۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۲۴۸۲۵
آیت الله گرکانی:

پیروی از هوای نفس انسان را از حقیقت دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ متولی حوزه علمیه مروی گفت: پیروی از هوای نفس انسان را از حقیقت دور می‌کند زیرا پیروی از آن سبب می‌شود که حق را به فراموشی سپرده و در این صورت آخرت خود را نیز از دست می‌دهد.
گرکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله احمد محسنی گرکانی متولی حوزه علمیه مروی ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث درس اخلاق که در حوزه علمیه مروی برگزار شد با اشاره به اینکه بحث اخلاق یک بحث ارزشی و مفید است اظهار داشت: در رابطه با موضوع اخلاق که در جامعه ما فراموش شده و کوتاهی‌های زیادی در آن صورت گرفته است باید تمرکز و توجه بیشتری صورت گیرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه اخلاق به سه بخش نظری، تطبیقی و عملی تقسیم می‌شود یادآور شد: مهم‌ترین بخشی که باید به آن توجه شود اخلاق عملی است که رویکرد جوانان باید بیشتر به سوی این بخش باشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: رسول گرامی اسلام نیز می‌فرمایند: "درباره امت خود از سه چیز می‌ترسم؛ حکم غلط دادن، لغزش عالم و پیروی از هوای نفس". وقتی لغزشی در عالمی پیدا شود به بقیه جامعه نیز سرایت می‌کند از این رو باید سعی کرد اخلاق عملی را رشد داد.

 

آیت الله گرکانی با اشاره به سخن امام علی(ع) در نهج البلاغه تاکید کرد: آن حضرت نیز در نهج البلاغه می‌فرمایند: "آنچه مرا نگران می‌کند طلب آرزو‌های طولانی و پیروی از هوای نفسانی است". هرکس آرزوهای طولانی داشته باشد آثار منفی در انتظار او خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: پیروی از هوای نفس انسان را از حقیقت دور می‌کند زیرا پیروی آن سبب می‌شود که حق را به فراموشی سپرده و در این صورت آخرت خود را نیز از دست می‌دهید.

 

متولی حوزه علمیه مروی با بیان اینکه باید با صفاتی که موجب سلب سعادت انسان می‌شود مبارزه کرد، اظهار داشت: باید به علم اخلاق توجه کرد چون به دنیا و آخرت مربوط است، بدین منظور هدف علم اخلاق پرورش یک انسان سالم و مفید است تا هم دنیا و هم آخرت را بتواند به دست آورد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه کسانی که اسیر شهوات نفسانی هستند بسیار گرفتار می‌باشند، تاکید کرد: برای اینگونه افراد تنها خداوند است که می‌تواند کاری انجام دهد پس باید اینجور افراد به درگاه حق تعالی رفته و از او تفضل بخواهند.

 

وی در پایان گفت: ما باید یاد بگیریم در مقابل بدی دشمنان جبهه نگیریم و با خوبی با آنها برخورد کنیم، پیامبر اسلام(ص) به همین دلیل در ابتدا تبلیغ دین اخلاق را معرفی می‌کند چون تاثیرگذار است و امروزه شاهد آن هستیم که شعاع آن تمام دنیا را فراکرفته است./9591/202/ب1

ارسال نظرات