۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۲۵۷۱۳
آیت الله علم الهدی:

انتظار فرج جز در قالب استکبارستیزی انقلاب اسلامی صحیح نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مسأله انتظار امام زمان(عج) جز در قالب حرکات انقلابی، آن هم در قالب استکبارستیزی انقلاب ما درست نیست و توهم و خیالات است که کسی بگوید من انتظار فرج دارم اما یک جا بنشیند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود، به تشریح مسأله «ولایت فقیه بر اموال مسلمین» پرداخت.


نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس نظریه شیخ مفید در زکات، ایشان قائل به ولایت نیابی فقیه هستند و اظهار می کنند که زکات باید به فقها داده شود. چون زکات را جزء اموال حکومتی می داند، معتقد است در زمان غیبت امام زمان که حکومت با فقیه است، زکات باید به فقها داده شود.
 

وی با اشاره به این که از نظریات شیخ مفید نمی توان ولایت فقها درباره خمس را استخراج کرد، افزود: اصل مبنای ایشان در مقوله خمس به اینجا کشیده شد که فرمودند «خمس ملک شخص امام(ع) است و به امامت ایشان ربطی ندارد،‌ بنابراین خمس به کسی که ولایت در زمان غیبت به او محول می شود هم تعلق ندارد.
 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: شیخ مفید معتقد بود باید پول خمس را نگاه داشت تا به دست خود امام زمان(عج) برسد. در حالی که این نظریه حتی اگر بین عموم هم مطرح شود، مورد تمسخر واقع می شود. چطور می شود مرحوم شیخ مفیدی که آنقدر عظمت داشت که امام زمان(عج) در بیانی در موردش فرمودند «الشیخ معتمدی»، این نظر را داشته باشد؟
 

امام جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: در زمان شیخ مفید، برداشت از غیبت امام زمان(عج) با برداشت این زمانه متفاوت بود. در آن زمان برداشت این بود که ایشان غایب شده اند که جان شان محفوظ باشد و اگر رژیم عباسی ساقط شود، ایشان ظهور خواهند کرد. اما امروز طور دیگری تحلیل می کنیم. بر اساس آن تحلیل مرحوم شیخ مفید گفتند «می توان خمس را نگاه داشت تا به امام زمان(عج) رساند.»
 

وی افزود: برداشت ما این است که آخرین فرزند از سلاله پیامبر(ص) ذخیره شده اند تا زمینه تشکیل حکومت جهانی فراهم شود و خود انسان ها به این نتیجه برسند که تنها مدیریت جهانی برای بشر باید یک جریان خدایی و آسمانی باشد. وقتی این چنین شد و برخورد و درگیری مستکبرین با مستضعفین بالا گرفت، امام زمان(عج) تشریف می آورند.
 

آیت الله علم الهدی سپس به تبیین مفهوم انتظار پرداخت و گفت: مسأله انتظار امام زمان(عج) جز در قالب حرکات انقلابی، آن هم در قالب استکبارستیزی انقلاب ما درست نیست. توهم و خیالات است که کسی بگوید من انتظار فرج دارم اما یک جا بنشیند. این چه انتظاری است که کسی بگوید ماورای جریان انقلاب منتظر فرج است؟ یهودی ها و ارمنی ها هم منتظرند در آن تعریف منتظر هستند.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: هیچ حاجتی نداریم که حرکت و قدمی برای تحقق آن برنداریم و بگوییم خدایا خودت آن را درست کن. فرج امام زمان(عج) هم مثل سایر حوایج است و باید امید و اعتماد به خدا باشد. اما این برداشت در زمان شیخ مفید نبود. با این برداشت، احتمال رساندن خمس به امام زمان(عج) یک احتمال آرمانی است نه یک احتمال یقینی. من نمی توانم برنامه شرعی ام را مترتب بر این قضیه تنظیم کنم.
 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مبنای هیچکدام از فقهایی که پس از شیخ مفید آمدند، این نبوده که «خمس ملک شخصی امام(ع) است و به ولایت او ارتباط ندارد.»
 

آیت الله علم الهدی با اشاره به آیه شریفه «و اعلموا أنّما غنمتم من شیء فإنّ لله خمسه و لرّسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السّبیل»؛ اظهار کرد: باید توجه کرد که مصرف خدا در این زمینه چیست؟ این که از اول عنوان «لله» آمده و پس از آن «لرَّسول و لذی القربی»، دلالت می کند بر یک تغایر ماهوی بین «لله» و «لرسول و لذی القربی» یعنی «سهم الله» غیر از «سهم الرَّسول» است و «سهم الرسول» نیز غیر از «سهم ذی القربی» است.
 

امام جمعه مشهد مقدس در پایان یادآور شد: اگر بگوییم علت تعلق «سهم لله و لرسول و ذوی القربی» این است که آن ها امامت دارند، خمس می شود اموال حکومتی و در زمان غیبت این مسأله به کسی می رسد که امامت امام به او رسیده است./202/820/ب1

ارسال نظرات