۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۳۲۴۰۰۹

تکیه به اقتصاد و همت خویش رمز سرافرازی امت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسأله بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعه مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعه مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.

 

اقتصاد مقاومتی شامل همه اینها است. می‌شود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ می‌شود به جنگ رکود رفت؛ می‌شود گرانی را مهار کرد؛ می‌شود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ می‌شود فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصت‌ها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

 

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان می‌دهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهایی است در زمینه بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌های مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه ما است. (پیام نوروزی رهبری، نوروز 95)

 

یکی از اهدافی که باید در توسعه اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه‌ای شود و مورد اتفاق همه اقتصاددانان داخلی است، حمایت از تولید داخلی و رشد اقتصاد بدون نفت است.

به نظر می‌رسد رونق در تولیدات کشاورزی و نیز توجه به رشد صنایع دستی دو راهکار تاثیر‌گذار برای این منظورهستند. سال 1290 شمسی سهم اشتغال در بخش کشاورزی 90 درصد بوده و در حال حاضر این سهم به 15 تا 20 درصد رسیده است. لازم به توضیح نیست که ایران به کشور چهار فصل در دنیا شهرت دارد و از پتانسیل‌های بکر و بالایی در عرصه کشاورزی برخوردار است. متاسفانه هر روز شاهد این هستیم که از این پتانسیل‌ها کم و کمتر بهره گرفته می‌شود. معنای اقتصاد مقاومتی حصار کشیدن به دور خود نیست، بلکه بدین معناست که باید به منابع تولید و علم و دانش داخلی متکی باشیم و راهکارهای رسیدن به این مهم را استخراج کنیم. برخی از این راهکارها عبارتند از: توسعه کشاورزی و مردمی کردن اقتصاد، تلاش در جهت کاهش فساد، مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف با استفاده از الگوی قناعت.

 

جایگزین اقتصاد متکی به نفت با اقتصاد مولد

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردمی، اعتقادی و اختیاری است، برخلاف اقتصاد ریاضتی که اجباری، دولتی و دستوری است. اگر چه نقش مردم در تحقق و رشد اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما به نظر می‌رسد تحقق اقتصاد مقاومتی طبق نظر صاحب‌نظران اقتصادی و معتقدین به این مدل بیش از هر چیز در این برهه زمانی نیازمند نوعی هماهنگی و همیاری همه نهادها و مسئولین کشور است.اگر اقتصاددانان را به مثابه بنّا و بنیان‌گذار بسته «اقدام و عمل» در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی بدانیم، این سیاست‌مداران و قوای سه‌گانه کشورند که معمار اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند و باید بسته اقدام و عمل را عملیاتی کنند. بدون شک برای تحقق این مهم نیازمند نوعی وحدت کلمه بین همه نهادهای کشور به‌‌خصوص قوای سه‌گانه‌ایم.

 

دکتر محمدحسین کریم استاد دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن علمی توسعه روستایی ایران ضمن بیان مطالب بالا در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «به نظر می‌رسد اولین اصل مد نظر در توسعه اقتصاد مقاومتی وحدت کلمه، انسجام و برنامه‌ریزی عملی در موضوع اقتصاد مقاومتی بین قوای سه‌گانه کشور باشد. از بهمن 92 که رهبری این مهم را مطرح فرمودند تا به امروز تقریبا 40 کارگاه آموزشی در سطح شورای عالی - اداری استان‌ها و دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم. در این جلسات خیلی از موانع سد راه توسعه اقتصاد مقاومتی مطرح شده که به نظر می‌رسد رفع چهار یا پنج مورد از این موانع باید به صورت ضرب‌الاجلی صورت پذیرد. اساسا نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل از همین رو بوده که موانع رشد و تعالی این مدل اقتصادی هر چه سریع‌تر رفع گردد

 

مهم‌ترین موانع سد راه توسعه اقتصاد مقاومتی

وی در تبیین موانع سد راه تعالی اقتصاد مقاومتی برایمان توضیح می‌دهد: «مردم ما در سال 94 و در کمتر از دو هفته دو بار در صحنه حضوری پرشور را رقم زدند؛ یک بار در راهپیمایی 22 بهمن و یک بار در انتخابات 7 اسفند. بنابراین قدرت و همراهی مردم همواره ثابت شده است. همین مردم هستند که می‌توان روی توانایی‌هایشان حساب کرد و اگر اراده کنند می‌توانند با تکیه بر اصل 44 قانون اساسی اداره بخش‌های مختلف اقتصادی را به دست گرفته و با کوچک کردن بدنه دولت روزهای روشن‌تری را برای چشم‌انداز اقتصادی کشور رقم بزنند. ما در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند این هستیم که کشمکش‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فروکش کرده، با اتفاق نظر به سوی اقدام و عمل گام برداریم

 

وی تصریح می‌کند: «مسلما تداوم و تکیه به درآمدهای نفتی روز‌به‌روز خطرناک و خطرناک‌تر خواهد شد. باید سیاست‌گذاران و سیاست‌مداران، کارشناسان و نخبگان اقتصادی کشور، صاحب‌نظران مسائل مالی را دعوت کرد که راهکارهایی ارائه دهند تا در عمل اقتصاد وابسته به نفت حذف گردد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت‌های ایران در طول تاریخ این بوده که همواره به درآمد بشکه‌های نفتی تکیه داشته‌اند، این در حالی است که می‌توان از پتانسیل بخش‌های دیگری نظیر بخش کشاورزی برای رونق اقتصادی بیشترین بهره را برد. به تجربه ثابت شده زمانی که رشد کلی اقتصاد کشور به منفی 8 درصد رسید، رشد بخش کشاورزی مثبت 8 درصد اعلام شد و این آمار گواه پتانسیل‌های بالای بخش کشاورزی ماست که باید از آن بیشترین بهره را برد

 

این استاد توسعه اقتصاد روستایی در ادامه با بیان اینکه نقض قوانین و مقررات بانکی یکی از موانع عمده و سد راه توسعه اقتصاد مقاومتی است، می‌گوید: «تا زمانی که نرخ بهره بانکی دو رقمی باشد، بخش خصوصی رشد نکرده و بخش دولتی فربه باقی خواهد ماند. این وضعیت آدم را یاد عکسی می‌اندازد که در گذشته برخی دکان‌دارها به شیشه می‌چسباندند. در یک سوی این عکس فردی چاق قرار داشت که نماد خرید نقدی بود و در سوی دیگر عکس فردی لاغر را به عنوان خرید نسیه، نماد گرفته بودند. تا زمانی که نرخ بهره بانکی دو رقمی باقی بماند، بخش اقتصادی دولت کوچک نخواهد شد و بخش خصوصی هم گسترش و توسعه پیدا نمی‌کند. چرا که با بهره دو رقمی بانک دیگر حتی برادر من حاضر نمی‌شود که پول و سرمایه‌اش را به من بدهد تا یک بنگاه اقتصادی تولیدی راه‌اندازی کنم. یکی از مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، ضعف نظارتی بر عملکرد بانک‌هاست. این درست نیست که ما دست روی دست بگذاریم تا جرمی اتفاق بیفتد و بعد بلند شویم و جلویش را بگیریم. قوه قضاییه باید اهرم‌های نظارتی خود را تقویت کند.به طور کلی باید بحث اقتصادی اولویت شماره یک هر سه قوه قرار گیرد./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات