۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۲۲۷۰۸
زاکاني مطرح کرد؛

غربي‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند/ مقابله دولت با اقدام‌هاي خصمانه آمريکا

رييس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اين‌که آمريکا مي‌خواهد با فشار و بدون عمل به تعهدات خود، برجام‌هاي 2 و 3 را عملياتي کرده و با تهديد و تحريم، ما را از توانمندي‌هاي خود محروم کنند، خواستار برخورد دولت در مقابله با اقدام‌هاي خصمانه آمريکا شد و گفت: امروز آمريکا ضعيف‌تر از هر روزي است منتها بايد بدانيم که چگونه گام برداريم.
علیرضا زاکانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، عليرضا زاکاني رييس کميسيون ويژه بررسي برجام در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين‌که اروپا و آمريکا به تعهدات خود در برجام عمل نکردند، خواستار مقابله به مثل دولت در برابر اقدام‌هاي خصمانه آمريکا شد و گفت: امروز نه از اموال بلوکه شده خود در خارج برخوردار هستيم و نه از تسهيلاتي که با آن بتوانيم تعاملاتمان را با ساير دنيا برقرار کنيم.

 

وي با بيان اين‌که تلاش‌هاي تيم مذاکره‌کننده دولت دهم به نتيجه رسيد و برجام با شرط‌هاي ده‌گانه شوراي عالي امنيت ملي، 9 بند قانون مجلس و نامه 29مهرماه مقام معظم رهبري مورد قبول واقع شد، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که رفع تحريم‌ها رافع مشکلات کشور نيست بلکه با اقتصاد مقاومتي و مصونيت درون‌زا مي‌توان مشکلات کشور را پشت سر گذاشت.

 

بدعهدي آمريکا و اروپا در برجام

زاکاني از کاهش ذخاير غني‌سازي، کاهش ظرفيت غني‌ساي، همکاري فراتر از پروتکل الحاقي و اجازه بازرسي‌هاي لحظه به لحظه آژانس به عنوان تعهدات کشور ايران در برجام نام برد و گفت: کشورهاي1+5 در مقابل متعهد شدند که دست از تهديد ايران اسلامي بردارند،‌ نه عمل نه رفتار و نه گفتاري داشته باشند که نقض روح حاکم بر برجام صورت گيرد.

 

وي افزود: آنها متعهد شدند که تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را رفع کنند، دستورات اجرايي رييس جمهور آمريکا لغو گردد، دستورالعمل‌هاي اجرايي اتحاديه اروپا و تحريم‌هاي کنگره هم متوقف شود.

 

رييس کميسيون ويژه بررسي برجام ادامه داد: تعريفي که از رفع تحريم‌ها مسؤولان در مجلس و در سخنراني‌ها ارائه مي‌کردند رفع و لغو تحريم‌ها بود، آنچه در نامه رهبر معظم انقلاب نيز بر آن تأکيد شد لغو تحريم‌ها بود، اما به هر حال پيام برجام لغو نبود.

 

وي خاطرنشان کرد: در مرحله سوم بايد شرايط به سمت و سويي مي‌رفت که راه براي ارتباط‌هاي متداول در حوزه اقتصادي ايران با ساير کشورها هموار مي‌شد و آنها براي بستن پرونده پي ام دي و ادعاي دروغين نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايرن متعهد شدند.

 

تحريم‌ها تنها روي کاغذ رفع شد

زاکاني با بيان اين‌که ما همه تعهدات را انجام داديم به طوري که آژانس اعلام کرد ايران فراتر از تعهدات خود را انجام داده است، اما در مقابل هيچ يک از تعهداتي که آمريکايي‌ها داده بودند و غربي‌ها بر آن اصرار داشتند انجام نشد، اظهار داشت: مکررا تهديدها را ادامه دادند و امروز نيز افزايش تهديدها در سخنان آنان مشاهده مي‌شود.

 

وي ابراز کرد: تحريم‌ها تنها روي کاغذ رفع شد اما در عمل کاري انجام نشد؛ امروز مشکلات متعددي در وضعيت پولي و مالي خود داريم؛ امروز نه تنها مبادله با دلار، يورو و درهم انجام نمي‌شود، مبادله با ارزهاي ديگر کشورهاي مهم مانند چين، ترکيه، هند و کره جنوبي نيز که از طريق بانک‌ها بايد انجام شود، انجام نمي‌شود.

 

رييس کميسيون ويژه بررسي برجام تصريح کرد: شرايط امروز نسبت به قبل از اجراي برجام سخت‌تر شده است و حتي در حوزه درهم که مشکل نداشتيم مشکلات جديدي فراهم کردند و مي‌خواهند ما را به يک انسداد برسانند.

 

وي با بيان اين‌که در بخش پي ام دي با شروطي که مقام معظم رهبري گذاشتند و فرمودند انتقال مواد و رآکتور اراک نبايد مورد مراوده قرار گيرد، پرونده پي ام دي بسته شد، گفت: اگر تبدير رهبر معظم انقلاب نبود، روز اجرا مي‌رسيد و ما مي‌بايست اجراهاي خود را انجام مي‌داديم، اما اظهارنظر آژانس براي بستن پي‌ام دي به تعويق مي‌افتاد و اين مهم انجام نمي‌شد.

 

زاکاني با اشاره به ايجاد زمينه براي تعاملات جديد و عدم ممانعت‌هايي که بايد از طريق غربي‌ها صورت مي‌گرفت، اظهار داشت: آنها به ظاهر ممانعت نکردند اما در باطن به تهديد بانک‌ها، سرمايه‌گذاران و با بيان صريح اين‌که هنوز اعتمادي به ايران ندارند، عمل کردند و بعد از اين‌که ما همه کار خود را انجام داديم امروز از حداقل‌ها محروم هستيم.

 

برجام ثمره عملي براي ايران نداشته است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شايد افرادي باشند که بپرسند اين همه رفت و آمد، گفت‌وگو و اين همه وعده مگر مي‌شود دستاورد عملي براي ايران نداشته باشد، بله اين‌ها در مقام وعده باقي ماند و در مقام گفت‌وگو متوقف شد و ثمره عملي تا امروز براي ايران اسلامي نداشته است.

 

وي تصريح کرد: بايد از مسؤولان دولت تشکر کرد که امروز به صراحت اعلام مي‌کنند طرف خارجي به تعهداتش عمل نمي‌کند، امروز مسؤولان رده بالاي دولت به زبان و ستوه آمده‌اند از اين‌که وعده چيز ديگري بود اما طرف آمريکايي نه تنها خود به وعده‌هايش عمل نمي‌کند بلکه مانع انجام حداقل وظايف توسط ساير کشورها در برابر ايران است.

 

زاکاني با بيان اين‌که پول‌هاي بلوکه شده ما بايد بر مي‌گشت، اما براساس آخرين اعلام آقاي کري از 55 ميليارد دلار تنها در ماه‌هاي اخير 3 ميليارد دلار به ايران برگشته است، اظهار داشت: بالاترين دليل مذاکرات برجام که مقام معظم رهبري فرمودند رفع تحريم‌ها بود که اين مهم اتفاق نيفتاد.

 

وي پرسيد: چرا بايد رييس جمهور محترم با زحمت و وقت‌گذاري در فرانسه با مسؤولان شرکت ايرباس ملاقات کند و آنها مجاب بشوند که ده و نيم ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کنند و 108 هواپيماي مسافربري به ايران داده شود اما امروز دريغ از يک هواپيما و رسما اعلام مي‌کنند آمريکايي‌ها سهام‌دار هستند و تهديد مي‌کنند.

 

آمريکا در هيبت يک دشمن است نه يک دوست

رييس کميسيون ويژه بررسي برجام با بيان اين‌که آمريکا به ايران به عنوان يک دشمن نگاه مي‌کند، تأکيد کرد: ما که دشمن سلطه‌گر و ظالم هستيم، بايد نگاه واقع‌بينانه داشته باشيم و آمريکا را در هيبت يک دشمن ببينيم نه يک دوست.

 

وي افزود: آمريکا مي‌خواهد با فشار و بدون عمل به تعهدات خود، برجام‌هاي 2 و 3 را عملياتي کرده و با تهديد و تحريم، ما را از توانمندي‌هاي خود محروم کند؛ امروز آمريکايي‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند و نه تنها در خصوص تحريم‌ها بلکه با راهزني و ايجاد بدعت‌هاي نادرست و غلط، سرمايه‌هاي ما را به غارت مي‌برند.

 

زاکاني اظهار داشت: چرا ديوان عالي آمريکا به خود اجازه مي‌دهد حکم يک دادگاه محلي را که از نظر بين‌المللي نافذ نيست و نمي‌تواند اموال يک کشور ديگر را مصادره کند، امروز بعد از هشت سال جرأت پيدا ‌کند و دو ميليارد دلار از اموال بلوکه شده را برمي‌دارد آن هم به خاطر انفجاري در بيروت که ربطي به ايران ندارد.

 

دولت با اقدام‌هاي خصمانه آمريکا برخورد کند

وي خواستار برخورد دولت در مقابله با اقدام‌هاي خصمانه آمريکا شد و گفت: چرا مقابله با مثل نمي‌شود و اين موضوع به عنوان نقض برجام مطرح نمي‌شود و براساس ماده سه قانون مجلس اقدامي صورت نمي‌گيرد و يا حداقل به آنها تذکر داده نمي‌شود که اگر اين مسير را بروند قانون مجلس پيگيري خواهد شد.

 

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: دشمن با پندار غلط خود در ما احساس ضعف مي‌کند و مي‌خواهد ادراک‌سازي کند و مسيري را برود که ماحصل آن ما را در مواجهه با شرايطي که هست به بن‌بست و تسليم بکشاند.

 

وي يادآور شد: از يکسال و نيم قبل از ژنو دنيا قادر نبود نفت ايران را کاهش دهد و لذا آمريکايي‌ها و ديگران بودند که مصوباتي را تصويب مي‌کردند و اجازه مي‌دادند مقدار نفت ايران به فروش برسد، سال 91 و 92 به طور  متوسط يک ميليون و ششصد هزار بشکه نفت صادر داشتيم، لطفا آمارهاي غلط به جامعه ارائه نکنيم.

 

زاکاني از قرارداد الجزاير که آمريکايي‌ها ميلياردها دلار ما را به غارت بردند و کشور ليبي که قذافي در سال 2003 پذيرفت همه امکانات هسته‌اي خود را به خارج از کشور منتقل و امکانات نظامي خود را محدود کند، آمريکا و انگليس حمايت کردند اما وقتي قرار شد ناتو به ليبي حمله کند خود انگليس از حمله‌کننده‌ها بود، دو تجربه پيش روي جمهوري اسلامي نام برد.

 

روش مبادله زندانيان الگوي مذاکره با غربي‌ها

وي مذاکره مبادله زندانيان که دي‌ماه 94 زير نظر رهبر معظم انقلاب انجام شد را يک الگو خواند و تصريح کرد: چهار جاسوس آزاد شدند، اما در مقابل 7 زنداني ايراني آزاد شدند، همچنين 7 نفر ديگر که در زندان بودند، بنا شد سر سال زنداني بودن‌شان آزاد شوند. 14 نفر از افرادي هم که در خارج از کشور برايشان محدوديت ايجاد مي‌کردند، از مسؤولان کشور از رده محدوديتي خارج شوند که 28 نفر، به اينها هم بسنده نشد.

 

رييس کميسيون ويژه بررسي برجام افزود: تأکيد رهبري و تيم مذاکره کننده اين بود که بايد اموال ما که از زمان شاه ملعون در آمريکا هست، به ما بازگردانيد، يک پرونده آن 400 ميليون دلار بود. با ميزان محاسبه سود درخواستي ايران يک ميليارد و 700 ميليون دلار طي 4 محموله نقدا به ايران داده شد و باز هم به اين بسنده نشد و گفتيم بيش‌تر مي‌خواهيم که تحريم بانک سپه و اينترنشنال علي رغم ايامي که تعطيلات سال نو مسيحي بود، با پيگيري آمريکايي‌ها برداشته شد.

 

وي با بيان اين‌که امروز آمريکا ضعيف‌تر از هر روزي است منتها بايد بدانيم که چگونه گام برداريم، گفت: امروز آمريکايي‌ها به دنبال برجام دو هستند که تجزيه سوريه، عراق و از موضع و باتلاق منطقه خارج شدن است و برجام سه را توصيه مي‌کنند که محدودسازي امکانات و توانمندي‌هاي داخلي ايران است و بر روي توان موشکلي که توان بازدارندگي است تکيه مي‌کنند.

 

زاکاني با تأکيد بر اين‌که آمريکايي‌ها مي‌خواهند انقلاب اسلامي ايران را به عنوان يک انقلاب تسليم شده در برابر ديدگان ديگر قرار دهند، تصريح کرد: بايد بر همان نکاتي که در برجام يک و آخرين برجام بود تأکيد کنيم و به دولت در مطالبه به حق مردم ايران کمک کنيم تا موضوع هسته‌اي فراتر از موضوع جناحي به عنوان مطالبه ملي در دستور کار دولت قرار گيرد./920/

ارسال نظرات