۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۳۲۶۰۴۹
آیت‎الله جوادی آملی:

هدف از خلقت عبادت و عالم شدن است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت ‎الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند فرمود ما جن و انس را برای عبادت خلق کردیم و کل عالم را هم برای دانشمند شدن خلق کردیم، «لیعبدون»، را لازم نیست، بگوییم «لیعرفون»، البته عبادت معرفت به خداوند را در پی دارد.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه سوره مبارکه احقاف گفت: خدا همین چشم را به انسان داد که انسان از این حس و تجربه حسی بالاتر برود، چون قرآن میفرماید آیا به شتر نگاه نکردید که چگونه خلق شدید، انسان اول باید نگاه بکند تا به رؤیت برسد، خدای سبحان اولیا و ائمه(ع) را به مقام رؤیت رساند که اینها اسرار الهی را دیدند، ما را به نظر دعوت میکنند و امکانات نظر را را به ما میدهند که این نظر به رؤیت ختم شود، گاه انسان نگاه میکند و میبیند و گاه نگاه میکند و نمیبیند، این در فرهنگ فارسی وجود دارد.

وی با اشاره به این که خداوند درباره ملکوت فرمود شما چرا درباره ملکوت نگاه نمیکنید، اظهار کرد: ملکوت غیر از نگاه به شتر است، درباره شتر، این نگاه حسی کم کم انسان را به نگاه برتر میرساند، درباره ملکوت که اصلا دیدنی نیست و فهمیدنی نیست، بلکه نظر در آن جا به معنای نظریه است، ما به خلیلمان حضرت ابراهیم(ع) ملکوت و باطن آسمان و زمین را به او نشان دادیم، از ما ارائه و از او رؤیت بود، اما خداوند از بیشتر انسانها رؤیت ندید، آنها از ابل میتوانستند شروع کنند تا آنان را به نظریه برساند، نه توفیق نظریه پیدا کردن را داشتند چه برسد به این که رؤیت داشته باشند.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: درباره بیبهرگی آنان فرمود اینها امکانات و سختافزارهای سنگینی داشتند و گاهی نرمافزارهایشان بهترین بود، زیورهای خانههایشان، فرش و اثاث شان بسیار بود، فرش بهتر و در و پیکر بهتر داشتند، اما به رؤیت نرسیدند، آن چه در پرده است در قیامت بیپرده میشود، تنها درباره انسان نیست، بلکه درباره در و دیوار هم هست، این که مزاح یا شوخی نیست که میگوییم مسجد شکایت میکند که کدام همسایه آمده یا کدام همسایه نیامده است، این مسجد اکنون کاملا آگاه است، اما امروز حق حرف ندارد، فردا در روز قیامت به نطق درخواهد آمد.

وی با اشاره به آیه «وَإِذْ صَرَفْنَآ إِلَیْکَ نَفَرًۭا مِّنَ ٱلْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ ٱلْقُرْءَانَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوٓا۟ أَنصِتُوا۟ ۖ فَلَمَّا قُضِىَ وَلَّوْا۟ إِلَىٰ قَوْمِهِم مُّنذِرِینَ ﴿٢٩﴾»، خاطرنشان کرد: فرمود ما جن و انس را برای عبادت خلق کردیم و کل عالم را هم برای دانشمند شدن خلق کردیم، «لیعبدون»، را لازم نیست، بگوییم «لیعرفون»، چون در پایان سوره مبارکه طلاق فرمود ما مردم را خلق کردیم که مردم دانشمند شوند، اصلا ما آسمان و زمین را برای این که شما باسواد بشوید خلق کردیم، پس جهنم و بهشت هم برای عبادت و هم برای علم خلق شد، البته عبادت معرفت هم به همراه دارد، اما لازم نیست بگوییم عبادت به معنای معرفت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآورشد: جنیها هم علما و روحانی دارند، منافق و کافر دارند، انسانها هم حوزه علمیه دارند و جنها هم حوزه دارند و تعدادی از این جنها به قومشان بازمیگردند و قوم خود را انذار میکنند، «نفرا» به معنای گروه است، چون گروه اهل نفر و سفر است، یک گروه آمدند در حوزه علمیه پیامبر(ص) که عالم و دانشمند بشوند و دوباره بازگردند، انصات کردند در برابر قرآن و وحی، در برابر قرآن تنها انصات و استماع وجود دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: اثر انذار بیشتر از تبشیر است، این قدر فضیلت که برای نماز شب وجود دارد کسی نمیخواند اما همین که از عذاب نخواندن نماز صبح میگویند مردم میخوانند معمولا، تبشیر هم در قرآن وجود دارد، اما اثر انذار بیشتر است، مبلغان جن به قومشان گفتند ای هم قومان ما، آیات‌ کتابی را شنیدیم که پس از موسی فرو فرستاده شده و همخوان کتابهای‌ پیشاپیش خویش است و به حق و راهی راست رهنمون است‌./914/پ202/ج

ارسال نظرات