۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۳۲۶۰۷۸
حجت الاسلام نظافت:

ادبیات توجه به دشمن، ادبیات قرآنی و اهل بیتی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت با بیان این که ادبیات توجه به دشمن ادبیات قرآنی و اهل بیتی است، گفت: در قرآن و نهج البلاغه به دشمن توجه بسیار شده و به همان اندازه که قرآن به عفو و گذشت تأکید کرده دشمنی با دشمن و دشمن شناسی را نیز بیان کرده است.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، کارشناس مذهبی امشب در مؤسسه جوانان آستان قدس به تبیین دشمن شناسی با توجه به قرآن کریم و نهج البلاغه پرداخت.


وی با بیان این که ادبیات توجه به دشمن ادبیات قرآنی و اهل بیتی است، گفت: در قرآن و نهج البلاغه به دشمن توجه بسیار شده است، به همان اندازه که قرآن به عفو و گذشت تأکید شده است، دشمنی با دشمن و دشمن شناسی را نیز بیان کرده است.


حجت الاسلام نظافت با اشاره به این که بنیان جهان بر درگیری است، اظهار کرد: کسانی که مدعی هستند که چرا از دشمن سخن می گویید خودشان با دوستان به صورت مداوم دشمنی دارند، در درون انسان بین نفس و عقل و در خارج وی نیز بین جبهه حق و باطل درگیری وجود دارد.

 

این کارشناس دینی با تأکید به دشمن شناسی، بیان کرد: برای این که دوست را بشناسیم باید دشمن را شناخت، برای شناخت خوبی باید بدی و باطل را شناخت همچنین به اندازه ای که از بدی ها و دشمن فاصله بگیریم به خوبی ها و دوست نزدیک می شویم.


وی با بیان این که برای مبارزه به شیطان باید شیطان انس را شناخت، گفت: شیاطین شامل دو دسته شیطلان جن(پنهان) و شیطان انس است که شیطان انس ایده های خود را از شیطان پنهان می گیرد بنابراین برای مبارزه کاربردی باید شیطان انس را شناخت.


شگردهای دشمن در گمراهی افراد و راه های مقابله با آن


حجت الاسلام نظافت با تأکید به شناخت دشمن اصلی، اظهار کرد: دشمن اصلی را نباید گم و فراموش کرد، اگر دشمن و شگردهای او را بشناسیم راه مبارزه با وی آسان است.

 

این کارشناس دینی تحریک شهوت و ابجاد شبهه را از شگردهای شیطان در گمراهی افراد دانست و ابراز کرد: شیطان می داند اگر باطل را خالص عرضه کند چون برخلاف فطرت انسان ها است مورد پذیرش واقع نمی شود بنابراین ان را با حق می پوشاند و انسان را گمراه می کند.


وی به راهکار مقابله با شگردهای دشمن اشاره و خاطرنشان کرد: نباید بر سر متشابهات با افراد بحث کرد زیرا کسانی که از متشابهات استفاده می کنند، می خواهند ایجاد فتنه کنند بلکه باید به محکمات توجه داشته و نقطه اشتراک را پیدا کنیم تا پیام های یکدیگر را متوجه شویم.


حجت الاسلام نظافت افزود: امروز با شبهات بسیاری روبرو هستیم اما آن ها را اولویت بندی نکرده و نقطه مشترک را پیدا نگرده ایم تا از ان جا شروع کنیم.


این کارشناس دینی بوی اتمام حجت را وظیفه مومنان در برابر شیطان عنوان و اظهار کرد: در برابر شبهه دشمن باید اتمام حجت کرد و برای این امر باید افراد را با محبت، صمیمت، هدیه دادن و  براساس آموزه های دینی افراد را نسبت به خود خوشبین کرد.


وی خاطرنشان کرد: در برابر شبهات دشمن باید سکوی مشترک که محکمات است را پیدا کنیم.

 

حجت الاسلام نظافت ازدواج را راهکار مومنان در برابر تحریک شهوت در برابر شیطان دانست و گفت: جه قرب به خدا است اما باید درست به کار بست که در اقدامات فرهنگی این راهبرد را از دین نگرفته ایم.


این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه به حرکت تدریجی دشمندر افسون انسان اشاره و بیان کرد: شیطان گام به گام انسان ها را گمراه می کند ما نیز باید برای مقابله با دشمن گام به گام افراد را به سمت آموزه های دینی هدایت کنیم.


وی منزوی کردن افراد ثابت قدم را از دیگر شگردهای دشمن بیان و اظهار کرد: کسانی که ثابت قدم هستند، به دنبال هوس های مردم حرکت نمی کنند و منادی ارزش ها هستند، آرام آرام منزوی می شوند و این از شگردهای دشمن است.


حجت الاسلام نظافت با بیان این که باید کارهای فرهنگی آمیخته با کارهای اجتماعی باید، گفت: کارهای فرهنگی مانند کمک به مستضعفان، فعالیت های فکری به صورت جزیره ای انجام می شود در حالی که اگر در هر کاری به جهت گیری فرهنگی توجه شود نتیجه مطلوب به دست می آید.


این کارشناس دینی افراد بی بصیرت و هتاک را از ابراز دشمن بیان و اظهار کرد: به دشمن نباید خوشبین بود بلکه باید قدرت خود را در برابر دشمن به نمایش گذاشت و توجه به ابزارهای دشمن داشت./1310/202/ب1

ارسال نظرات