۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۲۴۲۵۷
عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی طلاب کشور:

تعریف هنر انقلاب مستلزم فهم درست معنای انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی طلاب سراسر کشور با بیان این که انقلاب باید به زبان هنر ایجاد شود، گفت: اصل انقلاب از ضروریات همیشگی است که تمامی افراد جامعه به آن احتیاج دارد، زیرا اصل تکامل و رشد و سعادت انسان در گروه آن است، و از طرفی گویاترین زبان‌ها در ایجاد اندیشه‌ها و حرکت‌ها زبان هنر است.
هنر انقلاب اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناست فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی که همزمان با سال‌روز شهادت سید شهیدان اهل قم است، گفتگویی ترتیب دادیم با هنرمندان متعهد قمی که در سر شور انقلاب دارند. در این گفت‌وگو پای صحبت سید علی موسوی قافله‌باشی نشسته‌ایم.قافله‌باشی متولد قم است و از سال 1378 فعالیت‌های هنریش را آغاز کرده‌است. وی دیپلم نقاشی و تحصیلات حوزوی دارد و عضو هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی طلاب سراسر کشور است.


در اسم و قلم، قافله‌باشی را می‌توان در نمایشگاه‌های متعدد جمعی و فردی دید. هنر وی مورد پسند هیأت داوران جشنواره مختلفی قرارگرفته است، از جمله جشنواره هنر آسمانی که در سه دوره آن برگزیده بخش طراحی و نقاشی بوده‌است، همچنین عنوان نفر اول بخش طراحی و دوم نقاشی جشنواره تجسمی اشراق نصیب این هنرمند شده‌است.


تعریف شما از هنر انقلاب چیست؟
تعریف هنر انقلاب مستلزم فهم درست معنای انقلاب است، گویا انقلاب بازگشت و تبدیل و تبدل درونی از منظر آیات باشد. حال این تبدیل و تبدل و تحول گاهی به سمت خیر و نیکی‌ها است و گاهی به عکس در جهت شر و بدی‌ها که در قرآن کریم نیز نمونه‌هایی دارد. این بازگشت و تغییر درون فرد واقع می‌شود و گاهی درون اجتماع. از بارزترین نمونه‌های انقلاب درونی که در قرآن کریم ذکر شده، آیه 125 سوره مبارکه اعراف است؛ آنجا که سحره فرعون که به موسی ایمان آورده‌اند در جواب تهدید فرعون به سخت‌ترین شکنجه‌ها، می‌گویند «انا الی ربنا منقلبون» (اعراف 125). انقلاب امری است که افرادی که تا لحظه‌ای قبل چشم به حسودهای دنیوی فرعون داشتند را مبدل می‌کند به انسان‌هایی که سخت‌ترین عذاب‌ها و مرگ‌ها نیز آنها را از جبهه موسی پس نمی‌کشد.


با توجه به این مقدمه می‌توان هنر انقلاب را هنری دانست که موجبات تعالی و رشد و کمال و در نتیجه سعادت دنیوی و اخروی افراد و جوامع انسانی را فراهم کند.


آیا هنر انقلاب را ژانر مستقلی از دیگر ژانرها می‌دانید؟

بله. با توجه به تعریف ارائه شده از هنر انقلاب، این قسم از هنر چه در محتوی و چه در قالب و ساختار محدوده‌ای متمایز از دیگر سبک‌ها و انواع هنر خواهد داشت، لکن به جهت عدم قوت در پشتیبانی علمی و نظری همت چندانی در زمینه‌ی تبیین و تنظیم این قسم از هنر به عنوان یک سبک خاص هنری گماشته نشده‌است. لذا تصور دقیقی از آن در ذهن‌ها شکل نمی‌گیرد. البته زحمات بسیاری کشیده شده‌است لکن تلاشی افزون‌تر از آنچه تاکنون انجام گرفته مورد نیاز است.


آیا جامعه امروز ما به هنر انقلاب نیازمنداست؟
بله قطعا. اصل انقلاب از ضروریات همیشگی است که تمامی افراد جامعه و همین‌طور جامعه بماهو جامعه به آن احتیاج دارد، زیرا اصل تکامل و رشد و سعادت انسان در گروه آن است، و از طرفی گویاترین زبان‌ها در ایجاد اندیشه‌ها و حرکت‌ها زبان هنر است. از سوی دیگر جبهه مقابل به خوبی این ابزار را در دست داشته و از آن بهره می‌برد، ایجاد و ترویج گسترش این ضرورت بسیار مهم و چشم‌پوشی از آن ابزار امری است قریب به محال.


چگونه می‌توان به جذب مخاطب حداکثری در قالب هنر انقلاب پرداخت؟
یکی از مهمترین کارهایی که در این زمینه به نظر می‌رسد باید انجام شود این است که حرکت‌های پراکنده و مقطعی و خودجوشی که در گوشه و کنار جهان مقاومت و حتی گسترده‌تر از آن انجام می‌شود را به یک حرکت جمعی و هدف‌دار و هدایت شده تبدیل نمود. وقتی اتفاقات جزئی و متفرقه به یک حرکت عظیم گروهی هنری تبدیل شد لاجرم تبدیل به یک حرکت اجتماعی در همه زمینه‌ها خواهد شد خصوصا در میان جوامع امروزه بشری که گرایش به این معانی و مفاهیم شدت بسیاری گرفته‌است./843/102/ب2


منبع: حوزه هنری استان قم

ارسال نظرات