چون مردم می خواهند قبول کنی ولو خدا گفته باشد نه، مردم می خواهند دیگر چه می شود کرد و رأی مردم در رأس امور است و هرچه بخواهند باید عمل کنیم هیچکس از تو حمایت نمی کرد و خداوند خصم تو بود.

 

وی افزود: پیروی از هوای نفس نه تنها برای شخص بلکه برای جامعه خطرناک است، مهم ترین خطر این است که در اثر هوای نفس کار انسان به جایی می رسد که نمی تواند حق و باطل را تشخیص دهد، اگر کسی معبود خود را هوای نفسش قرار دهد اولین اثر گمراهی است؛ چشم، گوش و قلب او مهر زده می شود تا دیگر حق را نشناسد.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: همین آدمی که تا دیروز می فهمید اشتباه می کند امروز نمی تواند تشخیص دهد؛ اگر انسان هوا پرست شد قابل هدایت نیست و شیطان می شود، از ابتدا باید مراقب باشیم راه دل خواه را انتخاب نکنیم تا در مسیر سرازیری آن قرار نگیریم./1323/پ201/ج

ارسال نظرات