۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۴۲۴۰۸۵
معاون برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه استان مرکزی مطرح کرد؛

ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه در مسیر پیشرفت ایران اسلامی

معاون برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه استان مرکزی بر ضرورت تعامل حوزه و دانشگاه برای پیشرفت ایران اسلامی به عنوان یک عنصر مهم تأکید کرد.
حجت الاسلام محمد امین حقدادی معاون برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه استان مرکزی 

حجت الاسلام محمدامین حقدادی، معاون برنامه ریزی و نظارت حوزه های علمیه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، با تأکید بر تعامل حوزه و دانشگاه برای پیشرفت ایران اسلامی، گفت: تعامل این دو نهاد با یکدیگر تأثیر بسزایی را در روند رشد و پیشرفت کشور خواهد داشت.

 

وی افزود: برای اینکه بحث پیشرفت ایران اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری است حاصل شود نیاز به چهار مرحله داریم.

 

ضرورت ورود حوزه های علمیه در بحث ایده و نظریه

این کارشناس مذهبی مرحله اول را مرحله ایده و نظریه دانست و ابراز کرد: این مرحله بر عهده حوزه های علمیه است؛ چرا که در این مرحله بعضی ها می آیند برای یک مطلب غربی از آیات و روایات نکته پیدا می کنند و می گویند اسلام گفته است، در صورتی که این گفته برعکس آنچه مدنظر اسلام است؛ از این رو ورود حوزه های علمیه در این مرحله الزامی است.

 

وی ادامه داد: اگر به لحاظ علمی به آیات واقف شویم می بینیم که آن نکته هیچگونه مستندات علمی ندارد.

 

 این استاد حوزه گفت: بنابراین باید به دنبال کشف واقعیت آن برویم؛ چرا که نکته ای را که خداوند گفته کلیدی است و طب اسلامی عوارضی ندارد.

 

اجتهاد یعنی تلاش و کوشش برای کسب حقیقت از منابع دینی

حجت الاسلام حقدادی اظهار داشت: حوزه های علمیه وظیفه دارند ایده ها و نظریه های اسلامی را در اختیار قشری که وظیفه علمی سازی آن را دارند، قرار دهند که آن قشر دانشگاهی است.

 

 وی گفت: اجتهاد یعنی تلاش و کوشش برای کسب حقیقت از منابع دینی و اجتهاد در همه زمینه ها ملاک است.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه قدم بعدی در این زمینه را دانشگاه بر می دارد، افزود: قدم بعدی تعامل بین دانشگاه و حوزه است و در این مرحله دانشگاه باید به دنبال مستندات علمی آن موضوع برود و باید فرایند علمی را تولید کند.

 

حجت الاسلام حقدادی بیان داشت: قدم بعدی را کسانی که در مسیر تولید هستند برمی دارند، یعنی باید این فرایندی که حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژی و تکنیک با هم آمیخته اند را آنها بتوانند این تکنولوژی را به جامعه بیاورند.

 

 وی تصریح کرد: وظیفه بعدی طلاب در این الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، گفتمان سازی است.

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه این گفتمان سازی باید برآمده از تعامل بین حوزه و دانشگاه با یکدیگر باشد، یادآور شد: در نهایت این گفتمان سازی باید به صورت گفتمان جاری در دانشگاه در بیاید./842/302/ب2

ارسال نظرات