۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۳۲۵۸۶۷
حجت­الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

فرصت‌های اعتکاف/ معتکف در پرتوی اقتصاد مقاومتی زندگی می­کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه از تقویت معنویت، تفکر، اراده، ترک حرام، نظم و انضباط و تحمل سختی به عنوان فرصت‌های اعتکاف نام برد و گفت: معتکف در مدت سه روز اعتکاف ماه رجب، در پرتوی اقتصاد مقاومتی زندگی می­کند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه عصر امروز در مراسم افتتاحیه اعتکاف 95 که در مصلی قدس قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: هر نیازی یک پاسخی دارد و هر عبادتی پاسخ به یکی از نیازهای انسان است و اثری در زندگی دارد؛ به عنوان مثال ثمره حج، از بین بردن تعلقات دنیوی، نتیجه نماز جلوگیری از منکرات و از بین بردن غلفت و روزه تقویت کننده اراده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه اعتکاف را معجون عبادات عنوان کرد و اظهار داشت: اعتکاف عبادتی است که ذکر، دعا، حضور در مسجد، جماعت، روزه، نماز و غیره را در بر دارد و تمامی عبادات را شامل می­شود.

 

این کارشناس رسانه ملی با اشاره به این­که اعتکاف تنها مختص اسلام نبوده است، گفت: اعتکاف عبادتی کهن است و تنها برای اسلام نیست؛ حضرت مریم(س) در بیت المقدس اعتکاف گرفت و همچنین خداوند متعال در آیه 125 سوره بقره به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) می­فرماید با آنها تعهد بستیم که خانه خدا را برای طواف­کنندگان و اعتکاف­کنندگان تطهیر کنید؛ اعتکاف ریشه در عبادات انبیای پیش از اسلام دارد.

 

وی تصریح کرد: انسان­ها در زندگی بسیار دچار روزمره­گی می­شوند و برنامه­های هر روز را با تفاوت­های اندکی تکرار می­کنند؛ انسان نیاز به یک سری تفاوت­های جدی دارد که اعتکاف فضایی است که در زندگی انسان ایجاد می­شود و انسان در ایام اعتکاف می­تواند یک فرصت­یابی پیدا کند.

 

حجت­الاسلام رفیعی به بیان فرصت های موجود در اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف هفت فرصت را در اختیار انسان قرار می­دهد که اولین آن فرصت تقویت معنویت است؛ امروز انسان­ها از فقر معنوی رنج می­برند؛ یکی از علل طلاق در جامعه، کمبود مسائل معنوی است و جامعه­ای که معنوی باشد، خدعه و کلک در آن نخواهد بود؛ اعتکاف ارضای بُعد معنوی روح، ارتباط با خالق و جداشدن از تعلقات است.

 

این کارشناس رسانه ملی یادآور شد: از دیگر فرصت­های اعتکاف، تفکرکردن است؛ در مراسم اعتکاف شرایطی برای انسان پیش می­آید که می­تواند تفکر کند؛ بیشترین عبادت اباذر از یاران حضرت علی(ع)، تفکر بود؛ تفکر در اسلام جایگاه ویژه ای دارد.

 

عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه اراده را یکی شاه کلیدهای قرآن دانست و خاطرنشان کرد: تقویت اراده یکی دیگر از فرصت­هایی است که اعتکاف در اختیار انسان قرار می­دهد؛ اراده یکی از شاه کلیدهای قرآن است؛ آدم اگر عزم قوی داشت، از بهشت رانده نمی­شود؛ پیامبران اولوالعزم ویژگی­های زیادی داشتند، اما عزم و اراده­شان بوده است که اولوالعزم نامیده شده­اند.

 

وی درباره ترک محرمات اظهار داشت: ترک حرام، چهارمین فرصت اعتکاف است که انسان می­تواند به آن دست پیدا کند؛ انسانی که می­تواند در ایام اعتکاف حتی کار مباح انجام ندهد، می تواند از حرام دوری کند.

 

حجت­الاسلام رفیعی اعتکاف با بیان این که اعتکاف فرصت خوبی برای با نظم شدن است، تصریح کرد: نظم و انضباط یکی دیگر از فرصت های اعتکاف به شمار می­رود؛ مشکل بسیاری از انسان­ها در زندگی، بی‌نظمی است که در اعتکاف انسان با ورود و خروج­های به موقع و برنامه­های مختلف نظم پیدا می­کند.

 

این کارشناس رسانه ملی گفت: از دیگر فرصت های اعتکاف، تحمل سختی­ها است؛ معتکف در اعتکاف سه روز، در پرتوی اقتصاد مقاومتی زندگی می­کند و اعتکاف، فرد معتکف را در شرایط شعب ابی طالبی قرار می­دهد.

 

عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه خودشناسی و معرفت نفس را به عنوان هفتمین اثر اعتکاف بیان کرد و یادآور شد: اعتکاف آثار و برکات دیگری را نیز در بر دارد که هر کسی با توجه به خود می­تواند به دیگر فرصت­های آن از جمله یادآوری معاد، تقویت توحید، تقیّد شرعی و زندگی اجتماعی دست پیدا کند.

 

وی ضمن تأکید به بهره­مندی حداکثری از فرصت اعتکاف خاطرنشان کرد: فرصت­های ذکر شده برای کسی است که اخلاق داشته باشد؛ معتکف باید در این عبادت اجتماعی سلسله­اخلاق­های را داشته باشد که پرهیز از فرصت­سوزی یکی از آنها است؛ معتکفان فرصت اعتکاف را به نقمت تبدیل نکرده و از آن به درستی استفاده کنند.

 

حجت­الاسلام رفیعی معتکفان را به دوری از استفاده وسایل ارتباط جمعی در فرصت سه روزه اعتکاف توصیه کرد و اظهار داشت: از آوردن موبایل، تبلت، لب تاپ و غیره خود به مراسم اعتکاف پرهیز کنید و در این سه روز از فضاهای غیر الهی جدا شوید و از هر چیزی که مانع ارتباط با خدا می­شود، دوری کنید.

 

این کارشناس رسانه ملی به بیان یکی دیگر از مسائل اخلاقی که باید در اعتکاف رعایت شود پرداخت و تصریح کرد: در مراسم اعتکاف از بیان مطالب بیهوده و لغو پرهیز کنید؛ زبان در اعتکاف می­تواند عادت کند که سخنان خوب و مفید بر زبان جاری کند.

 

عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه با بیان اهمیت رازدار بودن در مراسم اعتکاف و بعد از آن گفت: از بیان هر چیزی که در حواشی اعتکاف می­بینید، پرهیز کنید؛ در مراسم اعتکاف افراد مسائل و مواردی از یک دیگر مشاهده می­کنند که شاید طرف مقابل تمایل به گفتن آنها به دیگران نداشته باشد و باید از بیان آن­ها دوری کرد و باید در فرصت سه روز اعتکاف به خواندن دعا، ذکر و ثنا پرداخت.

 

وی به اهمیت داشتن ظاهر مناسب در مراسم اعتکاف تأکید کرد و یادآور شد: رعایت اخلاق و آداب اسلامی از دیگر مسائلی است که باید در اعتکاف مورد توجه قرار گیرد؛ همانطور که انسان در عبادات با حجاب در برابر پروردگار خود قرار می­گیرد، در مراسم اعتکاف نیز با ظاهری مناسب به عبادت بپردازید.

 

حجت­الاسلام رفیعی درباره داشتن اخلاق اجتماعی در مراسم اعتکاف خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق اجتماعی یکی از مهم­ترین مسائلی است که باید در مراسم اعتکاف به آن اهمیت داد؛ اعتکاف یعنی تمرین صبر، تحمل و باهم بودن و بیش از آنکه نماز و قرآن اهمیت داشته باشد، اخلاق اهمیت بیشتری دارد.

 

این کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه نباید در اعتکاف با خدا معامله انسانی کرد، اظهار داشت: به این معنا که ممکن است فردی در اعتکاف شرکت کند تا ازدواج خوبی داشته باشد و یا در کنکور قبول شود؛ نباید سطح و توقع خود را از اعتکاف بالا برد، بلکه باید در اعتکاف انگیزه­ای الهی داشت.

 

عضو هیأت علمی جامعه­المصطفی­العالمیه در پایان تصریح کرد: در بیان خواسته­های خود از خداوند متعال، اولویت­بندی داشته باشید و دعا برای ظهور امام زمان(عج)، رفع مشکلات به خصوص برای جوانان را در صدر حاجات خود قرار دهید./822/پ201/ی

ارسال نظرات