انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه فعالیت ها و اهداف پیش رو
اشاره: تبلیغ نوین و بازشناسی علم ارتباطات در دنیای معاصر می تواند علوم، احکام، سخنان و یا اعمال نیکی که مهجور مانده و به طور معمول در ذهن و دیده مخاطب نیست را احیا و ترویج و مخاطب را نسبت به عمل به آنها ترغیب کند.
بدون تردید حوزه های علمیه که اهداف فرهنگی متعالی را در جهت نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) دنبال می کنند، خواستار طی کردن مسیر رشد و ترقی است و از این جهت باید قادر باشد ضمن در نظر گرفتن تمام مصالح و مقتضیات بومی و آموزه های دینی و فقهی، به نحوی مؤثر از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بهره گیرد.
این امر علاوه بر شناخت کافی از ویژگی های مثبت یا منفی این فناوری های محتاج تدوین و موشکافی در مباحث دینی و و فقهی از منظر ارتباطی و تبلیغی و ارائه چارچوبی صحیح و روشمند جهت ارائه به جامعه مبلغان مترقی است که امید می رود انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه با استفاده از جمع اندیشمندان و فضلای برجسته این مهم را به سرانجام رساند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در تاریخ 20 دی ماه 1393 با دریافت مجوز تأسیس از شورای اعطای مجوزهای حوزه علمیه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی کار خود را آغاز کرد.
برخی از اعضای هیأت مؤسس این انجمن را آیات حسین احمدی فقیه یزدی و محسن اراکی و حجج اسلام والمسلمین محسن قرائتی، احمد مبلغی، علی نظری منفرد و سیدمحمد واعظ موسوی تشکیل می دهند.
این انجمن با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی علوم ارتباطات و تبلیغ و رسانه و فرهنگ و هنر، تبادل نظر در زمینه آخرین دستاورهای پژوهشی در حوزه های مذکور، تقویت و گسترش نظریه پردازی و پرسش گری و آزاد اندیشی و نقد و نظریه مناظره مبتنی بر آموزه های اسلامی و همچنین پویایی ارتباطات علمی ـ تحقیقاتی فی ما بین پژوهشگران عرصه ارتباطات و تبلیغ تأسیس شد.
از دیگر اهداف تشکیل انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه می توان به کمک به معرفی دانشمندان و پژوهشگران عرصه ارتباطات و تبلیغ، ارتقای شأن و منزلت علمی و معنوی پژوهشگران و استادان، ایجاد بستری مناسب برای رقابت سازنده بین دانشمندان و قدردانی از فعالیت های تحقیقاتی آن، ایجاد بستری مناسب برای ارائه دستاوردهای سخت افزاری و نرم افزاری محققان، تقویت ارتباط میان عالمان برجسته و فضلای حوزه، صیانت از سنت حوزوی در عرصه ارتباطات و تبلیغ و همچنین شناسایی استعدادها و ذخایر حوزه علمیه اشاره کرد.
این انجمن در راستای جلب توجه دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در حوزه های مطالعاتی ارتباطات و تبلیغ و رسانه و فرهنگ و هنر، ارائه برنامه های راهبردی در حیطه مطالعاتی انجمن، راه اندازی فرآیندی کالا در پاسخ گویی به مسائل فقهی این حیطه، گردآوری و چاپ مقالات در حوزه مطالعاتی انجمن، نیازسنجی علمی در زمینه های ارتباطات، تبلیع، رسانه و فرهنگ و هنر، برگزاری نشست های علمی، برگزاری و همکاری علمی در همایش های علمی و کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی و پژوهشی در جهت اهداف انجمن، انجام طرح های پژوهشی و تألیف کتاب و نگارش مقالات علمی پژوهشی درزمین های فرهنگ و هنر و ارتباطات و مسائل مربوط، ارائه خدمات مشاوره علمی، فنی و اطلاع رسانی در ارتباط با برنامه های پژوهشی مربوط تلاش می کند.
از دیگر وظایف انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه می توان به برقراری ارتباط سازنده با مؤسسات و جوامع علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور و انجام پژوهش های مشترک در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، ایجاد ارتباط علمی با نیروهای متخصص و خلاق در مراکز علمی و پژوهشی در جهت پیشبرد اهداف انجمن، اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاربست یافته های پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران و استادان در زمینه فعالیت انجمن، اهتمام به انتشار تألیفات و ترجمه ها و یافته های پژوهشی به صورت مکتوب و سمعی و بصری و رایانه ای طبق ضوابط و مقررات مربوط و همکاری با انجمن ها و مراکز علمی حوزوی و غیرحوزوی در راستای اهداف و وظایف انجمن اشاره کرد.
از فعالیت های این انجمن، برگزاری نشست علمی نقد کتاب های «تأملی بر دین و رسانه»، «دین و مبانی ارتباطات» و «خطبه و خطابه در اسلام» است؛ برگزاری کارگاه آشنایی با نیازسنجی پژوهشی در عرصه هاب علوم انسانی با همکاری معاونت پژوهش حوزه از دیگر فعالیت های انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه است.
مشارکت در برگزاری همایش «ملی هفت شعار و حمایت از شعار سال رهبری»، «بین المللی سیره پیامبر رحمت با مخالفانش»، «دو کنفرانس ملی توسعه پایدار در علم و تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی» و «کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی ایران» برخی دیگر از فعالیت های این انجمن به شمار می رود.
فعالیت های پژوهشی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه عبارت است از «بررسی عملکرد انجمن های علمی حوزه در 100 صفحه»، «طرح پژوهشی فرصت ها و آسیب های فعالیت طلاب در عرصه رسانه در 660 صفحه» و «پنج پروژه نیازسنجی پژوهشی در حوزه های ارتباطات و تبلیغ و رسانه و فرهنگ و هنر که در دست تدوین است».
فعالیت مجازی این انجمن مشتمل بر راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی انجمن به نشانی cpchawzah.ir، راه اندازی کانال ارتباطی در تلگرام با نام مجلس علمی ارتباط و تبلیغ به آدرس www.telegram.me/cpchowzah، راه اندازی گروه «انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ با 200 عضو» و راه اندازی صفحه اینستگرام انجمن به نشانی anjomaneertebatat است./822/ت300/س