۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۲۳۶۱۹
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

پدیده زشت اعتیاد عقل و غیرت را از بین می برد/ رابطه افول عقل با استعمار جوامع

حضرت ‌آیت الله سبحانی با بیان این که پدیده زشت اعتیاد عقل و غیرت را از بین می برد و بشر را به موجودی گوشه گیر تبدیل می کند، گفت: در یک جامعه که عقل افول کند، جوان گوشه گیر شود و مشغول توهمات باشد این کشور نمی تواند خود را اداره کند و حتما مستعمره دیگران می شود.
آیت الله سبحانی آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در دیدار قائم مقام و جمعی از مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان این که مبارزه با مواد مخدر بهترین مصداق برای نهی از منکر است، گفت: دو نوع منکر وجود دارد، یک نوع منکر به مال انسان ضرر می زند و نوعی دیگر منکر، عقل انسان را از بین می برد.

 

وی افزود: در سال 1339 شمسی محضر مرحوم آیت الله بروجردی بودم یک نفر از پزشکان تهران که رییس بیمارستان های روانی بود همراه یک پزشک سوئدی خدمت ایشان رسیدند و سؤالاتی را از ایشان در زمینه مواد الکلی پرسیدند، آیت الله بروجردی فرمودند که کرامت و عزت انسان با عقل بوده و الکل دشمن عقل است؛ اگر هم بگویند یک قطره برای عقل ضرر ندارد باید گفت که انسان زیاده طلب است و از یک قطره به مراحل بالاتر می رسد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مواد مخدر همانند مواد الکلی است، اظهار داشت: این مواد ضرر به عقل و اعصاب جامعه می زند، در یک جامعه که عقل افول کند، جوان گوشه گیر شود و مشغول توهمات باشد این کشور نمی تواند خود را اداره کند و حتما مستعمره دیگران می شود.

 

وی ادامه داد: این که 10 میلیون قاچاقچی مواد مخدر وجود دارد افزون بر مسأله اقتصادی پشت پرده سیاسی نیز دارد، زمانی که طالبان در افغانستان حضور داشت موادمخدرش این اندازه نبود اما حال که این ها آمده اند طبق آماری که مطرح می شود چند برابر شده است؛ می گویند کشور اسلامی هستیم اما این اندازه موادرمخدر تولید می شود و اکثر دنیا در اینجا اداره می شود.

 

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در زمینه امر به معروف و نهی از منکر  ابراز داشت: حضرت می فرمایند که امر به معروف ونهی از منکر دوگونه است، کار زبانی و قلبی برای فرد است که اگر کسی بی نماز است باید او را امر به معروف کرد اما کارهای بزرگ کسانی می خواهد که دارای قوت و قدرت باشند؛ کار ستاد مبارزه با مواد مخدر همین است که دولت و نیروی انتظامی پشت سر آن حمایت می کند.

 

وی عنوان کرد: پدیده  زشت اعتیاد عقل و درک را می کشد، غیرت و حماسه را از بین می برد و بشر را به موجودی گوشه گیر تبدیل می کند که از چیزی خبر نداشته باشد و مشغول اوهام خود شود؛ وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای مبارزه با این مسأله باید همکاری و تلاش کند.

 

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: قاچاقچیان که وارد مملکت می شوند از افراد ناآگاه بهتر استفاده می کنند، دانش آموز فردی ناآگاه است و آینده را به خوبی نمی بیند، در مدارس باید قویا افرادی گمارده شوند که مراقب باشند اگر آلودگی در گوشه ای پیدا شد به سرعت معالجه کنند.

 

وی اضافه کرد: اگر گوشه ای آلوده شود و بی اعتنایی صورت گیرد همه جا را می گیرد، کار کوچک را نباید رها کرد؛ مرد بزرگوار کسی است که بیماری کوچک را کوچک نشمارد؛ تقتیش و تفحص در اینگونه مسائل اشکالی ندارد و داخل در غیبت نیست چون برای حفظ آبروی جامعه هر مسأله ای که نیاز به تفتیش دارد از نظر شرع مجاز است به شرطی که شخص مظنون بوده و برای افراد نافع باشد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات