۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۳۲۴۵۳۱
استاد حوزه علمیه قم:

زیارت جامعه کبیره منشور امام شناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که توحید، معرفت و اسلام‌شناسی از مهم‌ترین درس‌های زیارت جامعه کبیره برای امت اسلامی است، گفت: این زیارت‌نامه منشور کامل امام شناسی است.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم بعدازظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این‌که دشمنان در طول تاریخ با فعالیت‌های تبلیغاتی و از بین بردن اسناد و شواهد تاریخی اقدام به از بین بردن آثار موجود از ائمه(ع) کرده‌اند تا چهره اسلام واقعی از امت اسلامی پنهان بماند، گفت: یکی از این فعالیت‌ها ایجاد شبهه در خصوص منابع موجود و منسوب به ائمه(ع) است که چون چهره واقعی دشمنان را برملا کرده آن‌ها شیعیان و مسلمان واقعی را نسبت به این منابع بدبین کرده‌اند.

 

وی افزود: یکی از این منابع، زیارت جامعه کبیره است که منسوب به امام هادی(ع) بوده و منشور کامل امام شناسی و شناخت اسلام واقعی است به همین دلیل دشمن سعی کرده بگوید این زیارت‌نامه از این امام همام نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که این زیارت‌نامه درس کامل امام شناسی برای امت اسلامی است، تصریح کرد: معارف بلند توحیدی و معرفتی که در این زیارت‌نامه وجود دارد نشان می‌دهد که این زیارت‌نامه جز از ناحیه امام معصوم(ع) نمی‌توانسته صادر شود.

 

وی با تأکید بر این‌که امام هادی(ع) دوران پرتنش و پرالتهابی را در دوران زندگی خود تجربه کردند، ادامه داد: ایشان به‌شدت تحت مراقبت خلفای عباسی بودند ولی سعی کردند با تعلیم علوم اسلامی به شیعیان به هر طریق ممکن اسلام و نظام اسلامی را تقویت کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام هادی(ع) از طریق نظام وکالت سعی کردند ارتباطی قوی با شیعیان داشته و آن‌ها را هدایت کنند.

 

حجت‌الاسلام مؤمنی درباره سندیت زیارت جامعه کبیره گفت: موسی بن عبدالله نخعی این زیارت را از امام هادی(ع) نقل کرده و فرازهای این زیارت نشان می‌دهد که چه محتوای بلندی در آن قرار دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره اتهاماتی که به شیعه مبنی بر غلو بودن این زیارت می‌زنند گفت: غلو به این معنی است که انسان کسی را از آن شخصیت و موقعیتی که دارد، پا را فراتر بگذارد و او را بالاتر معرفی کند؛ درحالی‌که زیارت جامعه کبیره نه‌تنها در منابع شیعه بلکه در منابع تاریخی اهل سنت هم دارای سندیت تاریخی است./968/پ202/ی

ارسال نظرات