۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۲۴۹۹۴
آیت­الله حسینی­بوشهری:

استمرار نظام به تلاش حوزه و انقلابی­بودن آن بستگی دارد/ حوزه همواره گوش به فرمان رهبری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزویان می­توانند مسیر انقلاب را تعیین کنند، گفت: تلاش و فعالیت حوزویان آرزوی دشمنان را که حوزه را از اسلام سیاسی بزدایند، به گور خواهد برد.
گردهمايي حوزه علميه مهد انقلاب در مدرسه فيضيه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله سیدهاشم حسینی­بوشهری، مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور صبح امروز در همایش «حوزه علمیه، مهد انقلاب» که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، پس از تبریک حلول ماه رجب و اعیاد این ماه و خیر مقدم، خاطرنشان کرد: این اجتماع و حضور، برای پاسخگویی و لبیک به بیانات رهبر معظم انقلاب است.
مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت­دادن حوزه نسبت به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: حوزویان نمی­توانند نسبت به دغدغه­های رهبر معظم انقلاب بی تفاوت عبور کنند؛ کمترین حرکت در راستای بیانات رهبر انقلاب، تشکیل این اجتماع است که در آن دغدغه­های ایشان بازگو شود و مدیران و سیاست­گذاران حوزه بیان کنند که چه تمهیداتی برای رفع این دغدغه­ها تدارک دیده و خواهند دید.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی سال گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در آغاز سخن مسائل حوزه را به دو بخش تقسیم کردند و فرمودند که یک بخش آن را بارها صحبت کرده­ام و در آینده سخن خواهم گفت و مسائلی از قبیل تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مدیریتی، سازمانی در حوزه است که مکررا در دیدارهای مختلف مطرح کرده ام.
امام جمعه موقت قم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: فلسفه تشکیل این جلسه، بخش دوم بیانات رهبر معظم انقلاب بوده که وضعیت انقلابی و رشد و بلوغ تفکر انقلابی در حوزه قم است؛ مقام معظم رهبری فرمودند که باید درباره بحث تداوم روحیه و بینش انقلابی در حوزه علمیه قم و حوزه­های علمیه فکر کرد و اگر بخواهیم بحث اول و دوم را مقایسه کنیم، اگر نگوییم که مقوله دوم و وضعیت انقلابی حوزه از بحث اول مهم­تر است، به همان اندازه وزانت و اهمیت دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: سؤال قابل مطرح این است که انقلاب اسلامی که نزدیک به 38 سال از آن می گذرد، مرهون تلاش­های چه کسانی است؟ که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این باره دو جایگاه نقش داشته­اند که نقش یکی پر فروغ­تر بوده است؛ ایشان در ابتدا نقش حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.
آیت­الله حسینی­بوشهری درباره نقش روحانیت در انقلاب خاطرنشان کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب به نقش حوزه اشاره کردند، نقش روحانیت، طلاب و مراجع بود که در روزهای ابتدای انقلاب اطلاعیه می­دادند و آن کسی که توانست آن را به دورترین نقاط کشور برساند، طلاب، فضلا و علما بودند؛ اینکه می گوییم خاستگاه انقلاب قم و حوزه علمیه آن است، فرمایش رهبر معظم انقلاب تأیید بر این سخن است.
مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار درباره ویژگی های حوزه فرمودند اولین ویژگی حوزه، همه گیر بودن است؛ اغلب طلاب درگیر سخنان امام راحل شدند که در این میان برخی به زندان، تبعید و غیره فرستاده شدند تا توانستند پیام انقلاب را به همه برسانند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره تکریم طلاب از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: ویژگی دوم که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، اثرگذاری حوزه علمیه قم است و حوزه علمیه عبارت از مرجعیت و به خصوص امام راحل است؛ ایشان فرمودند طلاب در تعطیلات، تحصیلات، سخنرانی­ها و حضورشان و وسیله­ای که خواست امام را تحقق بخشید، حوزه علمیه قم و طلاب آن بوده اند؛ رهبر معظم انقلاب اینگونه از طلاب و جایگاه مرجعیت تمجدید و تکریم می­کنند.
امام جمعه موقت قم گفت: دغدغه رهبری این بود که می­خواهند حوزه قم را از انقلاب تهی کنند؛ حوزه­ای با این همه کارنامه زرین آیا چیز کوچکی است؛ انگیزه­هایی برای این کار وجود دارد و عده­ای آن را دنبال می­کنند ؛ ایشان فرمودند اگر بخواهیم نظام باقی بماند، باید حوزه علمیه قم انقلابی بماند و اگر حوزه­های علمیه سراسر کشور انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
استمرار نظام به تلاش حوزه و انقلابی­بودن آن بستگی دارد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه استمرار نظام به تلاش حوزه و انقلابی­بودن آن بستگی دارد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که حوزه علمیه قم پشتوانه است و باید به عنوان مهد انقلاب و کوره آتش فشانی که همینطور دارد انرژی انقلابی را از خود ساطع می­کند، باقی بماند؛ یعنی طلاب حوزه باید بدانند که جایگاه­شان کجاست.
آیت­الله حسینی­بوشهری با اشاره به بی­فایده­بودن صرف احساس خطر، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند حوزه علمیه قم طبیعت دین، تبلیغ، قناعت و حضور مرجعیت است؛ اگر دیدیم تلاش­هایی انجام می­گیرد، تحرکات دشمن را نادیده نگیریم و مشغول درس و بحث نباشیم، بلکه باید احساس خطر کنیم؛ اینکه به احساس خطر بسنده کنیم، رهبری نمی­پذیرند.
باید پشتوانه انقلابی­ماندن حوزه علمیه آرزوهای دشمنان را به گور ببرند
مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور افزود: تنها احساس خطر کردن لازم نیست؛ علاج این کار، تدبیر و فکر نیاز دارد، یعنی باید پشتوانه انقلابی ماندن حوزه، آرزوهای دشمنان را به گور ببرند؛ اینکه در جلسه ای کسی داد بکشد، کار درست نمی شود؛ این فرمان رهبری اعلام آماده باش حوزه است و امکانات و تدبیر و برنامه می خواهد.
امام جمعه موقت قم گفت: رهبری گفتند راه فکر نکردن حکمت آمیز بودن برنامه ها و مجموعه های حوزه باید برنامه ریزی کنند و مدیران و بزرگان و طلاب حوزه باید هر کسی تدبیر کند؛ رهبری فرمودند که بینش انقلابی باید در حوزه باقی بماند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: باید رویکرد علمیت، اخلاق و تبلیغ با بعد زمان­شناسی همراه باشد و این خواست رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان فرمودند که ممکن است دو دسته مخالف در حوزه علمیه وجود داشته باشد که حوزه را در معرض آسیب­پذیری قرار دهند و کم هستند و صریحاً با انقلاب میانه خوبی نداشته باشند، آنچه مهم است دسته­ای با صراحت با انقلاب مخالفت نمی­کنند، اما با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می­کنند و اگر نظام منحط جهانی بخواهند هویت نظام اسلامی ما را بگیرد، مشکل جدی برای ما به وجود می­آید.
آیت­الله حسینی­بوشهری خاطرنشان کرد: می­خواهند سیاست را از حوزه جدا کنند و طلاب فقط به تدریس و تحصیل بپردازد؛ چنین طلبه­ای آن رکنی که رهبر معظم انقلاب فرمودند انقلابی بماند را نخواهد داشت.
حوزه علمیه همیشه گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بوده است
مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه علمیه همیشه گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار داشت: هر جا رهبر معظم انقلاب سخنی را گفته­اند، حوزه پای کار بوده و در انقلاب، طلاب پیشانی بند یا زهرا بستند و به جبهه­ها رفتند؛ ایشان فرمودند عده­ای به دنبال این هستند که اسلام سیاسی را از حوزه بزدایند؛ تلاش و فعالیت حوزویان این آرزوی دشمنان را به گور خواهد برد.
توصیه مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به اساتید
نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان توصیه­ای به اساتید حوزه علمیه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند دغدغه این مسأله باید جزو مسائل اصلی حوزه باشد و عده ای با این فکر در سطوح مختلف، به دنبال درست کردن افرادی هستند تا در روز مبادا از آنها استفاده کنند؛ اساتید باید موقعیت­ها را به طلاب بگویند و رسالت آنها گوش زد کنند.
امام جمعه موقت قم گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند هر فردی و هر استاد و طلبه­ای باید نقش خود را ایفا کند؛ یعنی حوزه پتانسیلی دارد که از موفقیت دشمن جلوگیری می­کند؛ حوزه یک حصار معنوی که عبارت از تقوا، دین و سلامت دینی را دارا است که کار برای دشمن آسان نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند انقلابی ماندن حوزه یعنی به همان معنای واقعی کلمه معتقد بودن به مبانی انقلاب و مُصِر به اجرایی کردن ارکان انقلاب باشند که آن وقت حوزه قم می­تواند مثل یک وزنه مؤثری در کل نظام تأثیر بگذارد؛ یعنی سخن یعنی اینکه حوزه می­توانند مسیر انقلاب را تعیین کنند.
گزارشی از کارهای انجام شده حوزه علمیه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع نمایندگان
آیت­الله حسینی­بوشهری به ارائه گزارشی از کارهای انجام شده پس از بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: بعد از این پیام هم مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم، مدیریت حوزه، شورای عالی و جامعه مدرسین در دستور کارخود قرار دادند و راه کارهایی را ارائه دهند.
مدیر حوزه­های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: شاخص­های حوزه انقلابی را تبیین کرده­ایم و در دو بخش فکری و رفتاری و فرهنگی و انقلابی است که سیر خود را طی می­کند و شورای عالی باید آن را تصویب کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری به بیان بخشی از فهرست کارهای انجام شده پرداخت و تصریح کرد: عوامل تضعیف روحیه انقلابی، شاخص­ها و سیاست­ها و اقدامات و راهکارهای انقلابی ماندن بخشی از فهرست آن به شمار می­رود.
امام جمعه موقت قم گفت: مراجع باید در این روند به عنوان پشتوانه­های عظیم بمانند و مسئولان حوزه بایستی از نظرات مراجع استفاده کنند و اساتید نیز با رویکرد جدیدی کار خود را انجام دهند و طلاب جدید الورود بداند که مسؤولشان سنگین است./822/پ202/ج
ارسال نظرات