۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۳۲۴۰۱۲

ارتقای کیفیت تولید و تکیه به خرید داخلی

خبرگزاری رسا ـ اصلاح الگوی مصرف، عدم همکاری با توطئه‌های دشمن و رصد تبلیغات دشمن، نقش مردم در تولید علم با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان همه می‌توانند از راهکارهایی برای توسعه اقتصاد مقاومتی واقع شوند که نقش مردم در عملیاتی کردنشان بسیار پررنگ و محوری است.
توليد ملي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اصلاح الگوی مصرف، توجه به مصرف تولیدات ملی، اهتمام به مقوله ‌مالیات، مدیریت نقدینگی و سرمایه‌گذاری، بهره‌وری در کار، مطالبه‌گری، مشارکت در تولید بیشتر، عدم همکاری با توطئه‌های دشمن و رصد تبلیغات دشمن، نقش مردم در تولید علم با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان همه می‌توانند از راهکارهایی برای توسعه اقتصاد مقاومتی واقع شوند که نقش مردم در عملیاتی کردنشان بسیار پررنگ و محوری است.

  

از این استاد علم اقتصاد سؤال می‌کنم: «سرازیر کردن وام‌های بانکی به سوی بخش تولیدی تا چه حد می‌تواند به توسعه اقتصاد مقاومتی بینجامد؟» وی پاسخ می‌دهد: «تا زمانی که تولید سود‌آور نباشد و شما از بازار فروش مطمئن نیستید، وام نمی‌تواند کمک چندانی کند. متاسفانه در حال حاضر بازار فروش کالای داخلی به دلیل کیفیت پایین محصولات آن‌طور که انتظار می‌رود، مورد توجه نیست. وام شاید به صورت مقطعی اشتیاقی ایجاد کند، ولی اولا باید تقاضای کالای داخلی را با متمایل کردن سلیقه مردم به سوی خرید داخلی رونق داد و سپس کوشید تا کالای باکیفیت تولید کرد. تنها در این صورت است که وام‌های کم‌بهره به تولید‌کنندگان نجات‌بخش ظاهر شده، سرمایه‌گذاری داخلی رونق گرفته و چرخ تولید مولد خواهد شد

 

وی گله‌مندانه ادامه می‌دهد: «باید جلو دلالی‌های سکه و مسکن و... گرفته شود. سود‌آوری چنین دلالی‌هایی را پایین بیاورند تا مردم به بخش تولید و به کارگیری سرمایه‌هایشان در این بخش تمایل روزافزون داشته باشند

 

از «طرفدار» استاد اقتصاد سؤال می‌کنم: «آیا برند‌سازی در زمینه کالای داخلی می‌تواند راهگشای رونق اقتصادی و تولید ملی قرار گیرد؟» وی پاسخ می‌دهد: «برند‌سازی وقتی امکان‌پذیر است که در ذهن مردم یک تصویر روشن و قرص و محکمی از کیفیت کالای تولید داخلی شکل گرفته باشد. در واقع باید به روزی برسیم که برند ایرانی در همه جای دنیا یاد‌آور کیفیت مطلوب کالای ایرانی باشد. این مهم نیز طی زمان کوتاه‌مدت یکی، دو ساله امکان‌پذیر نخواهد بود و نیازمند سال‌ها کار و تلاش در این زمینه هستیم. برند‌سازی ایرانی باید به عنوان یک راهکار بلندمدت رونق تولید داخلی در کنار سایر راهکارهای زودبازده مثل ارتقای کیفیت تولید مدنظر قرار گرفته شود

 

شکوفایی کار‌آفرینی با تکیه به اقتصاد مقاومتی

اگر صفحات شکوهمند تاریخ انقلاب اسلامی را ورق بزنیم به صفحات طلایی تولید و خلاقیت در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌رسیم. آن روزها با به‌کارگیری امکانات محدود و تکیه به خود‌باوری، ابتکارات و خلاقیت‌ها کارهایی انجام شد کارستان. برای مثال موفقیت‌های چشمگیری در رابطه با امور فنی مهندسی حاصل شد. در حال حاضر نیز هستند نیروهای معتقد و انقلابی که با التزام به‌رهنمود ها و دستورات‌رهبری در باب ضرورت توسعه اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در باب توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه به دانش داخلی در تلاشند. برای مثال‌قرارگاه‌خاتم‌الانبیا(ص) با بهره‌گیری از ده گروه اجرایی و شرکت‌های تابعه و همکار تا کنون 1836 پروژه در رشته‌های تخصصی نظیر سد و بند، شبکه آبیاری و زهکشی، ابنیه مسکونی و اداری، راه و ابنیه، حفر تونل و سازه‌های زیرزمینی، بندر و سازه‌های دریایی، خدمات مهندسی، تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی، مخازن و تصفیه‌خانه، سازه‌های فلزی، خدمات صنعتی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازه‌ها و شناورها، خطوط انتقال برق، پروژه‌های دفاعی، پروژه‌های معدنی و کشاورزی را به اتمام رسانده و 288 پروژه دیگر در دست اقدام دارد.

 

حمید دهقانان یک صاحب‌نظر در اقتصاد مقاومتی با اشاره به کارنامه بالا در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «استفاده بهینه از منابع و امکانات داخلی،کسب تجربه و دانش فنی به‌منظور افزایش توان عملیاتی، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت همه نیروها به ویژه نیروهای متعهد و متخصص، کمک به مناطق محروم و خدمات‌رسانی به مردم (ساخت مدرسه، حوزه علمیه، مصلی، جاده و راه‌های ارتباطی، مسکن و...) می‌تواند راهگشای بزرگی برای توسعه اقتصاد مقاومتی قرار گیرد

 

وی ادامه می‌دهد: « برای راه‌اندازی و به سرانجام رساندن پروژه‌های بالا تا کنون 2 میلیارد دلار مطالبه داریم، اما باز هم پای کار ایستاده‌ایم. ما همه فرزندان این ملتیم، اگر دشمن تصور می‌کند با فشارهای اقتصادی و شیوه‌های ظالمانه می‌تواند ما را از پیگیری مطالبات مردم مایوس کند، سخت در اشتباه است. در چند سال اخیر و با شدت گرفتن تحریم‌ها واژه جدید اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصادی کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کار‌آفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور 1389 مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کار‌آفرینی معرفی کردند و برای نیاز اساسی کشور به کار‌آفرینی نیز دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش را عنوان فرمودند. بر اساس فرمایشات ایشان اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید دشمنان می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «ارکان اقتصاد مقاومتی عبارتند از: مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف. بر این اساس هر ایرانی مسلمان و وطن‌دوست به‌نوبه خود موظف است که با تکیه بر قدرت و توان بومی و داخلی کشور در جهت دستیابی به مبانی و اهداف اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون‌ریز و برون‌گرا گام بردارد. این خود جهادی دیگر است که باید به دست مردم توانمندمان رقم بخورد.»/998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات