۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۳۲۴۳۷۶
حجت الاسلام عالی:

اسمای ائمه بر مبنای مأموریت ایشان است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی امام هادی(ع)، انتخاب اسماء ائمه معصومین را بر مبنای مأموریت ایشان دانست و گفت: حفظ ولایت و تشیع، گسترش علمی فرهنگی و گسترش جغرافیایی تشیع، سه مأموریت مهم معصومین بوده است.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی، شب گذشته در مراسم سوگواری شهادت امام هادی(ع) در حوزه مقاومت بسیج  امام علی النقی(ع) اصفهان، با بیان این‌که اسماء معصومین برمبنای شخصیت و ماموریت آنهاست، گفت: اسمای الهی در جوشن کبیر نیز چنین است که هر اسم به کمالی اشاره دارد.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: ابوالقاسم بودن پیامبر اکرم(ص) از این روست که ایشان امام علی(ع) که قاسم جهنم و بهشت را بزرگ کرده است و حق پدری بر ایشان دارد و بنابر روایتی تقسیم کننده رحمت و عنایت و لطف خداوند در بین بندگان پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است، مشهورترین لقب امام علی نقی(ع) نیز هادی است، صفات در بین اهل بیت(ع) به صورت یکسان است اما در برخی به صورت بارزتر و بنابر مأموریت آنها پدید می‌آید، در حقیقت مظهر هدایت خاص خدا امام هادی(ع) هستند، ایشان منشأ هدایت معنوی و هدایت های مادی است.

 

حجت الاسلام عالی مظهر هر هدایتی را امام هادی(ع) دانست و تصریح کرد: در زمان زندگی امام هادی اکثریت ایران اهل سنت بودند، در اصفهان شخصی بنام عبدالرحمن اصفهانی که سابقا سنی بود و بعدا از چهره‌های نامی اصفهان شد علت شیعه شدن خود را عظمت شخصیت و بزرگی امام هادی معرفی می کند و نقلهای شیعه شدن و هدایت شدن وی بسیاری را در اصفهان شیعه کرد، در حقیقت امام هادی(ع) با هدایت کردن یک نفر سبب هدایت افراد بسیاری شدند و این نشان دهنده عظمت و بزرگی و هادی بودن ایشان است.

 

وی با بیان این‌که اهل بیت(ع) مدیون و شرمنده کسی نمی شوند اظهار کرد: اگر قدمی برای اهل بیت برداریم چندب رابر به ما بازپس خواهند داد، در شب ها و روزهای میلاد و شهادت معصومین امام زمان(ع) هم شاد و یا غمگین هستند، به طور مسلم امام زمان(ع) در شب شهادت غمگین هستند و خداوند عنایتی خاص به کسانی که با ایشان در عزای این شب همرنگ می شوند عطا می‌کند، علامه امینی توصیه می‌کردند انسان باید نسبت به اهل بیت که خان کرم هستند پر‌رو باشد و زیاد بگیرد.

 

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا غیبت امام زمان(ع) در یک دوره 250 ساله اهل بیت(ع) سه دوره مأموریت داشتند، دوره اول از زمان امام علی(ع) تا امام حسین(ع) بود که در این ماموریت حضرت زهرا(س) جلودار بودند و مأموریت ایشان حفظ ولایت و اصل دین بود، با شهادت امام حسین(ع) نور خدا و اصل شیعه حفظ شد، امام حسین کاری کردند که دین اسلام و تشیع برای همیشه حفظ شد و هر آنچه ما از دین داریم به برکت خون امام حسین(ع) است.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به لزوم نشر تعالیم و فرهنگ مکتب تشیع، عنوان کرد: از زمان امام سجاد(ع) تا امام رضا(ع) مأموریت اهل بیت گسترش فرهنگی و علمی معصومین و مکتب شیعه بود که با برگزاری کلاس‌ها و دروس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) این هدف مهم به خوبی انجام شد، امام رضا(ع)، امام هادی(ع)، امام جواد(ع) و امام عسگری(ع) مأموریت گسترش شیعه از نظر جغرافیایی را داشتند، امام رضا با ولایت عهدی و آزادی که در این راستا داشتند در این زمینه بسیار خوب عمل کردند و به قدری محبوبیت و شهرت پیدا کردند که به امامان پس از ایشان ابن الرضا می گفتند، علت شهادت ایشان توسط مأمون نیز همین محبوبیت ایشان بود.

 

حجت الاسلام عالی در ادامه اظهار کرد: امامان پس از امام رضا(ع) در انجام مأموریت خود بسیار محدود و تحت فشار بودند، امام هادی 33 سال امامت کردند که هم زمان بود با 6 خلیفه که پنج تن آنها سفاک و دشمن بسیار سرسخت شیعه و اهل بیت بودند و فقط یکی از آنها که 6 ماه خلیفه بود توانست قدری دست امام را باز گذاشته تا ایشان به اهداف خود در مأموریت الهی که برعهده داشتند برسند.

 

وی ادامه داد: امام هادی و امام عسکری را در محله عسکر در سامرا جای دادند و بشدت تحت نظر و فشار قرار داشتند، متوکل عباسی که از پست ترین خلفای بنی امیه و بنی بود هم دوره با امام هادی بود، متوکل فقط اگر احساس می‌کرد ممکن است کسی شیعه باشد وی را به هر بهانه ای می‌کشت، حتی اگر علما و بزرگان اهل سنت حدیثی می گفتند که ذره ای به سود شیعه بود به شدت با آنها برخورد می‌کرد، متوکل بارها قبر مطهر امام حسین(ع) را تخریب کرد و با تمام توان امام هادی(ع) را تحت فشار و مراقبت قرار داده بود، امام هادی تنها در دوران مستنصر فرزند متوکل عباسی که شیعه بود آزادی داشتند و در باقی دوران امامتشان به شدت تحت فشار و مراقبت بودند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان این‌که بیشترین گسترش جغرافیایی تشیع در زمان امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) توسط نائبان و وکلای ایشان صورت گرفت، تصریح کرد: زیارت غدیریه که از اعمال روز غدیر است، از یادگارهای ویژه امام هادی است که لازم است به آن توجه ویژه شود، آیات و روایات و استنادات تاریخی ولایت امیرمومنان و اثبات حقانیت ولایت ایشان و روز غدیر در این روایت وجود دارد، همچنین بالاترین متن امام شناسی برای شیعه در زیارت جامعه کبیره است که امام هادی(ع) برای شیعیان بجا گذاشتند،امام زمان به پدر علامه مجلسی فرمودند زیارت جامعه کبیره بهترین نعمتی است که برای شیعیان وجود دارد و خوب زیارتی است.

 

حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت بیش از 70 سال هرروز در حرم ائمه زیارت عاشورا نماز جعفر طیار و زیارت جامعه کبیره می‌خواندند، از زیارات نباید غافل بشویم و دوربمانیم، زمانی می‌رسد که توان گفتن یک لا اله الا الله راهم نداریم، بنابر تعبیر رهبر انقلاب مرگ مانند مسیری است که در کف آن پراز جواهر و گوهر است و در پایان آن ما که مانند سواری این مسیر را به پایان رسانده ایم حسرت نداشته هایمان را می‌خوریم، زیارت جامعه کبیره انسان را از نظر ولایی رشد می‌دهد، رشد پیدا کردن به کنج عزلت نشینی و خود درمانی روحی نیست، تزکیه و پاک کردن کار خداست که از سوی اهل بیت (ع) انجام می‌شود و ارتباط ما با آنها وظیفه ما در راه دستیابی به تزکیه است، تسلیم اهل بیت بودن وظیفه اصلی  ما است که موجب پاک شدن گناهان ما می شود./1304/202/ب1

ارسال نظرات