۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۳۲۵۸۷۷
آیت‎الله جوادی آملی:

تصدیق و تکذیب غیرمحققانه سختی روز قیامت را درپی دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: انسان اگر می‎خواهد رأی مثبت یا منفی بدهد باید آگاهانه رأی بدهد، تصدیق و تکذیب باید محققانه باشد، وگرنه روزی فرامی‎رسد که سمع و بصر و دل نسبت به این تصدیق و تکذیب مسؤول است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف با اشاره به آیه «وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ ﴿21﴾»، گفت: در سوره مبارکه احقاف موعظه و نصیحت و حکمت عملی وجود دارد و همچنین تبیین قصههای سایر انبیا را میکند تا سبب تأثیرگذاری بیشتر شود.

 

وی در پاسخ به برخی از پرسشهای جلسه گذشته افزود: جریان تصلیه و تسلیم نسبت به اهلبیت(ع) دو خاصیت دارد یکی این که نامهای آنان در وجود ما ملکه میشود و دیگر این که همین ذکر نام آنان سبب عمل به دستورات آنان میشود، ذکر نام آنان سبب میشود این که فرد در هنگام پرسش قبر به سؤالهای نکیر و منکر به خوبی پاسخ بدهد و جواب نقد دارد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که علم غیب برای اهلبیت(ع) حجت نیست و بر اساس آن عمل نمیکنند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود من بین شما بر اساس بینات و ایمان حکم میکنم، در زمان حضرت حجت(ع) وضعیت کاملا برمیگردد، درباره حضرت بسیاری از احکام طرز دیگری میشود که خیلیها خیال میکنند که اسلام دیگری است، خضر سلام الله علیها گوشهای از همان کارها را میکرد که خود حضرت انجام میدهد، اما این که آیا خود آن حضرت شهید میشود و بعد از آن آیا باید او بر اساس علم غیب کند مسأله دیگری است، آن به دستور الهی است و کاری که خود آنان بکند حجت است.

 

وی ادامه داد: ما یک قانون نوشتهای نداریم که سیره و سنت اهلبیت(ع) را به آنان عرضه بکنیم، «الحق مع علی و علی مع الحق، یدور معه حیث ما دار»، برای اهلبیت(ع) حق تابع اهلبیت(ع) است، قول و فعل امام و تقریر امام برای ما حجت است، یعنی ما یک کتاب قانون و فقه قبلی داریم که کارهای حضرت امیر(ع) را بر آن عرضه بکنیم یا نه کارهای دیگران را به کارهای حضرت امیر(ع) عرضه میکنیم.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه 21 خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات به پیامبر(ص) میگوید به یاد انبیا باش که بدانی تو تنها نیستی و هم این که امت تو از سرنوشت دیگران پند بگیرد، مثل هود و صالح و مانند آن باش اما مانند یونس(ع) نباش، حتی اگر خواستی از آنان فاصله بگیری در میان مردم باش اما از آداب و سنن و اخلاق فاسد آنان دوری کن، قصه حضرت مریم(س) را حتی بازگو میکند، انسانهای کاملی گذشتند و تو باید از سرنوشت و سرشت آنان پند بگیری.

 

وی ادامه داد: عاد یک قبیله سرکشی بودند و حضرت هود(ع) به قوم عاد نصیحت کرد، خداوند میفرماید نه حضرت هود اولین پیامبر و نه آخرین پیامبر بود، «وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ»، که توحید را بپذیرید و از پرستش بتها دوری کنید، زیرا من از عذاب روز هولناک بر شما بیمناک هستم.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیات «قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِکَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿22﴾ قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُکُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ وَلَکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿23﴾»، ابراز کرد: آنان به هود(ع) گفتند تو با دروغ میخواهی ما را از خدایان ما منصرف کنی، اگر راست میگویی این عذاب را برای ما بیاور، حضرت هود(ع) دو مطلب گفت این که عذاب قطعی است و دیگر این که من علم غیب ندارم، نمیدانم خداوند این عذاب را کی شروع میکند.

 

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِن مَّکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُم مِّن شَیْءٍ إِذْ کَانُوا یَجْحَدُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون ﴿26﴾»، خاطرنشان کرد: از نظر مالی و از نظر هوشی هیچ ضعفی نداشتند، در آن محدودهای که بودند آنها را از قدرتهایی برخوردار کردیم که این تمکنها را به شما ندادیم، آنها هیچ مشکل سمع و بصر و مانند آن نداشتند اما این توانایی سودی به حال آنان نداشت، انسان اگر میخواهد رأی مثبت یا منفی بدهد باید آگاهانه رأی بدهد، فرمود تصدیق و تکذیبتان باید محققانه باشد، وگرنه روزی فرامیرسد که سمع و بصر و دل نسبت به این تصدیق و تکذیب مسؤول است./914/پ202/ج1

ارسال نظرات