۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۹۳۵
آیت الله علم الهدی:

تحجّر سمی مهلک و خطری قطعی در حوزه‌های علمیه است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جریان تحجّر، نسل انقلابی حوزه را شدیداً تحت فشار قرار داده و سبب شده است تا طلبه انقلابی برای رشد و توسعه در مقابل خود یک دیوار سنگین و بتونی را احساس کند
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اولین نشست هم انديشي مدير، دبير و اعضاي شوراي عالي حوزه علميه خراسان صبح امروز در محل سالن همایش های مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.


در این نشست که با حضور اساتید سطوح عالی و اعزامی حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ آیت الله سید احمدعلم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، با تبریک  فرا رسیدن عید بزرگ مبعث، این عید را یک جریان نهادینه در سرنوشت انسان تا انتهای بقای بشر و فراتر از یک واقعه‌ تاریخی معرفی نمود و خاطرنشان کرد: در این مورد آن‌چه که اهمیت دارد اصل حادثه نیست؛ بلکه استمرار بعثت پیامبر اکرم (ص) موضوع شاخص و اصلی است

 

وی در ادامه استمرار بعثت و نقش طلاب علوم دینی در حرکت سریع این جریان را ضروری دانست و اظهار داشت: ما باید به دنبال راهکار اجرایی و مکانیزم استمرار واقعه بعثت که در قرآن مورد تصریح پروردگار قرار گرفته است، باشیم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری جریان امامت و روحانیت را مکانیزم منحصربفرد استمرار بعثت پیامبر اکرم(ص) در تمام عرصه‌های تجربی توسعه دین اسلام از لحظه بعثت تا به امروز دانست و عنوان کرد: تداوم جریان روحانیت در طول غیبت کبری امام زمان(عج) و تا روز انقراض بشر، مصداق و مکانیزم عملیاتی استمرار بعثت رسول اکرم(ص)است.
 

وی تحقق بعثت در هر زمان و منطبق با مقتضیات آن زمان را لازمه استمرار بعثت در طول تاریخ ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: تمام شرایط و ظروف اجتماعی که در یک زمان حاکم است باید در استخدام اجرا و عملیاتی کردن استمرار بعثت قرار گیرد
 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در جریان عملیاتی کردن استمرار بعثت تنها به جریان‌های سنتی‌ که در طول تاریخ وجود داشته و هر کدام به مقتضیات و موقعیت‌های زمان خود مربوط بوده تکیه کنیم.


آیت الله علم الهدی گفت: در افق حوزه‌های علمیه و روحانیت به عنوان پایگاه فکری و علمی، تحول باید به عنوان یک اصل قطعی شناخته شود، زیرا که تحول و پویایی برای روحانیت شرط لازم برای زنده ماندن است.

 

وی با اشاره به اینکه جریان روحانیت و حوزه‌های علمیه بین دو لبه‌ تیز یک قیچی قرار گرفته است که یک لبه‌ آن تحجر است و لبه دیگر تجدد و روشنفکری، اظهار داشت: تحجّر سمی مهلک و خطری قطعی در حوزه‌های علمیه است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: جریان تحجّر، نسل انقلابی حوزه را شدیداً تحت فشار قرار داده و سبب شده است تا طلبه انقلابی برای رشد و توسعه در مقابل خود یک دیوار سنگین و بتونی را احساس کند.
 

وی خاطرنشان کرد: تجدد مخرب و التقاط‌آفرین در حوزه علمیه می‌گوید که گذشته، سلف صالح و تمام شئون فکری و علمی بیش از هزار ساله حوزه علمیه را به کلی نادیده بگیریم و فقط به دنبال یک سری جریان‌های متجددانه مرتبط با فکر حاکم روز، آن هم فکر حاکم وابسته به جریان‌ها و اندیشه‌های فلسفی غربی باشیم.
 

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه به تبیین برخی از مشکلات موجود در حوزه پرداخت و اظهار کرد: ما در عرصه‌های تربیت و تعلیم طلبه، به عنوان یک عنصر جدی و مبتکر وارد نشده‌ایم و از نوآوری‌ها فکری روز که با مبانی ما سازگاری دارد به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

 

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر حرکت جدی در حوزه با استفاده از گذشته و با بهره‌گیری از نوآوری‌های روز و با ابتکار خودمان انجام ندهیم، خطری جدی ما را تهدید خواهد کرد و در دره کج‌روی سقوط خواهیم کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه به فرمایش رهبری در مورد انقلابی ماندن حوزه  پرداخت و عنوان کرد: حوزه بر مبنای تحول باید در مقابل تصمیم دنیا برای براندازی اسلام و مقابله با حرکت‌های جهانی برآید و در این راستا شرایط روز را در نظر بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد در حوزه‌های علمیه فقط افراد کتاب‌خوان بار بیاوریم که نسبت به موقعیت خاص بعثت پیامبر در حال حاضر و در مورد جبهه‌ تقابل جهانی بی‌اطلاع باشند، ما از استمرار بعثت پیغمبر در این زمان عاجز مانده‌ایم.

 

آیت الله علم الهدی شناخت موقعیت جهانی امروز اسلام و شناخت موقعیت جهانی دشمنان اسلام و تهاجم سراسری بین المللی علیه پیامبر(ص) را سه مسأله مهم و ضروری برای طلاب برای امروزی ضروری دانست و اظهار داشت: طلاب و روحانیون در مقابل این موقعیت ها، احساس وظیفه کنند و خود را سرباز پا به کار این جبهه ببینند.

 

وی در پایان به شخصیت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی(ره) اشاره کرد و افزود: آیت الله واعظ طبسی سرمایه عظیم حوزه علمیه خراسان بود که بسیاری از ظرفیت‌های پژوهشی و فکری حوزه علمیه خراسان را حاصل تلاش‌این شخصیت بزرگ است./859/202/ب3

ارسال نظرات