۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۴۲۴۵۳۶
آیت الله مصباح یزدی:

بسياري از مشكلات اقتصادی ريشه در ربا دارد/ انتقاد از عدم عمل به عناوین اسلامی در امور بانکی

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با انتقاد از دریافت دیرکرد از سوی بانک ها گفت: علي رغم تلاشي كه پس از انقلاب براي تعيين مسير صحيح عملكرد بانك ها و خروج بانك ها از ربا شده، همه مي دانيم كه اين مهم محقق نشده و برخي عناوين اسلامي در امور بانكي استفاده مي شود ولي در عمل به آن شكل اجرايي نمي شود.
آیت الله مصباح یزدی در دیدار شهردار قم

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ آيت الله مصباح يزدي در ديدار مرتضی سقائيان نژاد، معاونين و مديران شهرداري قم، با بيان اين كه مديريت شهر قم با پيچيدگي هايي كه اين شهر دارد نيازمند توان و ظرفيت خاصي بوده و بسيار دشوار است، ضمن تقدير از خدمات و فعاليت هاي مديريت شهري اظهار كرد: بخشي از مشكلات شهري قم ريشه در مسائل اقتصادي دارد كه چندسال اخير بيشتر ظهور پيدا كرده است.

 

وي افزايش هزينه ها و كمبود درآمدها و بودجه ها را از جمله دلايل مشكلات موجود در ارگان هاي مختلف دانست و افزود: مشكلاتي كه توسط وزرا و مسئولان دولتي مطرح مي شود در خصوص كمبود بودجه و منابع مالي، نشانه عمق مشكل و اهميت برنامه ريزي براي رفع آن است.

 

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با تاكيد بر ضرورت رفع مشكلات مالي كشور و ايجاد رونق اقتصادي در كشور، گفت: منشا بيشتر مشكلاتي كه در مجموعه هاي اداري ايجاد مي شود بايد بررسي شود و آموزش هاي جديد در بخش هاي مختلف و مباحث اخلاقي مي تواند راهگشا باشد.

 

وي با تاكيد بر ضرورت مبارزه با مفاسد اداري در كشور خاطرنشان كرد: البته تلقي و نگرش مردم به سيستم اداري كشور نيز بايد اصلاح و تبليغات منفي عليه مجموعه اداري كشور كاهش يابد.

 

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به مشكلات و كمبودهاي شهر قم در بخش هاي كشاورزي، صنعتي و ... تصريح كرد: در بسياري از شهرهاي كشور اين مشكلات وجود ندارد و زمينه توسعه آنها آسان تر فراهم مي شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بدهي هاي انباشته شده شهرداري قم، گفت: برخي از علما و بزرگان دريافت ديركرد و سود را حرام اعلام كردند و در حقيقت هم همين مطلب درست است و نص صريح قرآن است كه بدهكار اگر توان نداشته باشد نبايد به او فشار آورند چه رسد به اينكه سود هم از او بگيرند.

 

وي مشكل بانك ها و سود و ديركرد را مسئله اي كشوري دانست و خاطرنشان كرد: علي رغم تلاشي كه پس از انقلاب براي تعيين مسير صحيح عملكرد بانك ها و خروج بانك ها از ربا شده، همه مي دانيم كه اين مهم محقق نشده و برخي عناوين اسلامي در امور بانكي استفاده مي شود ولي در عمل به آن شكل اجرايي نمي شود و اين بلايي است كه همه عالم به آن دچار هستند.

 

آيت الله مصباح يزدي گفت: بسياري از مشكلات اقتصادي دنيا ريشه در ربا دارد، تبعا در كشورهايي كه اقتصاد و مديريت اقتصادي ضعيف است اين مسئله بيشتر نمود پيدا مي كند.

 

وي با تاكيد بر اينكه به تنهايي با فتواي مراجع و نظر علما مشكل بانك ها و سود وام رفع نمي شود چراكه اين مسئله در تمام نهادهاي كشور مبناي عمل است، تصريح كرد: بايد نگاهي كلان براي رفع مشكلات با همكاري همه مجموعه هاي كشوري داشت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: راه حل كلي مشكلات اين است كه مديراني با صداقت، پاكدامن و دلسوز، كارمندان را آماده و تربيت كنند و اصلاحات اخلاقي و قانوني را در ادارات شكل دهند.

 

وي با تاكيد بر اينكه بايد قوانين اصلاح شود و كاغذبازي ها و ظاهرسازي ها كم شود، گفت: مهم ترين نقش در اين مسئله را مديران سطح بالا دارند نه اينكه فقط اين مسئله مختص به يك مدير باشد اما يك مدير مي تواند شروع اين اصلاحات و تغييرات باشد.

 

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه در بين مشكلات اولويت ها را تشخيص دهيم و همكاران و مديران مخلصي براي مجموعه خود انتخاب كنيم، خاطرنشان كرد: با انتخاب خوبي كه صورت گرفته و همكاري خالصانه مسئولان، آينده بسيار خوبي به طور نسبي در انتظار شهر قم خواهد بود./1323/د102/ج1

ارسال نظرات