۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۳۲۳۷۴۲
استاد حوزه علمیه:

حوزه علمیه مهد تربیت عرفانی رجال دینی است

خبر گذاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به این که حوزه علمیه مهد تربیت عرفانی رجال دینی بوده است، گفت: حوزه علمیه مهد پرورش طلاب در محضر امام زمان(عج) و امام صادق(ع) است و طلبه می تواند در این بهار معنوی اسباب رویش معنوی و عرفانی خود را فراهم کند.
درس اخلاق درس اخلاق درس اخلاق درس اخلاق آيت الله حايري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام غلامحسین اسماعیلی، استاد حوزه علمیه کرمان، شب گذشته و در درس اخلاق حوزه علمیه محمودیه کرمان، با اشاره به این که حوزه علمیه مهد تربیت عرفانی رجال دینی بوده است، گفت: حوزه علمیه مهد پرورش طلاب در محضر امام زمان(عج) و امام صادق(ع) است و طلبه می تواند در این بهار معنوی اسباب رویش معنوی و عرفانی خود را فراهم کند.

 

 

وی با اشاره به مقدمات پنچ گانه عرفان، افزود: عرفان و مدارج عرفانی دارای پنچ مقدمه است که عبارت اند از؛ صمت، جوع، سهر، عزلت و ذکر به دوام.

 

حجت الاسلام اسماعیلی به تبیین مقدمات پنچ گانه عرفان پرداخت و گفت: صمت عبارت است از سکوت همراه با تفکر و توجه؛ این که انسان با اراده سکوت کند و در این خاموشی پیوسته به یاد خدا و تفکر در آیات الهی باشد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به عالم فاضل کرمانی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقا سید کمال موسوی(ره)، گفت: درس اخلاق آقا سید کمال و سخنرانی ایشان که در دهه شصت ما در محضر این عالم اخلاقی و عرفانی بودیم، پیوسته سکوت بود؛ یعنی درس ایشان تنها یک ساعت سکوت و سپس ذکر یک حدیث بود و صحبت ایشان تنها پنج تا ده دقیقه بود و تمام می شد.

 

سکوت بزرگ ترین سخنرانی است

وی ابراز کرد: شهید عبد المهدی مغفوری(فرمانده لشکر 41 ثار الله کرمان) از محضر این بزرگوار بهره برد و توانست در محضر این استاد فرزانه به این نبوغ فکری و عرفانی برسد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: سکوت بزرگ ترین سخنرانی است همان طور که نماز بالا ترین فریاد است.

 

وی به تبیین مولفه دوم عرفان اشاره داشت و بیان داشت: جوع و گرسنگی دومین مقدمه عرفان است و انسان سالک باید پیوسته شکم خود را به دنبال خود بکشد نه آن که تمام اوقات خود را در راه تامین احتیاج های مادی بگذراند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه کرمان با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: پیامبر می فرمایند: هر کس شکم خود را کنترل کند، من بهشت را برای او ضمانت کردم؛ این وعده پیامبر نشان از اهمیت کنترل نفس و هوا های نفسانی در سعادت انسان است.

 

وی با اشاره به مقدمه سوم عرفان، افزود: سهر یعنی بیداری کشیدن و به یاد خدا بودن به ویژه در نیمه شب و وقت سحر؛ یعنی اگر انسان می خواهد پای در رکاب عرفا بیاندازد لازم است که اهل مناجات و ذکر باشد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی به مقدمه پنجم عرفان اشاره داشت و گفت: عزلت یعنی مشغول خالق بودن نه مشغول خلق بودن؛ اینکه انسان از لهویات پرهیز کند و در هر مقام و جایگاهی به خالق خود توجه کند نه به مردم و سایر موجودات.

 

وی اظهار داشت: لهویات صرفا کارهای حرام نیستند، بلکه مقصود این است که هر کاری که انسان را از هدف و مقصود خود غافل کند، لهو و بیهوده است حتی اگر امری مباح و جایز باشد.

 

این استاد اخلاق به مسأله دائم الذکر بودن به عنوان پنجمین مقدمه عرفان اشاره داشت و گفت: انتها دائم الذکر بودن؛ دائم الوضو بودن است.

 

وی در ادامه به اهمیت ماه رجب و مقدمه بودن آن برای ماه رمضان اشاره داشت و افزود: رمضان ماه میهمانی خدا است و سالکان الی الله ماه رمضان را ماه خود می دانند.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: باید برای میهمانی آماده شد و رجب فرصت طهارت و آمادگی برای این مهمانی بزرگ است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: در عرفان اصطلاحی وجود دارد که اگر انسان می خواهد در طریق سلوک الی الله قرار گیرد، باید در ابتدا سه مرحله تخلیه، تجلیه و تحلیه را طی کند و رجب ماه تخلیه است.

 

وی ادامه داد: ماه رجب ماه زدودن زنگار از قلب و طهارت روحی است؛ انسان باید از فرصت این ماه بهره گیرد و با تمسک به مستحبات و باران های الهی راه تخلیه روح از بدی ها را فراهم کند.

 

این استاد حوزه اشاره داشت: همین است که ماه رجب را ماه (اصب) می نامند؛ یعنی ماه ریزش رحمت های الهی که انسان می تواند با بهره گیری از آنان مقدمات طهارت روحی را فراهم کند.

 

این کارشناس مسایل دینی گفت: همین است که شیخ عباس قمی در مفاتیح ابتدا بیان اعمال ایام را از رجب آغاز می کند و قبل از هر چیز به اعمال آن به ویژه روزه اشاره دارد.

 

وی ادامه داد: بر این اساس رجب مطار است؛ یعنی مانند یک فرودگاه محل پرواز انسان است و ترمینال وجود انسان باید پاک و آماده به کار باشد.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان اظهار داشت: اعتکاف فرصت مناسبی برای صمت و مکان مناسبی برای کسب طهارت است و انسان باید در این ایام با استمداد از ولایت امیرمومنان علی علیه السلام قدم در راه سلوک الی الله بردارد.

 

وی اشاره کرد: روزه مهم ترین رکن اعتکاف است که مقدمه دوم عرفان را فراهم می کند و آن جوع و گرسنگی است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به این که روح انسان نیازمند رشد و کمال است، گفت: غذای قلب و دل انسان، قرآن است و چون دل ما سنگلاخ است، برکات الهی را نمی پذیرد، بنابراین باید آن را شخم بزنیم و راه آن قران است.

 

وی بیان کرد: قرآن کریم نمی گوید که غذای روح را به چه مقدار و میزان بخورید؛ بلکه توصیه می کند که به اندازه نیاز و ظرفیت خود از قران بهره بجویید.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که جوانی بهترین زمان تزکیه نفس و جهاد اکبر است، گفت: فرصت جوانی برترین و سخت ترین زمان جهاد با نفس است و جوان باید از این فرصت در راه انجام اعمال صالح به ویژه نماز استفاده کند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه شرط اصلی عمل صالح نیت خالصانه است، گفت: امتیاز و ارزش عمل به فاعل آن است و اینکه انجام دهنده کار مقصودش از این فعل چیست؟؛ بر همین اساس باید عمل صالح را با نیت صالح و خالص گره بزنیم تا این عمل به برکت نیت آن سودمند شود./9701/202/ب1

ارسال نظرات