۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۸۸۰
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهدی مطرح کرد؛

تحصیل علوم دینی و رعایت زی طلبگی بهترین روش رسیدن به قرب الهی

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که نخستین راهکار رسیدن به درجات والای علمی، رعایت تقوای الهی و دوری از گناهان است، از تحصیل علوم دینی و رعایت زی طلبگی به عنوان بهترین روش برای رسیدن به قرب الهی نام برد.
زي طلبگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی مجتهدی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در هشتمین دوره از سلسله نشست‌های اخلاقی با عنوان تقوا و جایگاه آن که عصر امروز در مرکز آموزشی تخصصی شیعه شناسی قم برگزار شد، به تبیین راه و رسم طلبگی پرداخت و گفت: برخی از طلاب به دروس عقلی علاقه‌مند هستند، بنابراین باید به آن توجه کنند و برخی دیگر به علوم نقلی علاقه دارند که باید به این مسائل بپردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدی بیان کرد: طلبه‌ها برای این‌که بخواهند به درجات علمی برسند باید سالیان طولانی به مطالعه و تدرس و تدوین تقریرات دروس حوزوی مشغول باشند، اما برخی از طلاب این مسیر را در سالیان کوتاهی می‌گذارند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: برخی از علمای بیش از 30 سال مشغول به تدریس دروس حوزوی هستند اما برداشت‌های مناسبی از این دروس ندارند، اما برخی از روحانیان در مدت کوتاهی برداشت‌های ویژه‌ای از دروس طلبگی و تفسیر قرآن کریم دارند.

 

وی با بیان این که نخستین راهکار برای رسیدن به درجات والای علمی، رعایت تقوای الهی و دوری از گناهان است، گفت: در روایات ائمه اطهار(ع) آمده است هر کسی آنچه می‌داند عمل کند خداوند علمی به او می دهد که آنچه را نمی داند بداند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدی در ادامه به تبیین راه و رسم طلبگی پرداخت و اظهار داشت: یکی از بهترین و والاترین وسایل جهت رسیدن به قرب خداوند، تحصیل در حوزه‌های علمیه و رعایت زی طلبگی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: در یکی از آثار  شهید مطهری آمده است که تمام علم‌ها را نمی‌توان با تدریس به دست آورد و گاهی اوقات شب زنده‌داری و عبادت لازم برای رسیدن برای تقرب الهی لازم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدی عنوان داشت: شهید مطهری بعد از این که در علوم عقلی به اجتهاد رسید، در اواخر عمر خویش به دنبال استاد اخلاق و سیر و سلوک اخلاقی بوده است.

 

وی بهترین روش برای رسیدن به تقرب الهی ترک معصیت و گناهان و اشتغال به عبادات دانست و گفت: لازم نیست برای رسیدن به درجات عالی، عبادت طولانی داشته باشیم، اما عبادت کم با نیت خالص برای رسیدن به درجات الهی لازم است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: عبادات طولانی بدون حضور قلب تاثیرگذاری عبادت را از بین می‌برد و سبب قساوت قلب می‌‌شود، اما عبادت کم با نیت خالص تأثیرگذارتر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدی در پایان سخنانش به معرفی کتاب‌هایی در موضوع اخلاقی، عرفانی و سیر و سلوک پرداخت و افزود: کتاب المراقبات تألیف میرزا جواد آقا تبریزی و گناهان کبیره اثر شهید دستغیت بهترین منابع برای پرداختن سیر و سلوک اخلاقی است./998/پ202/ی

ارسال نظرات