۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۲۵۷۲۸
رییس تبلیغات اسلامی راز و جرگلان:

اعتکاف موعد تهذیب نفس و تقرب الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس تبلیغات اسلامی راز و جرگلان گفت: آیین معنوی اعتکاف فرصت ذی‌قیمتی برای تهذیب نفس، انس و قربت بیشتر انسان با خداوند متعال و زدودن غبارهای دنیوی از روح و روان است.
حجت الاسلام يونسي نژاد- رييس تبليغات اسلامي شهرستان راز و جرگلان

حجت‌الاسلام جعفر یونسی‌نژاد، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان راز و جرگلان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به فرارسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: اعتکاف یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که در طول تاریخ قرآن و مکتب اهل بیت در ماه رجب مطرح بوده و برگزار می‌شده است.

 

وی با بیان اینکه آیین معنوی اعتکاف راهی برای تهذیب نفس و انس و تقرب بیشتر انسان با خداوند متعال و زدودن غبارهای دنیوی از دل و جان فرد مؤمن است، افزود: اعتکاف فرصتی برای پالایش درون، نزدیکی به خداوند متعال و دوری ازهر گونه انحراف است.

 

حجت‌الاسلام یونسی نژاد با اشاره به اینکه ماه رجب از ماه‌های عارفان و سالکان است، ادامه داد: زیبنده است مسلمانان در این ماه بیش از سایر ایام سال از گناه دوری کرده و مشغول تزکیه نفس و توبه شوند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف در شهرستان مرزی راز و جرگلان در 9 مسجد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: از این تعداد سه مسجد در شهرها و شش مسجد نیز در روستاها برای برگزاری آیین اعتکاف مهیا شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام یونسی‌نژاد با یادآوری اینکه پارسال مراسم اعتکاف در هفت مسجد این شهرستان برگزار شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به موعد اعتکاف امسال، در سال جاری شمار معتکفان در شهرستان به نسبت پارسال افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه امسال ثبت‌نام دانش آموزان برای شرکت در آیین بیش از سال گذشته بوده است، اضافه کرد: این موضوع نشان‌دهنده علاقه نوجوانان و جوانان به آیین‌های معنوی بوده و همچنین در سال جاری به دلیل مصادف شدن ایام البیض با تعطیلات آخر هفته، نوجوانان و جوانان بیشتری در این آیین شرکت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام یونسی‌نژاد ادامه داد: امسال از هر معتکف در شهرستان راز و جرگلان برای برگزاری این آیین مبلغ 200 هزار ریال گرفته می‌شود که این مبلغ از افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی گرفته نمی‌شود.

 

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی نهاد تبلیغات اسلامی راز و جرگلان برای برگزاری در ایام اعتکاف، اظهار کرد: اعزام روحانیان مبلغ، طرح مباحث معرفت افزایی در موضوع غدیرشناسی، پاسخ‌گویی به شبهات اعتقادی در قالب کلاس‌های آموزشی، طرح مباحث بصیرت افزایی و ارزیابی موقعیت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی در شرایط سیاسی جهانی و منطقه‌ای و تبیین نقش ولایت فقیه در عزت و افتخار و اقتدار نظام، طرح مباحث خودسازی و تهذیب نفس و بیان اهداف، آداب و احکام شرعی اعتکاف، تصحیح قرائت حمد و سوره معتکفان و غیره برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این راستا هستند.

 

حجت‌الاسلام یونسی‌نژاد با بیان اینکه در مراسم اعتکاف امسال بیش از 15 عنوان برنامه در مساجد میزبان معتکفان در این شهرستان برگزار می‌شود، افزود: برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی، توزیع بسته‌های فرهنگی، جزوات انتشاراتی و کتاب‌های مختلف دینی تبلیغی در بین معتکفان، تبیین اقتصاد مقاومتی در بین معتکفان از سوی روحانیان مبلغ، سخنرانی در مورد اشاعه فرهنگ اعتکاف و تأثیر والای آن در خودسازی جوانان و دوری از گناه و برگزاری طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» برخی از این برنامه‌ها هستند.

 

وی اضافه کرد: بهره‌برداری بهینه از فرصت استثنایی و فضای معنوی اعتکاف، ایجاد علاقه و انس بیشتر مؤمنان به‌ویژه معتکفان با قرآن و آموزه‌های مصحف شریف و‌ توسعه و تعمیق فرهنگ حیات‌بخش قرآن‌کریم در میان معتکفان برخی از اهداف اجرای طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» محسوب می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام یونسی‌نژاد اظهار کرد: در این طرح شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف طی سه روز از سیزدهم تا پانزدهم رجب در برنامه‌های متنوع قرآنی نظیر اصلاح قرائت نماز در قالب شرکت در جلسات ویژه، آموزش نحوه تلفظ 10 حرف اختلافی زبان عرب و فارسی، تلاوت ترتیل سوره مبارکه یس و الرحمن در طول ایام اعتکاف شرکت خواهند کرد.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امسال آیین اعتکاف هم‌زمان با ایام البیض در 145 مسجد شهری و روستایی این استان با شرکت افزون بر 10 هزار معتکف برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات