راه مقابله با بدعهدی آمریکایی
حجت الاسلام حسن آقا خرمی آرانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به موضوع فرهنگ اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی هنوز در جامعه فرهنگ سازی نشده است و رسانه ها نیز تعریف جامعی در این باره ارائه نکرده اند.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این مطلب که اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ سازی است، ابراز داشت: تببین منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و بیان مؤلفه های آن، دو گام اساسی برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به این که این مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را می توان به دو صورت منفی و مثبت تعبیر کرد، اظهار داشت: منظور از دیدگاه منفی این است که همه حدود و مرزهای کشور را ببندیم و هیچ گونه مراوده خارجی نداشته باشیم، که همان ریاضت اقتصادی است.
حجت الاسلام خرمی آرانی ادامه داد: مؤلفه های مثبت اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب نیز بر این مؤلفه ها تأکید دارند، شامل تعامل با خارج و استفاده از تکنیک های روز دنیا، با استفاده از نیروهای داخلی می شود.
وی افزود: توجه به سرمایه های بیرونی با اولیت توجه به سرمایه های درونی، خروج از اقتصاد تک محصولی و بیرون آمدن از فضای مصرف گرایی و روی آوردن به فضای تولیدی، از مؤلفه های مهم دیگر در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عموم جامعه و به ویژه دولتمردان باید به جد از فرهنگ اسراف و تبذیر دوری و پرهیز کنند؛ بهره مند شدن از امکانات، ذخایر درونی و سرمایه های ملی با هدف جلوگیری از اسراف بسیار تأثیرگذار است.
وی به مؤلفه دیگر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بهره وری باید تا حد امکان بالا برده شود؛ بالا بردن بهره وری به این صورت است که با استفاده از نیرو و سرمایه کم، راندمان را افزایش دهیم.
حجت الاسلام خرمی آرانی به برنامه ریزی در برنامه های اقتصادی تأکید کرد و افزود: درعرصه های اقتصادی، کشاورزی و صنعت نفت باید برنامه ریزی شود؛ از خام فروشی جلوگیری شود و از علم روز در استفاده از فرآیندهای نفتی و صنایع کشاورزی بهره گیری کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از محصولات داخلی کشور اهمیت بالایی در گسترش تولیدات داخلی دارد؛ اگر چه مشکلات و نواقصی در برخی کالاها وجود دارد، اما توجه به صنعت داخلی می تواند باعث ایجاد رونق و رقابت میان تولید کنندگان داخلی و خارجی شود.
استاد حوزه و دانشگاه درباره اقدامات دولت در زمینه واردات کالای مصرفی و لوکس گفت: معاون اول رییس جمهور اخیرا بخش نامه ای به وزارت خانه های متعدد زده است و تعرفه های واردات را بالا برده اند تا تولید کنندگان داخلی، توان رقابت با کالاهای وارداتی را داشته باشند.
وی اظهار داشت: اقدام دیگر دولت در زمینه تقویت تولید کنندگان داخلی این بوده که قرار شده است، کارخانه های داخلی که ورشکست و راکد شده بودند را با اعطای وام راه اندازی کرده و به صحنه تولید بازگردانند؛ البته اعطای چنین وام هایی نیز باید تحت نظارت کامل باشد.
حجت الاسلام خرمی آرانی ابراز داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران باید تمامی مؤلفه های ذکر شده را رعایت کند تا در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق شود؛ البته دولت تا کنون از نظر تبلیغاتی و بخش نامه ای خوب عمل کرده است و باید منتظر اقدامات عملی آن ها نیز باشیم.
وی در بخش دیگر اقتصاد را از مؤلفه های بسیار مهم هر کشور دانست و گفت: اگر اقتصاد کشوری قدرتمند باشد، در زمینه فرهنگی نیز قادر به حل مشکلات خواهد بود؛ دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اصل مهم فشار وارد می کنند تا در زمینه فرهنگی نیز ما را دچار ضعف کنند.
استاد حوزه و دانشگاه به وظایف رسانه ها در زمینه فرهنگ اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رسانه ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی دارند؛ رسانه ها باید با پیروی از فرمایشان رهبر معظم انقلاب در این زمینه به روشنگری بپردازند.
وی اظهار داشت: رسانه ها باید به دنبال تببین علت تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی با وجو برداشته شدن تحریم ها باشند؛ جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای قصد مصالحه با سازمان های بین المللی را داشت اما دلیل بدعهدی های طرف غربی چه می تواند باشد.
حجت الاسلام خرمی آرانی ادامه داد: آمریکا هر روز یک مانع جدید بر سر راه ایران می گذارد و معقول است که کشور را در مقابل تندبادهای استکبار جهانی بیمه کنیم؛ هر چه بیشتر می گذرد، دلیل تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی را بیشتر احساس می کنیم.
وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن نیست بلکه به معنای بیشترین استفاده و بهره وری از تمام ظرفیت های موجود است؛ رسانه ها باید برای این مهم، تعریف جامعی ارائه داده، خط و مشی رهبر معظم انقلاب را ادامه دهند و مؤلفه ها و راهکارهای رسیدن به آن را تبیین کنند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دولتی ها و مسؤولان کشور باید با رسانه ها و منتقدان همکاری و تعامل داشته باشند؛ به انتقادات سازنده توجه کنند و در چارچوب منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های نظام جمهوری اسلامی عمل کنند تا جامعه در یک رفاه اجتماعی و فراگیر قرار بگیرد.
وی در پایان ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی برگرفته از قرآن و روایات بوده و فقط واژه آن جدید است؛ ترویج اصول انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، نقد منصفانه، فرهنگ سازی و تحلیل اقتصاد مقاومتی از وظایف مهم رسانه است و رسانه ها باید از تمام ظرفیت های خود در این زمینه استفاده کنند./840/ت302/س