۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۲۴۹۵۲
امام جمعه فاروج:

آیین اعتکاف احیاکننده ارزش‌های معنوی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج با بیان اینکه آیین عبادی اعتکاف رجبیه، احیاکننده ارزش‌های معنوی و دینی در جامعه اسلامی است، گفت: باید تلاش شود حضور قشر جوان و نوجوان در این مراسم پرشورتر و باشکوه‌تر شود.
حجت الاسلام قليزاده- امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: آیین معنوی اعتکاف از بهترین، مفیدترین و مؤثرترین مراسم ماه مبارک رجب و کل سال محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف درواقع احیاکننده ارزش‌های معنوی و دینی در جامعه اسلامی است، اضافه کرد: باید تلاش شود اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در این آیین انسان‌ساز حضور بیشتر و باشکوه‌تری داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره به اینکه اعتکاف فرصتی برای رها شدن انسان از زرق و برق دنیوی و خلوت با باری تعالی است، افزود: فرد معتکف در طول سه شبانه‌روز ایام البیض خود را به دریای بی‌کران رحمت و لطف الهی رسانده و با معبود خویش انس می‌گیرد که این تقرب نقش سازنده‌ای در بهبود زندگی معنوی فرد در طول سال خواهد داشت.

 

وی با تأکید بر افزایش حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم، به جایگاه و اثرگذاری اعتکاف در زندگی معنوی فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگرچه اعتکاف عمل و آیینی مستحبی است که امکان دارد بر اساس یک نذر یا عهد واجب شود اما آثار و برکات فراوانی داشته و منجر به تقویت بعد معنوی معتکفان می‌شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج با تأکید بر لزوم همکاری و هماهنگی نهادهای فرهنگی و مذهبی شهرستان در راستای برگزاری پرشورتر و باشکوه‌تر مراسم اعتکاف، اضافه کرد: همچنین می‌بایست به منظور برگزاری مناسب جشن‌های ماه رجب نیز تلاش نهادهای فرهنگی بیشتر شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره به لزوم داشتن ابتکار در برگزاری جشن‌های متناسب با ماه رجب، ادامه داد: در این زمینه می‌بایست تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی هم صورت گیرد تا حضور مردم در این جشن‌ها و برنامه‌ها افزایش یابد.

 

رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی فاروج با اشاره به اینکه آیین اعتکاف در مرکز این شهرستان به صورت محوری در مسجد جامع ویژه برادران و مسجد امام رضا (ع) ویژه خواهران برگزار می‌شود، افزود: به منظور فراهم شدن امکان حضور افراد بیشتر در آیین اعتکاف، هزینه شرکت در این مراسم در شهرستان فاروج 22 هزار تومان در نظر گرفته شده درحالی که این هزینه در سطح استان برای هر نفر 30 هزار تومان است.

 

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اعتکاف، از خیران و نیکوکاران خواست تا در تأمین هزینه‌های آیین اعتکاف مشارکت بیشتری داشته باشند و با کمک‌های خود در ثواب این آیین معنوی شریک شوند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده همچنین بر مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی در برگزاری مراسم معنوی و مذهبی و جشن‌های دینی تأکید کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در این مناسبت‌ها اثرات فراوان فرهنگی دارد به همین دلیل باید دستگاه‌ها و نهادها تلاش کنند در کنار مردمی برگزار کردن برنامه‌ها، خود نقش هدایت کننده و ناظر را داشته باشند.

 

امام جمعه فاروج همچنین با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی برنامه‌های اجرا شده در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: باید با تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف در برنامه‌های گذشته، تلاش شود مراسم و جشن‌های ماه رجب امسال با شور و شکوه بیشتری در شهرستان برگزار شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات