۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۲۹۸۲۲

نشست علمی «زندگی به سبک امام روح‌الله» برگزار شد

نشست علمی «زندگی به سبک امام روح‌الله» به منظور بررسی قرائت رهبر انقلاب از اندیشه امام خمینی(ره) با تأکید بر بیانات معظم‌له در پنج سال اخیر، با سخنرانی فرشاد مهدی‌پور و عبدالله گنجی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
نشست روح‌الله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «زندگی به سبک امام روح‌الله» به منظور بررسی قرائت رهبر انقلاب از اندیشه امام خمینی(ره) با تأکید بر بیانات معظم‌له در پنج سال اخیر، با سخنرانی فرشاد مهدی‌پور و عبدالله گنجی، شب گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

فرشاد مهدی‌پور در ابتدای این نشست گفت: ابتدا می‌خواهم در مورد مفهوم حزب‌الله و حزب‌اللهی بودن در بیان امام خمینی(ره) بحث کنم، حزب‌اللهی‌ها زمانی به عنوان تندرو شناخته می‌شدند تا اینکه امام راحل در این مورد تعریفی ارائه دادند، همانطور که می‌دانید طبقه اختصاصی مارکس، کارگر است، طبقه اختصاصی لنین، کشاورز است، اما نظر امام خمینی(ره) بر حزب‌اللهی‌هاست و امام تعریف قرآنی از حزب‌الله دارند به طوری که اولین بار همه مردمی که علیه ظلم، انقلاب کردند را حزب‌اللهی می‌خوانند و دوم فرودین سال 1368 که این واژه را برای آخرین بار به کار می‌برند مشخص می‌کنند که حزب‌اللهی مرد و زن ندارد، فقیر و غنی ندارد و برای رسیدن به این مفهوم از حزب‌اللهی بودن باید رهبر دینی را قبول داشت، پس حزب‌الله، اختصاص به طبقه خاصی ندارد.

 

وی افزود: امام(ره) در جای دیگری با اشاره به انقلاب اسلامی می‌فرمایند این قیام الهی بود و همه مردم یک حزبِ الهی شدند و با دست خالی مقابل دشمن ایستادند. همچنین طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امام(ره) خطاب به کسانی که حزب‌اللهی‌ها را تندرو می‌دانستند می‌فرمودند اگر تندرو بودن به معنای در مسیر الله زندگی کردن است من تندروترین هستم.

 

این کارشناس سیاسی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های حزب‌اللهی از نظر امام خمینی(ره) این است که حزب‌اللهی از انضباط دقیق شیعی برخوردار است، در جای دیگری امام راحل در مورد تیپ و ظاهر حزب‌اللهی ها می‌فرمایند که حزب‌اللهی بودن به ظاهر نیست و هرکس ریش داشته باشد الزاماً حزب‌اللهی نیست همانطور که هرکس هم ریش نداشته باشد الزاماً غیرحزب‌اللهی نیست.

 

وی اظهار کرد: امام(ره) می‌فرمایند حزب‌اللهی از جانش می‌گذرد تا دیگران به تعالی برسند، حزب‌الله مختص چپ یا راست نیست، مختص ایرانیان هم نیست بلکه یک جریان جهانی است.

 

مهدی‌پور گفت: امام راحل همچنین امیدوار بودند حزبی به نام حزب مستضعفین به وجود آید و همه مستضعفین جهان در آن حزب باشند، البته مستضعف در کلام امام(ره) به معنای ناتوان اقتصادی نیست بلکه امام راحل می‌فرمایند هرکس در راه کمالش مورد ظلم قرار گیرد مستضعف است. برخی در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و غیره خود را مستضعف می‌دانند همچنین جریان حزب‌الله تا زمانی که حزب شیطان وجود داشته باشد وجود دارد.

 

وی افزود: امام(ره) می‌فرمایند حزب‌اللهی‌ها نباید سریع هر فردی را کنار بگذارند همچنین باید مواظب باشند هرکسی به اسم حزب‌الله درونشان نفوذ نکند که مثلاً اشخاصی بیایند به اسم حزب‌الله از دیوار سفارت بالا بروند، اگر بخواهیم به نظر امام(ره) وفادار باشیم، باید توجه کنیم که امام(ره) 2 فروردین 1368 یعنی دو ماه و 12 روز قبل از قوتشان می‌فرمایند دفاع از حزب‌الله اصل همیشگی انقلاب الامی است.

 

در ادامه این مراسم، عبدالله گنجی گفت: ما سال 1357 یک انقلاب کردیم، از نظر برخی این انقلاب تمام شده است، اگر به مواضع امام(ره) توجه کنید ایشان سال 1367 انقلابی‌تر از 1357 هستند، به طوری که اوج حملات امام(ره) به آمریکا و صهیونیزم در اواخر عمر شریفشان است، امام(ره) بعد از تمام شدن جنگ می‌فرمایند استمرار روح انقلابی، مهمترین برکت جنگ است، امام(ره) می‌فرمایند تا کفر و شرک هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.

 

وی افزود: شرایط پس از رحلت امام(ره) سخت شد همانطور که شرایط پس از رحلت پیامبر(ص) سخت شد؛ که امیرالمؤمنین(ع) خانه‌نشین شدند و در نهایت کار به کربلا کشید که امام حسین(ع) خطاب به یزدیان فرمودند شکم‌های شما پر شده از حرام است از این رو سخن حق را نمی‌شنوید، بنابراین دل‌باخته رفاه مادی بودن می‌تواند کار ما را نیز به آنجا بکشاند.

 

این کارشناس سیاسی بیان کرد: امام(ره) فرمودند تمام جنگ ما با جهانخواران بر سر این است که ما می‌گوییم اسلام پاسخگو است و رهبر نیز فرموده‌اند این جمهوری که امام(ره) پایه‌گذاری کردند اینطور نبوده است که این را از غرب آورده باشند بلکه این را از خود اسلام گرفته‌اند.

 

وی اظهار کرد: بعد از امام(ره) برخی نمی‌خواهند انقلابی باشند، در حالی که نگاه رهبری با امام(ره)تفاوتی ندارد و این برگ برنده انقلاب اسلامی است، سال گذشته در جریان مناظره‌ای در 13 آبان در دانشگاه تهران گفتم که سه رویدادی که در این ماه داریم قله آن‌ها تسخیر لانه جاسوسی است اما آموزش و پرورش در نشریاتی که به بچه‌ها می‌دهد حتی یک مورد اشاره به این واقعه نداشته است! این باعث می‌شود نسل جدید اصلاً این مسائل را نداند و این مخفی کردن امام(ره) ترفندی آگاهانه است که برخی با نیات خاصی انجام می‌دهند.

 

در ادامه این نشست مهدی‌پور گفت: امام(ره) سال 1357 مصاحبه‌ای دارند که می‌فرمایند از بچگی تفنگ می‌انداختم و از خانه دفاع می‌کردم، ایشان دوره رضاخان را درک می‌کنند و مخالف رضاخان بودند، امام(ره) به نماز توجه زیادی داشتند و می‌فرمودند اگر می‌دانستم یک رکعت نماز پذیرفته شده دارم دیگر نماز نمی‌خواندم که مطلب نشان‌دهنده نگاه خاص ایشان به مسأله نماز است، ایشان حتی اصلاح موی صورت و کوتاه کردن ناخن را به دلیل اینکه خدا دوست دارد انجام می‌دادند، امام(ره) وقتی فرزندشان فوت می‌کند آنقدر توکلشان به خدا قوی است که یک روز هم درسشان را ترک نمی‌کنند، این‌ها برخی جهات سبک زندگی امام خمینی(ره) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست، گنجی گفت: رهبر فرموده‌اند رهبر هرجا قدم می‌گذاشت، پیروز بود چون به خدا سوءظن نداشت، پزشک قلب امام(ره) به من می‌گفت روزی که می‌خواستند خبر شهادت آیت‌الله بهشتی را بدهند ما از دستگاه، ضربان قلب امام(ره) را می‌دیدیم، اما متوجه نشدیم چه زمانی خبر شهادت را دادند چون روح امام(ره) آنقدر والا بود که ضربانشان هیچ تکانی نخورد.

 

وی در پایان افزود: امام(ره) به قشرگرایی اعتقادی نداشتند و معتقد بودند باید با تخلف روحانیت برخورد سنگین‌تری شود و دادگاه ویژه روحانیت به همین منظور تشکیل شده بود./202/9597/ب1

ارسال نظرات