۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۲۴۴۹۵
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه:

اعتکاف بهترین فرصت برای خودسازی و ایجاد طراوت معنوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام غلامی اراکی با بیان اینکه سنت حسنه اعتکاف در کشور اسلامی ایران نهادینه شده است، این ایام را بهترین فرصت برای خودسازی و زمینه ایجاد طراوت خواند و از مسؤولان خواست که برای حضور جوانان در مساجد امکانات مناسبی را فراهم کنند.‌
اعتکاف

حجت الاسلام نجف علی غلامی اراکی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ایام ماه مبارک رجب ماه بندگی و ماه اعتکاف و دعاست، ابراز کرد: یکی از سنت هایی که در این چند سال در کشور ما و به ویژه در میان نسل جوان شکل گرفته و به فضل الهی استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است بحث اعتکاف و معتکف شدن در مساجد است،این امر یک سنت نبوی است و حضرت رسول هم این سنت را انجام می دادند، در کشور ما هم این سنت نهادینه شده و جای خودش را باز کرده است.

 

وی ادامه داد: در سه روزی که معتکف در مساجد است و به اعتکاف می پردازد خودش را از دنیای مادی رها می کند و در معنویت سیروسلوک و عرفان و شهود قرار می گیرد بر همین اساس بهترین فرصت برای خودسازی و زمینه ایجاد طراوت معنوی است.

 

حجت الاسلام غلامی اراکی با بیان اینکه مسأله اعتکاف یک مسئله جدیدی است که قبلا وجود نداشت، تصریح کرد: این مسأله در چند سال اخیر در حال اجرا است به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند اعتکاف از رویش های معنوی انقلاب اسلامی است، در زمان گذشته اصلا چنین مسأله ای مطرح نبود بخصوص اعتکاف جوانان که اصلا وجود نداشته است.

 

وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی و به برکت انفاس قدسیه حضرت امام(ره) و خون شهدا این مسأله ایجاد شد و این فضای معنوی و این بستر کامل در حقیقت برای کسب معنویت فراهم شد که مشاهده می شود اکثر معتکفان جوانان و نوجوانان هستند که با اشتیاق کامل و با حضور قلب کامل در مساجد حضور پیدا می کنند و با استقبال خیره کننده و بی نظیری این مسأله را دنبال می کنند.

 

 

حجت الاسلام غلامی اراکی افزود: این به دلیل این است که قلب جوانان ما قلب پاکی است وجود آنها وجود معنوی است و این ما هستیم و این مسئولان فرهنگی هستند که اگر بتوانند شرایط و فضای مناسب را برای جوانان فراهم کنند خود افراد مشتاق هستند که از این فضای معنوی استفاده کنند.

 

وی گفت: طبیعی است که با توجه به سیر استقبال کنندگان اعتکاف مسئولان فرهنگی و مساجد و ارگان‏های مربوطه باید این مسأله را بیشتر مورد توجه قرار بدهند کمک کنند فضای مساجد برای این مسئله آماده شود و امکاناتی مادی که برای برگزاری این مراسم ها نیاز هست را  فراهم کنند.

 

حجت الاسلام غلامی اراکی با بیان اینکه در حقیقت معتکف در این سه روز باید روزه بدارد و حق خروج از مسجد را ندارد، اظهار داشت: طبیعی است که این فضا و این روزه داری مستلزم یکسری امکاناتی است که باید فراهم شود که البته کمک های مردمی هم هست ولی در کنار این کمک های مردمی کمک های دولتی هم باید به گونه ای باشد که این مسأله به بهترین نحو و با کمترین مشکل انجام شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه یک مسئله ای که در دنیای مدرن امروز حاکم است بحث رسانه است، ابراز کرد: متأسفانه وجود رسانه های مختلف ارتباط های مختلف ممکن است که در ظاهر یکسری ارتباط های معنوی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: صرف وقت های مردم در فضاهای مجازی اینترنت شبکه های مجازی به صورت عادی و طبیعی یکسری مسائل معنوی را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

حجت الاسلام غلامی اراکی بیان کرد: زمینه های معنوی که در طول سال ایجاد می شود بسیار فرصت خوبی است که ما از این فضای خاص و از زندگی عادی خارج شویم.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه افزود: ماه رجب، رمضان، محرم و مناسبت های مذهبی، ولادت‌های ائمه و شهادت های امامان معصوم می تواند ما را از روزمره گی و فاصله ای که از معنویت گرفتیم نجات دهند و ورود پیدا کنیم به عرصه و ساحت معنوی و استفاده از فرصت هایی که خداوند متعال ایجاد کرده است.

 

وی در پایان گفت: ما در ماه رجب هستیم ایام اعتکاف در راه است، آنهایی که اعتکاف کردند و آنهایی که اعتکاف نکردند می توانند از فضای معنوی ماه رجب استفاده کنند، اذکار و ادعیه هایی که در کتب ادعیه وجود دارد در ماه رجب بسیار تأثیرگذار است ماه رجب و بعد ماه شعبان و در نهایت ماه رمضان فرصت های بسیار خوبی است که ما برای افزایش معنویت خود استفاده کنیم و از فضای روزمره گی حاکم بیرون برویم./875/ت302/ی

ارسال نظرات