۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۲۳۳۷۲

انتقاد حجت الاسلام والمسلمین رفیعی از عرضه کالاهای خارجی در فروشگاه‌های کشور

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی گفت: برخی از مراکز تجاری بزرگ فقط به عرضه کالاهای خارجی می‌پردازند و وقتی یک نفر واردشان می‌شود گویی از ایران بیرون رفته است.
حجت الاسلام و المسلمین  ناصر رفیعی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی،عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی، در نشست خبری شورای مرکزی موسسه نهضت صرفه‌جویی در سرمایه‌های ملی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه قم برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در بیش از 25 سخنرانی درباره اقتصاد مقاومتی سخن گفتند و این امر بیانگر اهمیت فراوان این مسئله است.

 

وی افزود: این سخنرانی‌ها در جمع نخبگان، مسئولان و اقشار مختلف مردم ایراد شده‌اند که این امر بیانگر لزوم یک نهضت همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه اقتصاد مقاومتی را درون‌زا و برون‌گرا توصیف کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی هم به درون کشور توجه دارد و از ظرفیت‌های داخلی بهره می‌گیرد و هم یک تعامل منطقی و سازنده با کشورهای مختلف دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست اظهار کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است و در برابر آن موضع می‌گیرند درحالی که این‌گونه نیست.

 

کارشناس امور دینی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر مصرف درست و پرهیز از اسراف تاکید دارد نه کم مصرف کردن.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به لزوم انجام کار علمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد دانش‌بنیان است و در برابر اقتصاد وابسته و مصرفی قرار دارد.

 

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی حمایت از تولید داخل را یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: رویکردی که در بیشتر مردم وجود دارد گرایش به استفاده از کالاهای خارجی است درحالی که حمایت از تولید داخل یکی از راهکارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید مورد توجه همه قرار بگیرد.

 

وی با انتقاد از عرضه گسترده کالاهای خارجی در برخی از فروشگاه‌ها گفت: برخی از مراکز تجاری بزرگ فقط به عرضه کالاهای خارجی می‌پردازند و وقتی یک نفر واردشان می‌شود گویی از ایران بیرون رفته است.

 

رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: فعالیت این چنینی این فروشگاه‌ها به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی ابراز کرد: بخشی از بحران اشتغال توسط مسئله تحصیل پوشش داده شده است درحالی که معلوم نیست یک دانشجو بتواند پس از دریافت مدرک وارد بازار کار شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: یک خلبان به من می‌گفت که من با این همه تحصیلات و زحمت و اضافه‌کاری ماهانه 6 میلیون تومان درآمد دارم درحالی که حقوق یک مداح، فوتبالیست و بازیگر بسیار بیشتر از این مبلغ است.

 

این کارشناس امور دینی بر مدیریت درست مصرف تاکید کرد و گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مجبور به کم مصرف کردن نیستیم بلکه باید با پرهیز از تجمل‌گرایی، درست مصرف کردن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مصرف ما در برخی از زمینه‌ها همچون سوخت از میانگین مصرف جهانی بالاتر است و این امر حتما باید اصلاح شود.

 

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی نقش دانشگاه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: دانشجویان باید با انجام کارهای پژوهشی و همچنین نوشتن مقالات و پایان‌نامه‌هایی با موضوعات حوزه اقتصاد مقاومتی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

 

وی نقش صدا و سیما در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: مردم از رسانه ملی تاثیر می‌پذیرند و با توجه به گستردگی مخاطبان تلویزیون، باید تولید کلیپ‌، تیزر و برنامه‌های گوناگون اقتصادی مورد توجه این سازمان قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بر نقش حوزه علمیه در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: احادیث اهل بیت نکات آموزنده‌ای در زمینه مصرف درست سرمایه‌ها دارند و باید توسط روحانیون مطرح شوند.

 

کارشناس امور دینی ادامه داد: روحانیون در سخنرانی‌های خود در کنار پرداختن به مباحث معرفتی، مسائل حوزه سبک زندگی و اقتصاد را نیز مورد توجه قرار دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سخنان امامان معصوم و سیره زندگی آنها سرشار از نکات مهم در زمینه اقتصاد است گفت: روحانیون باید با مطالعه زندگی امامان و توجه به عملکرد اقتصادی آنها، مباحث این حوزه را میان مردم مطرح کنند./998/102/ب2

ارسال نظرات