۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۰۱۵

اقتصاد مقاومتی در چالش فعالیت زودهنگام انتخاباتی

خبرگزاری رسا ـ نامگذاری سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری پیام‌های فراوانی را در خود دارد، نگاهی کوتاه به عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در پیشبرد اقتصاد مقاومتی به خوبی می‌تواند این نکته را روشن کند.
انتخابات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، نامگذاری سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری پیام‌های فراوانی را در خود دارد که شاید پرداختن به تمام اینها در فضای کم این گزارش نگنجد، اما نگاهی کوتاه به عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در پیشبرد اقتصاد مقاومتی به خوبی می‌تواند این نکته را روشن کند که کارهای فراوانی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی روی زمین مانده که باید به سرانجام برسد.

 

واقعیت این است که دشمن با تشخیص معایب اقتصادی کشور تمام تلاش خود را برای وارد آوردن ضربه به کشور از این ناحیه مصروف کرده و البته به توفیقاتی نیز دست یافته است که از آن جمله می‌توان به مسائل مرتبط با تحریم‌ها اشاره کرد. از همین‌رو بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی با مطرح کردن اقتصاد مقاومتی خواستار جهت‌گیری جدید در حوزه اقتصاد شدند.

شاید کم‌کاری‌های دستگاه‌های اجرایی در این خصوص بود که در نهایت رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کردند و طبیعی است که انتظار هم بر این است که فضای کشور در راستای حل مشکلات اقتصادی منحصر شود. در این میان آنچه بیش از هر چیزی برای چنین کاری ضروری است، تثبیت فضای آرامش بر کشور، به خصوص در سال‌جاری برای مقابله با رکود است و در این میان هرچه که این مسیر را منحرف کند، مذموم و غیرقابل پذیرش است.

 

با این حال به نظر می‌رسد که با نقش‌آفرینی برخی از رسانه‌ها در فضای رسانه‌ای کشور شاهد نوعی آغاز زودهنگام فعالیت‌های انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هستیم که این رویه با رصد مطالب منتشر شده درباره این قبیل اخبار در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها   کاملاً قابل مشاهده است.

 

رهبری درباره فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی چه می‌گویند

صرف‌‌نظر از پشت پرده اهدافی که در قبال این جریان‌آفرینی روشن است، موضع نظام درباره فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی کاملاً روشن و غیرقابل کتمان است. رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی در اواخر مهرماه 91 توصیه‌هایی درباره فعالیت‌های انتخاباتی بیان داشتند. از جمله توصیه‌های معظم‌له درباره زمان ورود به انتخابات بود. ایشان در حالی‌که تا انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 92 حدود هشت ماه بیشتر باقی نمانده بود، با اشاره به فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی فرمودند: «انتخابات نزدیک نیست، ولی برخی از همین حالا وارد این عرصه می‌شوند که اصلاً این مسئله را تأیید نمی‌کنم؛ زیرا هر چیز باید در جای خود و وقت خود انجام شود. این فعالیت‌های زودهنگام انتخابات موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود

 

این جمله‌ کلیدی نشان‌دهنده این است که ورود زودهنگام به مسئله انتخابات باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود که تنها در این محیط قادر به رشد هستند. چالش‌هایی که می‌تواند فضای سیاسی- اجتماعی جامعه را ملتهب کند و آثار سوئی به همراه داشته باشد.

این آثار سوء به خصوص در سالی که قرار است به مشکلات اقتصادی جامعه پرداخته شود، می‌تواند خود را بیشتر از سایر مواقع نشان دهد.

 

البته تبیین راهبرد و اعلام برنامه برای هر انتخابات و از سوی هر گروه سیاسی رسمی و قانونی، امری بی‌اشکال و حتی سودمند است، اما مشروط بر آنکه در زمان مناسب و به هنگام باشد و بدیهی است انتخاباتی کردن زودهنگام فضای کشور امر نادرستی محسوب می‌شود. با این حال نگاهی به فضای سیاسی داخل کشور شتابزدگی برای تصاحب یا تثبیت پست ریاست جمهوری در سال 96 کاملاً مشهود است و آنچه که از ورود زودهنگام گروه‌های سیاسی به انتخابات و رفتارهای شتاب‌زده آنها به ذهن متبادر می‌شود چیزی جز سیاسی‌کاری، تبلیغ پنهان و زمینه‌سازی برای رسیدن به هدف‌های خاص نیست. اکنون در شرایطی قرار داریم که جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت، همدلی و آرامش است، بنابراین طبیعی است که فعالیت زودرس یا تبلیغات زودهنگام انتخاباتی باعث می‌شود یکپارچگی جامعه و مردم در زمانی که هیچ ضرورتی وجود ندارد آسیب ببیند. این یکپارچگی برای تثبیت فعالیت‌های کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی غیرقابل چشم‌پوشی است، چراکه در این صورت اولویت اصلی که همان اقتصاد است، می‌تواند پوشیده بماند.

 

زمینه‌سازی برای غفلت مسئولان

فعالیت زود هنگام انتخاباتی معایب فراوانی دارد که باید به برخی از آنها به صورت مختصر پرداخت. روند زودهنگام به عرصه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی موجب می‌شود تا برخی از مسئولان از بسیاری از وظایف خود غافل شوند و انرژی و توانی که باید صرف انجام کارهای اساسی در کشور شود، صرف رقابت‌های انتخاباتی شده و دستگاه‌ها و مسئولان از کارهای اصلی خود باز بمانند. این مسئله باعث می‌شود بسیاری از مسائل مهم در پیچ‌و‌خم‌های انتخابات به دست فراموشی سپرده شود و فرعیات را جایگزین اصلیات کند.

 

این مسئله زمانی بیش از پیش اهمیت می‌یابد که توان اقتصادی مسئولان صرف پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی شود، در غیر این صورت حتی احتمال این خطر وجود دارد که برخی از منابع

دستگاه‌ها هرچند به صورت جزئی و غیرقانونی به سمت برخی فعالیت‌های انتخاباتی کشیده شود. این مسئله به خصوص در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده می‌تواند به شدت خطر‌آفرین شود، به عنوان مثال اگر افرادی از مسئولان نزدیک یا مرتبط به هر جریان یا گروه سیاسی به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند، هم خودشان، هم سازمان‌شان و نیز دوستان‌شان که دارای مشاغلی هستند، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمی‌مانند و در این عرصه فعالیت خواهند کرد.

 

همچنین فعالیت‌های زودهنگام اقتصادی در بعد خارجی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به این جمع‌بندی برساند که هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در کشور به هیچ عنوان صلاح نیست و عملاً تمام فعالیت‌های ممکن به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول می‌شود که این مسئله نیز چیزی جز خسارت محض برای کشور به خصوص در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیست.

 

انحراف افکار عمومی برای هیچ

برخی از التهاب‌هایی که برای یک انتخابات به وجود می‌آید طبیعی است، اما باید در موقع و هنگام خود باشد. ایجاد شکاف و مجادله بین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی موجبات سوء‌استفاده دشمنان انقلاب را فراهم خواهد کرد تا رقابت‌های سالم را به تهاجم گروه‌ها به یکدیگر تبدیل ‌کنند و اگر دلسرد کردن مردم و ناامیدی و تحریک و تخریب دیگران باشد، شیطنت‌های دشمن افزایش می‌یابد.

 

انتخابات به صورت طبیعی سلسله التهاب‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند که اظهارنظرهای مختلف و متنوع نیز آرامش را از جامعه سلب می‌کند. تبلیغات انتخاباتی زودهنگام باعث دلسردی مردم و امیدواری دشمن به التهاب‌ها می‌شود؛ بنابراین باید از ورود زودهنگام پرهیز کرد. ورود به حوزه مباحث التهاب‌آفرین می‌تواند سبب شود برخی گروه‌های معارض سیاسی توان خود را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران بسیج کنند.


همچنین ورود زودهنگام به عرصه انتخابات آسیب به منافع مردم، کشور و نظام است و شرایطی را به وجود می‌آورد که افراد را از کار و تلاش برای پیشبرد اهداف کشور باز می‌دارد و افکار عمومی را نیز از اولویت‌ها و منافع ملی منحرف می‌کند، در حالی که افکار عمومی باید به موقع متوجه انتخابات شود.

 

جنجال‌های بی‌سرانجام برای یک کشور

جنجال این چند روزه بر سر سخنرانی‌های یک فعال سیاسی و به وجود آوردن این فضای عجیب و غریب که این سخنرانی‌ها از هم‌اکنون برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد، اشتباهی است که حتی می‌توان با دیده منفی نیز به آن نگاه کرد. صرف‌نظر از اینکه سخنرانی مذکور و این دیدارها با چه هدفی انجام شود، این نوع پوشش خبری هدفی جز به وجود آوردن فضای انتخاباتی را در ذهن تداعی نمی‌کند.

 

شاید بد نباشد که جناح‌های سیاسی کشور به جای التهاب‌آفرینی در جامعه، زمینه را برای خدمت صادقانه دستگاه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کنند./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان 

ارسال نظرات