۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۳۲۵۸۲۱
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(18)

حل مشکلات اقتصادی و سیاسی در گرو ترویج فرهنگ مقاومت/ بیراهه برجام 2 و 3 بر سر راه اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) ترویج و نهادینه سازی روحیه مقاومت را راه حل مشکلات کشور دانست و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم تا حدودی به ناچار به سمت اقتصاد مقاومتی سوق پیدا کرده اند اما جریان سیاسی کشور به این سمت و سو حرکت نمی کند.
حجت الاسلام احمد رهنمايي

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد رهنمایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه روح اقتصاد مقاومتی یک برنامه فرهنگی است، اظهار داشت: جنبه اقتصادی این مسأله فرع بر جنبه فرهنگی آن است.


وی با تأکید بر اهمیت گسترش فرهنگ مقاومت در سطح جامعه، گفت: اگر جامعه ما روحیه مقاومت داشته باشد، فرهنگ ما در زمینه های سیاست، خانواده و تعلیم و تربیت نیز درست خواهد شد؛ امروز باید درصدد تدارک روح مقاومت در جامعه باشیم.


عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم تا حدودی به ناچار به سمت اقتصاد مقاومتی سوق پیدا کرده اند اما جریان سیاسی کشور به این سمت و سو حرکت نمی کند.

 

دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی شعار را کنار بگذارد
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با بیان اینکه مردم تابع جریانات سیاسی هستند، گفت: اگر دولتمردان در عرصه اقتصاد مقاومتی بیش از اینکه شعار بدهند و حرف بزنند، اهل عمل باشند و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کنند، در مردم نیز تأثیر خواهند گذاشت اما در مجموع جریان های سیاسی کشور و دولت چنین روحیه ای حاکم نیست.


وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر مبانی اقتصاد مقاومتی را تبیین فرموده است، ابراز داشت: اگر بخواهیم برای مردم الگوسازی کنیم باید رفتارهای متناسب با این فرهنگ را در سطح عمومی جاری ترویج دهیم.

 

اقتصاد مقاومتی نیاز به گفتمان سازی دارد
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تلاش برای گفتمان سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی را یکی از کارهای ضروری در این عرصه دانست و گفت: باید تدابیر دقیق تری برای روزآمد کردن این فرهنگ به کار بست؛ باید اصول و ضوابط آن را تبیین کرد، ساز و کار اقدام و عمل در این عرصه را ارائه کرد.


حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با بیان اینکه برخی مسؤولان به جای گفتمان سازی تنها به شعار دادن در زمینه اقتصاد مقاومتی، اکتفا می کنند، اظهار داشت: محتوا و روح برنامه ها آنچه رهبر معظم انقلاب می خواهند نیست؛ مسؤولان در برخوردهای داخلی و بین المللی خود باید اقتصاد مقاومتی را نهادینه سازی کنند.

 

برجام 2 و 3 بیراهه ای بر سر شاهراه اقتصاد مقاومتی است
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تحقق اقتصاد مقاومتی را منوط به اصلاح بنیادین، دانست و تصریح کرد: این کار دست دولت است؛ دولت با پرداختن به مسأله برجام 2 و 3 ذهن جامعه را به بیراهه می برند، آنها به جای پرداختن به این مسائل باید با جدیت به اقتصاد مقاومتی روی بیاورند.


حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی افزود: در این عرصه دولت باید به گونه ای عمل کند که مردم با تمام وجود حس کنند که دولت با اتکا به خداوند و اعتماد به نیروهای درونی، پیگیر این مسأله است و هیچ چشم‌داشتی به کسانی که تحریم ها را بر ما تحمیل کرده اند ندارد و بدون خوش بینی به فرجام برجام، کارها را پیش می برند.

 

نظارت بر دولت و پیگیری مطالبات رهبری وظیفه رسانه ها است
وی به نقش رسانه ها در گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: رسانه ها با ارائه تحلیل مفهومی می توانند در این زمینه موفق باشند؛ رسانه های دغدغه مند باید در این عرصه ورود پیدا کنند.


عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: رسانه ها باید بیش از مردم بر دولت و مسؤولان نظارت کنند، آنها را به صحنه عمل بکشانند و از مسؤولان سؤال کنند؛ چرا نباید مردم بدانند که راهکار دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی چیست.


مسؤولان مردم را در معرکه جهاد اقتصادی به حال خود رها نکنند
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با تأکید براینکه رسانه ها باید مطالبات رهبر معظم انقلاب را پیگیری کنند، گفت: نخستین مطالبه رهبر انقلاب از دولتمردان است نه مردم؛ مردم اگر ببینند دولت درست عمل می کند و کارش نتیجه بخش بوده است از آن تبعیت می کنند، اکنون کار برعکس شده است، مردم دوست دارند اقتصاد مقاومتی را عملی کنند اما هیچ دستورالعملی از سوی مسؤولان ابلاغ نمی شود.


وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به یک حرکت جهادی دارد، ابراز داشت: در این جهاد نباید مردم را به حال خود رها کرد تا هرکس هرکاری می خواهد انجام دهد؛ همانند دوران دفاع مقدس اگر مسؤولان مسیر را هموار کنند مردم بار اصلی این جهاد را به دوش خواهند کشید./928/ت302/س

ارسال نظرات