۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۲۴۷۴۷
هم‌زمان با ایام البیض؛

220 روحانی مبلغ به مساجد میزبان اعتکاف در خراسان شمالی اعزام می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، 220 روحانی مبلغ و مبلغه به مساجد میزبان معتکفان در این استان اعزام می‌شوند.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرارسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان برای شرکت در این آیین معنوی در استان از بیست و یکم فروردین‌ آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

 

وی با بیان اینکه ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اعتکاف در خراسان شمالی هم به صورت حضوری و هم اینترنتی انجام می‌شود، افزود: در مساجد روستایی میزبان اعتکاف، متقاضیان شرکت در این مراسم می‌توانند با حضور در مساجد اقدام به ثبت‌نام در این آیین کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه ثبت‌نام اینترنتی اعتکاف نیز با مراجعه به وب‌سایت تبیان خراسان شمالی به آدرس http://www.tebyan-boj.ir/ صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در این وب‌سایت سامانه‌ای به نام اعتکاف وجود دارد که متقاضیان با ورود به آن می‌توانند پس از اطلاع از ظرفیت مساجد، نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه هزینه شرکت در آیین معنوی اعتکاف در شهرستان بجنورد برای هر نفر 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این هزینه در تعدادی از شهرستان‌های خراسان شمالی کمتر از این میزان است به‌گونه‌ای که در برخی شهرستان‌ها به 22 هزار تومان نیز تقلیل یافته است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این مبلغ دریافتی به همراه کمک‌های خیران و اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی نهاد تبلیغات اسلامی برای ارائه خدمات تغذیه‌ای افطار و سحری به معتکفان هزینه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه امسال آیین معنوی اعتکاف در 150 مسجد شهری و روستایی خراسان شمالی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی با همکاری نهاد تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط با مساجد برنامه‌های مختلفی ازجمله فرستادن روحانی مبلغ، اجرای برنامه‌های قرآنی، برگزاری گفتمان‌های دینی، برپایی حلقه‌های صالحین، مسابقات فرهنگی، تلاوت روزانه سوره یس بعد از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر، اصلاح قرائت نماز، هماهنگی با قاریان و مرتلین حاضر در مراسم به‌ منظور تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن کریم و اعمال ام داوود برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برای هدایت و مدیریت برنامه‌های فرهنگی و معنوی اعتکاف 220 روحانی مبلغ و بانوی مبلغه به مساجد میزبان اعتکاف بخش برادران و خواهران فرستاده می‌شوند که از این تعداد 140 نفر روحانی مبلغ و 80 نفر نیز بانوی مبلغه هستند.

 

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: این روحانیان مبلغه و مبلغات از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی استان به مساجد میزبان معتکفان برادر و خواهر در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی فرستاده می‌شوند.

 

وی اضافه کرد: همچنین امسال هم‌زمان با ایام البیض و موعد اعتکاف، بیش از 150 امام جماعت مساجد نیز نمازهای سه‌گانه صبح، ظهر و عصر معتکفان را امامت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری اینکه پارسال بیش از 10 هزار نفر در استان در آیین اعتکاف شرکت کردند که 75 درصد آن‌ها را بانوان تشکیل داده بودند، افزود: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین هم‌زمان نبودن موعد اعتکاف با فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، جمعیتی بیش از سال گذشته که بیشتر آن‌ها جوانان و بانوان هستند در آیین معنوی اعتکاف در استان شرکت کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در مورد اعتکاف دانشجویی در استان نیز گفت: امسال نیز همانند سال گذشته به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا کلاس‌های درس دانشجویان معتکف تعطیل نشده و کلاس‌های درس در مساجد ویژه اعتکاف دانشجویی نیز دایر شود.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات