۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۲۸۰۰۴
حجت الاسلام مؤمنی:

حضرت علی اکبر در پذیرش اسرار الهی با امام معصوم تفاوتی ندارد

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: حضرت علی اکبر(ع) در مسیر بندگی خداوند آنچنان پیشرفته اند که ظرفیت پذیرش اسرار الهیه را به اندازه امام معصوم(ع) دارا بوده اند.
حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی شب گذشته در سلسله جلسات ماهیانه رضوان که به مناسبت میلاد علی اکبر(ع) برگزار شد، گفت: در یکی از زیارت نامه های منقول از طرف امام معصوم، این جمله آمده که، سلام بر تو ای کسی که از اهل بیت هستی و بلافاصله بعد از این جمله، آیه تطهیر آمده، که این فراز از زیارت نامه به نظر بنده دلیل قانع کننده ای برای اثبات مقام عصمت حضرت علی اکبر(ع) است.

 

وی در ابتدا با قابل استناد خواندن متون زیارت نامه هایی که یک امام معصوم برای زیارت کردن امام معصوم دیگر نقل کرده اند، افزود: وقتی یک امام معصوم برای یک امام زاده زیارت نامه ای بیان کند و از زائران بخواهد که با به کار بردن کلمات خاصی، آن امامزاده را زیارت کنند، نشانه مقام و منزلت بسیار بالای آن امامزاده است.

 

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: در میان همه امامزاده ها فقط سه امامزاده داریم که امام معصوم برای زیارت کردن آن ها، زیارت نامه خاصی بیان کرده اند، که نخستین آن ها، حضرت اباالفضل العباس(ع) بوده اند، دومین آن ها حضرت علی اکبر(ع) هستند و سومین آن ها حضرت فاطمه معصومه(س) می باشند.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اذعان کرد: تعداد زیارت نامه هایی که امامان معصوم برای زیارت کردن حضرت اباالفضل العباس(ع) بیان کرده اند، حدود هفت زیارت بوده، در صورتی که تعداد زیارت نامه هایی که برای زیارت کردن حضرت علی اکبر(ع) منقول است، به حدود ده زیارت نامه می رسد.

 

وی به عظمت مقام حضرت اباالفضل العباس(ع) اشاره کرد و گفت: وقتی امام زمان حضرت اباالفضل العباس(ع) یعنی امام حسین(ع) از جمله «بِنَفسِی اَنتَ» استفاده می کنند و امام سجاد(ع) می فرمایند «در روز حشر برای عمویم عباس مقامی است که همه شهدا به آن مقام غبطه می خورند»، زبان ما برای توصیف کردن مقام این امام زاده قاصر است.

 

حجت الاسلام مؤمنی حضرت علی اکبر(ع) را دارای مقام عصمت دانست و ابراز کرد: در یکی از زیارت نامه های منقول از طرف امام معصوم، این جمله آمده که، «سلام بر تو ای کسی که از اهل بیت هستی» و بلافاصله بعد از این جمله، آیه تطهیر آمده، که این فراز از زیارت نامه به نظر بنده دلیل قانع کننده ای برای اثبات مقام عصمت حضرت علی اکبر(ع) است.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با توجه به متن یکی از زیارت نامه های منقول در تشریح شخصیت حضرت علی اکبر(ع) برای زائران، امام معصوم(ع) می فرمایند، «سلام بر تو ای پسر حسین و ای پسر حسن»، که در مورد این فراز از زیارت نامه این سؤال پیش می آید که اگر حضرت علی اکبر(ع) فرزند امام حسین(ع) هستند، چرا امام معصوم ایشان را فرزند امام حسن(ع) نیز خطاب می کنند؟.

 

وی ادامه داد: در جواب این پرسش نظرات مختلفی وجود دارد از جمله این که در این فراز از زیارت نامه مَجاز اتفاق افتاده و واژه أب در معنای پدر و عمو بکار رفته است، یا این که حضرت علی اکبر(ع) در مسیر بندگی خداوند آنچنان پیشرفته اند که ظرفیت پذیرش اسرار الهیه را به اندازه امام معصوم(ع) دارا بوده اند.

 

حجت الاسلام مؤمنی در تکمیل سخنان خود تبیین کرد: وجود نازنین حضرت علی اکبر(ع) همه خصایص اخلاقی، ظاهری و گفتاری را از پیامبر(ص) به ارث برده اند و درک این مسأله از محدوده افکار انسانی خارج است./202/867/ب1

ارسال نظرات